Richtlijnen over het gebruik soorten lint bij incident door hulpverleners

Auteur Topic: Richtlijnen over het gebruik soorten lint bij incident door hulpverleners  (gelezen 23944 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

HTI

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
  • Medewerker O&O en Bevelvoerder
Afgesplitst uit http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=52531.0

Ik verbaas mij altijd weer over de toepassing van de diverse soorten afzetlint.
Op de foto's is namelijk het geel/zwarte lint gespannen en staan in het afgezette gebied gewoon een hoogwerker en een hv inclusief bemanning.

Is hier een landelijke norm voor of is het per regio verschillend? Wie het weet mag het zeggen.

Bij ons in de regio Noord-Holland Noord wordt er namelijk regelmatig op gewezen dat het met geel/zwart lint afgezette gebied voor iedereen verboden gebied is. Ook als je denkt dat je met een goedgekeurde helm en een pak met striping onschendbaar bent. ;)


Alles komt goed!


DennisVenemaFotografie

  • Fotojournalist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 736
  • www.dennisvenema.nl - Persfotografie -
    • Dennis Venema Fotografie
Ik verbaas mij altijd weer over de toepassing van de diverse soorten afzetlint.
Op de foto's is namelijk het geel/zwarte lint gespannen en staan in het afgezette gebied gewoon een hoogwerker en een hv inclusief bemanning.

Is hier een landelijke norm voor of is het per regio verschillend? Wie het weet mag het zeggen.

Bij ons in de regio Noord-Holland Noord wordt er namelijk regelmatig op gewezen dat het met geel/zwart lint afgezette gebied voor iedereen verboden gebied is. Ook als je denkt dat je met een goedgekeurde helm en een pak met striping onschendbaar bent. ;)

Uit ervaring met politie/brandweer hier in de provincie groningen kan ik je vertellen dat ze in 90% van de gevallen gewoon het eerste de beste lint pakken dat voorhanden is. Laatst bij een woningbrand hing er hier een lint: " POLITIE - SPORENONDERZOEK" ....

neem trouwens aan dat deze regels overal gelijk zouden moeten zijn....
DennisVenemaFotografie www.dennisvenema.nl - 112Midden-Groningen.nl


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Ik verbaas mij altijd weer over de toepassing van de diverse soorten afzetlint.
Op de foto's is namelijk het geel/zwarte lint gespannen en staan in het afgezette gebied gewoon een hoogwerker en een hv inclusief bemanning.

Is hier een landelijke norm voor of is het per regio verschillend? Wie het weet mag het zeggen.

Bij ons in de regio Noord-Holland Noord wordt er namelijk regelmatig op gewezen dat het met geel/zwart lint afgezette gebied voor iedereen verboden gebied is. Ook als je denkt dat je met een goedgekeurde helm en een pak met striping onschendbaar bent. ;)

dit viel mij ook al op. Bij ons is het geel/zwart verboden ook voor hulpverleners. Zo ver ik weet is het landelijk
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Tja, stond pas bij een wateroverlast waar ook wat afgezet moest worden. Uiteraard was ons lint op. Dus uit noodzaak hebben we toen maar het geel zwarte lint van de brandweer gebruikt. Soms moet je roeien met de riemen die je hebt. Ik heb in ieder geval nooit een uitleg gehad over welk lint wanneer gebruikt wordt....
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986

  • Eerste lint: Afzetting voor burgers. Afdwingen door Politie
  • Tweede lint: Afzetting voor burgers en hulpdiensten ivm onveilig gebied. Alleen hulpverleners met de noodzakelijke PBM mogen. Hoogst leidinggevende bepaald. Afdwingen door Politie
  • Derde lint: Afzetting Afzetting voor burgers en hulpdiensten ivm gevaarlijk gebied, alleen aangewezen personen mogen onder verantwoording hoogstleidinggevende met PBM het gebied betreden. Afdwingen door brandweer
  • Vierde lint: Spreekt voor zich. Politie bepaald (leider/beheerder PD). Afdwingen door politie
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


HTI

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
  • Medewerker O&O en Bevelvoerder
Ik heb even gezocht en heb een procedureblad van de regio Haaglanden gevonden over de verschillende linten:
www.vrh.nl/publish/library/20/afzetlinten.pdf

Ook kwam ik een procedureblad van de regio Drenthe:
http://www.hvd-drenthe.nl/documents/Muurkrant22009.pdf

Om het makkelijk te maken hebben we ook weer een verschil in kleuren!! ???
Alles komt goed!


HTI

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
  • Medewerker O&O en Bevelvoerder

  • Eerste lint: Afzetting voor burgers. Afdwingen door Politie
  • Tweede lint: Afzetting voor burgers en hulpdiensten ivm onveilig gebied. Alleen hulpverleners met de noodzakelijke PBM mogen. Hoogst leidinggevende bepaald. Afdwingen door Politie
  • Derde lint: Afzetting Afzetting voor burgers en hulpdiensten ivm gevaarlijk gebied, alleen aangewezen personen mogen onder verantwoording hoogstleidinggevende met PBM het gebied betreden. Afdwingen door brandweer
  • Vierde lint: Spreekt voor zich. Politie bepaald (leider/beheerder PD). Afdwingen door politie

Volgens mij is het tweede lint ook voor hulpverleners met PBM verboden, mits met toestemming van de OVD-B.
Alles komt goed!


Dimeg

  • Brandweervrijwilliger
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
'Dan is er natuurlijk ook nog asbest-lint. Gelukkig blijven de deeltjes meestal net voor de voertuigen liggen zodat het lintje daar gespannen kan worden.'

Ik denk persoonlijk dat het vooral op gezond verstand aan komt. Op veel voertuigen liggen ook niet alle soorten, en als er iets is pak je gewoon een lintje om omstanders op afstand te krijgen. Wanneer mensen echt ergens weg moet blijven zet je er een mannetje bij lijkt mij.


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Volgens mij is het tweede lint ook voor hulpverleners met PBM verboden, mits met toestemming van de OVD-B.

Daarvoor had ik de opmerking "Hoogst leidinggevende bepaald." bijgezet. Maar teruglezend is dat anders uit te leggen. Inderdaad, de hoogstleidinggevende bepaald wie er wel of niet voorbij lint mag. Politie zal dus, in theorie denk ik, moeten checken bij de BV, OVD-B (of hoger) of een ploeg wel of niet mag doorlopen. (denk ik) In de uitvoering heb ik het nog niet echt meegemaakt hoe het zal werken
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Bij ons (defensie) wordt soms ook het zwart gele lint gebruikt ... met de opdruk "straling" op het lint ... iets met antenne's en ongewild kinderloos blijven "als je groot bent".

Werkt uitstekend.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.