Richtlijnen over het gebruik soorten lint bij incident door hulpverleners

Auteur Topic: Richtlijnen over het gebruik soorten lint bij incident door hulpverleners  (gelezen 23709 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #20 Gepost op: 14 december 2011, 21:41:29
Procedure afzetlint

Achtergrondinformatie
Dit document is ontwikkeld door de afdeling Operationele Voorbereiding van de Brandweer Midden- en West-Brabant (CT). Het document is verder afgestemd met het landelijk netwerk Repressie en het netwerk Materieel van de NVBR.

Doelstelling
Doelstelling van dit document is het bevorderen van eenduidig gebruik van afzetlinten door operationele diensten in Nederland tijdens trainingen, oefeningen en operationele inzetten. Aan de hand van dit document kunnen de operationele diensten hun personeel informeren over soorten, betekenis en gebruik van afzetlinten.

Dit document is bestemd voor:
Brandweer
Politie
GHOR
Ambulancediensten
Journalisten in het bezit van de politieperskaart

http://www.nvbr.nl/algemene_onderdelen/bovenbalk/zoeken-0/zoeken/@7646/procedure_afzetlint/

Hoe staat het met het gebruik van de procedure rond het gebruik van de afzetlinten? Wordt die nu meer en meer landelijk gebruikt?


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Daan / VideoLogic.nl ‏@VideoLogic
Hotelmanager v Victoria heeft geen idee wanneer de gasten weer terug mogen pic.twitter.com/KindOstG

13 juli 12 om 10:50 's ochtends
Oranje/rood lint met 'gebied niet betreden'. Ben benieuwd van welke hulpdienst dit lintje afkomstig is...
Samen sterk in de hulpverlening!


Hoguhugo

  • Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,221
Oranje/rood lint met 'gebied niet betreden'. Ben benieuwd van welke hulpdienst dit lintje afkomstig is...

Brandweer? Lijkt op het asbest lint.
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Lint "gevaarlijk gebied" is voor iedereen dus ook voor de hulpverleners een waarschuwing dat het gevaarlijk gebied is.

Nu worden de rood/witte linten gespannen voor het publiek maar de hulpverleners en soms ook pers mogen het gebied wel betreden. Als een gebied bedreigt wordt door gevaarlijke stoffen, instoringsgevaar of anderszins dan was dit nooit genoeg duidelijk. Voorbeeld daarvan is de brand bij de Kerk in Haarlem waar brandweermensen de dood vonden tijdens het instorten van de kerk terwijl er wel rood/witte linten geplaatst waren.

Vandaar dat daarna de linten rood/geel gekomen zijn.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


HTI

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
  • Medewerker O&O en Bevelvoerder
Lint "gevaarlijk gebied" is voor iedereen dus ook voor de hulpverleners een waarschuwing dat het gevaarlijk gebied is.

Nu worden de rood/witte linten gespannen voor het publiek maar de hulpverleners en soms ook pers mogen het gebied wel betreden. Als een gebied bedreigt wordt door gevaarlijke stoffen, instoringsgevaar of anderszins dan was dit nooit genoeg duidelijk. Voorbeeld daarvan is de brand bij de Kerk in Haarlem waar brandweermensen de dood vonden tijdens het instorten van de kerk terwijl er wel rood/witte linten geplaatst waren.

Vandaar dat daarna de linten rood/geel gekomen zijn.

En dan snap ik nog steeds niet dat er geen afwijkende kleur wordt gebruikt, zoals zwart/geel. Rood/geel lijkt mijn inziens namelijk veel te veel op rood/wit.

In Noord-Holland Noord hebben ze indertijd gekozen voor een zwart/geel lint als verboden gebied voor iedereen (instortingsgevaar). Rood/wit is alleen voor publiek en oranje met opdruk is gevaarlijke stoffen.
Alles komt goed!


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Is een landelijk besluit als ik het goed heb.

Rood/wit (algemeen)
Rood/geel met tekst gevarenzone verboden toegang
Zwart/geel met tekst asbest
Oranje met tekst stop en symbolen (besmet gebied)
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Nope; Haaglanden gebruikt bijvoorbeeld ook zwart-geel.
Redacteur van


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Dat is dan toch afwijkend van de landelijke richtlijn.......

http://www.brandweerkennisnet.nl/bovenbalk/zoeken/@7646/procedure_afzetlint/
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Dat is dan toch afwijkend van de landelijke richtlijn.......

http://www.brandweerkennisnet.nl/bovenbalk/zoeken/@7646/procedure_afzetlint/
Tja, want over zwart/geel lint wordt zelfs dit gezegt
Citaat
Dit lint is met name in gebruik bij bedrijven en in de industrie. Het is een internationaal
erkend lint om een niet specifiek gevaar aan te duiden. Hulpdiensten mogen het gebied
betreden, maar dienen wel na te gaan wat het gevaar is.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Ja.....bijzonder dat sommige regio's dan toch weer een eigen invulling geven aan wat landelijk is afgesproken.

Welke kleur maakt niet uit maar zorg voor duidelijkheid en hanteer overal hetzelfde.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le