Leeftijd OvD

Auteur Topic: Leeftijd OvD  (gelezen 11098 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Gast48368

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 16 november 2004, 19:02:12
Ik ben het helemaal met Fireman eens, het is niet voor niets dat je door praktijkervaring pas je vak leert kennen, wat het ook moge zijn.

Een "een op de ladder opklimmende" OVD zal dan ook meer feeling hebben voor z'n job, en naast zijn mensen willen en kunnen staan, ipv daarboven.


Ricardo B

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Reactie #11 Gepost op: 16 november 2004, 19:11:25
Eey Firechief, ik zit ook in dezelfde situatie, ben nu net 1 week 18 en ben over 3,5 jaar klaar met mijn HBO. In feite wordt je vanaf je 21 toegelate tot de managers opleiding, in de praktijk zie je echter soms dat ze de rol van schaduw ovd spelen en dus meelopen met de dienstdoenende ovd zoals eerder vermeld. Ik denk overigens dat het niet zo'n heel groot probleem zal zijn, wellicht is het een tip om dan een stage te krijgen bij een groot korps (a'dam, r'dam of den haag), om zo in ieder geval veel praktijk ervaring op te doen.


Gr. Ricardo
HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen


Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #12 Gepost op: 17 november 2004, 23:22:06
Ook ik ben van mening dat een OVD eerst voldoende ervaring op moet doen in de praktijk. Dit geldt niet in specifiek opzicht van de leeftijd. Wel is zo dat bij oudere personen dat 'levenservaring' veel extra inzichten en ervaringen met zich mee kan brengen.

Bij de opleiding stromen ook regelmatig mensen in die nog niet in de 'brandweerwereld' bekend zijn. Al kan de opleiding nog zo goed zijn, een OVD is naast andere dingen, toch ook regelmatig een adviesorgaan bij een inzet voor bevelvoerders. Hij moet daar ook naar kunnen handelen. Daarom is het heel belangrijk om vanaf onderen af aan (brandwacht) te beginnen en hier ook voldoende ervaring op te doen. Dat betekent meer als in de opleiding zelf.

Ik denk dat de OVD op deze manier ook tegen zichzelf in bescherming moet worden genomen! Zodat hij in bepaalde opzichten doortastender en ervarener kan worden. Ik denk dat daar goede ontwikkelingstrajecten moet worden opgestart. Die zijn bij een heleboel regio's aanwezig.
Brandwacht 1e klas + WVD


Siebert

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #13 Gepost op: 19 november 2004, 13:13:15
Ik wil best even reageren op "het verwijt" dat officieren van de officiersopleiding nauwelijks vuur hebben gezien. Tijdens de opleiding worden er zeer veel oefendagen ingepland, ondermeer ook in Engeland en Zweden. Tijdens deze dagen wordt er toch regelmatig geoefend met "echt" vuur. Daarnaast zijn er natuurlijk nog de verschillende stages bij korpsen in het land. Ik durf het dan ook wel aan om te stellen dat iemand van de officiersopleiding meer vuur heeft gezien dan 75% van de brandweermensen in Nederland.
Natuurlijk vind ik het zelf ook geen goed idee om direct na de opleiding het ovd-piket in te gaan; dat gebeurt tegenwoordig toch sowieso al weinig. Het beste is om de eerste tijd (jaar? of twee) als schaduw-ovd mee uit te rukken en zodoende ervaring op te kunnen doen. Dit gebeurt al in veel korpsen.


fireman77

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 19 november 2004, 19:06:39
Ja maar dan begrijp je het niet helemaal, denk ik.
Tijdens oefendagen wordt er geoefend met "echt" vuur.
Allemaal leuk en aardig natuurlijk, maar er komt wel degelijk een stukje meer bij kijken.
Ik noem maar de spanning tijdens het aanrijden naar een melding toe.
Ga maar na, het is toch anders als je een melding krijgt van brand in de woning met mensen er nog in, en daarbij moeten ze er nog uit ook.
Dan ga je heel anders te werk, neem dat van mij aan.

Als je een oefening draait waar een brand altijd "gecontroleerd" brandt en waar die spanning duidelijk niet aanwezig is, dan werk je heel anders. Is ook logisch en begrijpelijk.

Maar de tijdsdruk, spanning dat moet je ervaren. Daar leer je van. Ook van de oefeningen trek je leermomenten, tuurlijk, maar niet alles. En dat leer je in de loop van je brandweercarriere.

En 75% van de officieren na hun opleiding heeft volgens jou meer vuur gezien dan alle brandweermensen in Nederland.

Hoe kom je daarbij?

Dat is nergens op gebaseerd, zo doe je een hoop brandweermensen tekort!!!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #15 Gepost op: 20 november 2004, 09:23:03
ik ben het eens met Fireman77,er ligt toch een wereld van verschil tussen realistisch oefenen met vuur,of voor het echie met een stevige woningbrand naar binnen gaan.Bij een oefening is er geen spanning,en kan er niks of weinig misgaan,bij een woningbrand is het totaal anders een flinke woningbrand laat zich niet op 1 a4tje beschrijven en moet je echt blindelings op elkaar kunnen vertrouwen.

Leuk dat ze een officier naar zo,n trainingscentrum sturen,maar dan heb je nog steeds niet de echte praktijkervaring.Maar ik weet van een aantal officieren dat het enige vuur wat ze hebben gezien het vlammetje van een lucifer is geweest,en dat ik als Hoofdbrandwacht al veel meer vuur heb gevzien


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #16 Gepost op: 20 november 2004, 14:36:52
Ik kan niet snappen dat een ovd die regelmatig op een oefencentrum komt (tenminste uit je verhaal maak ik op dat je ook een ovd bent siebert) durft te zeggen dat hij veel vuur gezien heeft.

Ok er word daar inderdaad gestookt en ik zal ook niet zeggen dat het er niet warm word. maar als het even mis gaat dan is er eigenlijk een goede oefening gedraaid want dan zijn er veel leermomenten. In de praktijk heb je maar 1 kans. NU of niet meer.

Waar het mij het meest om gaat is dat iedereen vertrouwen heeft in een ovd. Dit is in mijn ogen het belangrijkste. daar komt natuurlijk leeftijd ook bij kijken en dan bedoel ik vooral een stuk levenservaring.
Je kunt ook al is iemand 35 of 40 en komt met net zoveel praktijk ervaring als een ovd van 25 van school af moet je zelf maar even nagaan waar je zelf meer gevoel bij hebt. En ook zeer belangrijk! hoe gaat de ovd er zelf mee om. Stelt hij zich "leerzaam" op of weet hij/zij het allemaal. maar zoals al eerder vermeld met papieren krijg je geen brand uit. En nee in de praktijk werkt niet altijd alles via het boekje. Neem maar even het voorbeeldje dat als je tp bent wacht je dan netjes tot de bevelvoerder heeft gezegd let op met uitstappen, uitstappen aan de veilige zijde uitstappen.

Tuurlijk is het het mooiste dat iemand "doorgroeid' maar dit zijn er niet echt veel. Maar ik kan het wel begrijpen dat iemand in 1 keer van school af komt en naar het nibra wil. Dan zit je nog in het "leerproces" en het is inderdaad een mooie opleiding als je daar naar gaat kijken. Helaas vind ik dat er iets te snel alleen maar naar de opleiding geken word zonder echt te weten wat de praktijk inhoud. Laat als "aanname eis" op het nibra eerst maar eens iemand minimaal 1 of 2 jaar bij een beroeps korps rondlopen om daar echt ervaring (in hoevere je daar ook van echt ervaring kunt spreken in 1 jaar natuurlijk) en dan pas naar het nibra toe. Voor de korpsen zal dit inhouden dat zij ruimer van te voren in moeten schatten wanneer er een ovd nodig is en kunnen hier dan dus ook al met de aanname rekening mee gaan houden.
Dus wat ik eigenlijk bedoel: neem eerst iemand aan en laat hem/haar daarna pas naar het nibra gaan.


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #17 Gepost op: 26 november 2004, 09:11:26
Gister op Hulpverlening en Veiligheid geweest en daar gesproken met een dame van het NIBRA over de officiersopleiding.

Daarbij heb ik ook de hier besproken kwestie voorgelegd. Volgens haar moet dat in het nieuwe opleidingsmodel, dat volgende studiejaar in moet gaan, beter opgevangen worden. Dus meer werkervaring opdoen.

Heb een stel brochures gehad maar die moet ik nog even op m'n gemak door gaan lezen.


Siebert

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #18 Gepost op: 26 november 2004, 13:26:49
Ik merk, na het nog een keer lezen van mijn eigen stuk, dat ik een aantal dingen wel erg zwart-wit heb geschreven. Dit was niet helemaal mijn bedoeling. Verder nog even wat reacties op jullie reacties:

Citaat
En 75% van de officieren na hun opleiding heeft volgens jou meer vuur gezien dan alle brandweermensen in Nederland. Hoe kom je daarbij?

Zo heb ik het niet in mijn stuk staan. Ik bedoelde dat 75% (misschien wel een te hoge inschatting) van de brandweermensen in Nederland ook weinig vuur ziet. Als je bedenkt dat er 25.000 brandweermensen zijn, waarvan 80% vrijwilliger is, dan zijn er veel mensen die weinig echte uitrukken hebben.

Citaat
Dus wat ik eigenlijk bedoel: neem eerst iemand aan en laat hem/haar daarna pas naar het nibra gaan.

In de nieuwe opleidingsstructuur van het Nibra is dit volgens mij ook de bedoeling. Misschien moeten we wel toe naar eenzelfde model als de politieacademie. Daar duurt de opleiding 4 jaar en wordt er veel meer ervaring opgedaan.

Citaat
tenminste uit je verhaal maak ik op dat je ook een ovd bent siebert

Nee helaas (en misschien ook maar goed ook :-X). Toch hoop ik over een paar jaar (en iets wijzer) het wel te zijn.

In ieder geval hoop ik dat ik niemand tegen het zere been heb geschopt. Mijn bedoeling was om ook een beetje tegengeluid te laten horen t.o.v. de eerdere reacties. Maar misschien ging dit met wat teveel lawaai.

gr Siebert


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #19 Gepost op: 26 november 2004, 13:31:09
Ik merk, na het nog een keer lezen van mijn eigen stuk, dat ik een aantal dingen wel erg zwart-wit heb geschreven. Dit was niet helemaal mijn bedoeling. Verder nog even wat reacties op jullie reacties:



Zo heb ik het niet in mijn stuk staan. Ik bedoelde dat 75% (misschien wel een te hoge inschatting) van de brandweermensen in Nederland ook weinig vuur ziet. Als je bedenkt dat er 25.000 brandweermensen zijn, waarvan 80% vrijwilliger is, dan zijn er veel mensen die weinig echte uitrukken hebben.



In de nieuwe opleidingsstructuur van het Nibra is dit volgens mij ook de bedoeling. Misschien moeten we wel toe naar eenzelfde model als de politieacademie. Daar duurt de opleiding 4 jaar en wordt er veel meer ervaring opgedaan.



Nee helaas (en misschien ook maar goed ook :-X). Toch hoop ik over een paar jaar (en iets wijzer) het wel te zijn.

In ieder geval hoop ik dat ik niemand tegen het zere been heb geschopt. Mijn bedoeling was om ook een beetje tegengeluid te laten horen t.o.v. de eerdere reacties. Maar misschien ging dit met wat teveel lawaai.

gr Siebert

och zo af en toe is een beetje lawaai niet erg hoor ;) ;D en je hebt nu je reactie even toegelicht ;)