Richtlijnen over het gebruik soorten lint bij incident door hulpverleners

Auteur Topic: Richtlijnen over het gebruik soorten lint bij incident door hulpverleners  (gelezen 23905 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Nouja, het zwart/gele lint geeft een gevaar aan. Maar hulpverleners mogen wel onder dit lint door, en dus op plaatsen komen waar je ze juist niet wilt hebben.
Het schijnt ook in dit verhaal dus erg moeilijk te zijn om een eenduidig beleid te krijgen.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Geel/zwart wordt ook gebruikt in fabrieken op plekken waar je bijvoorbeeld je hoofd kan stoten. Of als markering bij gevaarlijke machines.

Wordt zo algemeen gebruikt dat dit niet wenselijk is voor de hulpdiensten denk ik.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Rood/wit is een algemene (genormeerde) kleurcombinatie om een verbod aan te duiden. Dus een rood/wit lint (voor publiek bijv.) betekent verboden dit gebied te betreden.

Geel/zwart is de (genormeerde) kleurcombinatie om een gevaar aan te duiden. Dus voor de brandweer moet het in het werkgebied duidelijk maken dat er een extra gevaar aanwezig is (bijv. instortingsgevaar) en dat zij daar dus attent op is.

Niet allemaal weer andere kleurcombinaties bedenken graag, het is allemaal al beschreven in o.a. de Arboregeling, NEN3011/3864, ISO7010.
Waarom zou dit niet wenselijk zijn voor de hulpdiensten. Niet nog meer regeltjes/richtlijnen bedenken, maar gewoon eens doen volgens de regeltjes die er zijn.
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Rood/wit is een algemene (genormeerde) kleurcombinatie om een verbod aan te duiden. Dus een rood/wit lint (voor publiek bijv.) betekent verboden dit gebied te betreden.

Geel/zwart is de (genormeerde) kleurcombinatie om een gevaar aan te duiden. Dus voor de brandweer moet het in het werkgebied duidelijk maken dat er een extra gevaar aanwezig is (bijv. instortingsgevaar) en dat zij daar dus attent op is.

Niet allemaal weer andere kleurcombinaties bedenken graag, het is allemaal al beschreven in o.a. de Arboregeling, NEN3011, ISO7010.
Waarom zou dit niet wenselijk zijn voor de hulpdiensten. Niet nog meer regeltjes/richtlijnen bedenken, maar gewoon eens doen volgens de regeltjes die er zijn.
Als we dus allemaal de regels gaan volgen, hoort er op brandweervoertuigen GEEN zwart/geel lint aanwezig te zijn. Aangezien Geel/zwart lint een gevaarsaanduiding is, maar geen reden geeft om dat lint niet te passeren. Als jeje aan de gestelde regels houdt horen er dus maar 3 soorten lint aan boord te zijn.

Rood/wit (algemeen)
Rood/geel met tekst gevarenzone verboden toegang
Oranje met tekst stop en symbolen (besmet gebied)


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Gezien de achterliggende motivatie voor het rood/geel, ben ik het met je eens.
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Soms is het leven niet moeilijk......  :)

Inderdaad als iedereen hetzelfde protocol gebruikt is er in heel NL duidelijkheid. Jammer dat er dan weer regio's afwijken.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Procedure afzetlint


Dit document is ontwikkeld door Landelijke Netwerk Materieel en Verwerving. Het document is gedeeld met politie NL, GHOR NL en ambulancedienst NL.
Doelstelling

Doelstelling van dit document is het bevorderen van eenduidig gebruik van afzetlinten door operationele diensten in Nederland tijdens trainingen, oefeningen en operationele inzetten. Aan de hand van dit document kunnen de operationele diensten hun personeel informeren over soorten, betekenis en gebruik van afzetlinten.

Dit document is bestemd voor:

    Brandweer
    Politie
    GHOR
    Ambulancediensten
    Journalisten in het bezit van de politieperskaart

Link+ document http://www.brandweernederland.nl/algemene_onderdelen/bovenbalk/zoeken-0/zoeken/@7646/procedure_afzetlint/


pm2008

  • BHV / Manschap B / Plotter / chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
Laten we hopen dat we het nu voor eens en altijd landelijk gaan krijgen, is toch weer een puntje minder waar we ons zorgen over moeten gaan maken dan.


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Als het goed is is het inderdaad landelijk ingevoerd. Maar eerst moeten de oude rollen op natuurlijk O0


HTI

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
  • Medewerker O&O en Bevelvoerder
Vandaag bericht gehad via de veiligheidsregio. In NHN gaan we de landelijke procedure volgen.

De regio verspreid voor iedere TS, HV, RV, OvD, HOvD en AGS een rol afzetlint met de kleuren geel/rood/reflecterend. Alle oude rollen met geel/zwart lint moeten vernietigd/weggegooid worden en vanaf 1 augustus moet het nieuwe lint gebruikt worden.

Wij moeten vanuit O&O de blusploegen gaan informeren over de wijzigingen in de procedure afzetlint.

Als nu alle veiligheidsregio's dezelfde werkwijze aanhouden, komt er een stuk duidelijkheid voor iedereen in NL.
Alles komt goed!