Gebruik van AMPDS / Pro QA bij meldkamer ambulance

Auteur Topic: Gebruik van AMPDS / Pro QA bij meldkamer ambulance  (gelezen 48235 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #10 Gepost op: 23 mei 2011, 18:37:25
Maar nou is mijn vraag: Het is allemaal leuk en aardig maar wat voegt het toe? Moeten ambulancemedewerkers deze lijst uit hun hoofd gaan leren?
Ik neem aan dat ze via andere wegen toch veel meer informatie krijgen van de centralist?

En daarnaast, hoe zit het met de vertrouwelijkheid van deze informatie? Ze geven nu via een openbaar toegankelijke bron symptomen door van patienten. Daarbij staat ook nog eens een adres.... Wel zo makkelijk dat een ieder zo kan zien wat de buurman heeft...
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Royofzo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,371
  • Gorinchem
    • ZHZActueel.nl
Reactie #11 Gepost op: 23 mei 2011, 18:42:09
Maar nou is mijn vraag: Het is allemaal leuk en aardig maar wat voegt het toe? Moeten ambulancemedewerkers deze lijst uit hun hoofd gaan leren?
Ik neem aan dat ze via andere wegen toch veel meer informatie krijgen van de centralist?

En daarnaast, hoe zit het met de vertrouwelijkheid van deze informatie? Ze geven nu via een openbaar toegankelijke bron symptomen door van patiënten. Daarbij staat ook nog eens een adres.... Wel zo makkelijk dat een ieder zo kan zien wat de buurman heeft...

Ik denk dat het op deze manier niet zo is dat iedereen weet wat de buurman heeft, zoals jij zegt. Er zijn tegenwoordig heel veel mensen die, bij het horen van een sirene, op P2000 kijken. Deze codes zegt alleen vrijwel niemand iets, enkel de zeer geïnteresseerden. (Zoals de mensen op dit forum bijvoorbeeld  :))


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #12 Gepost op: 23 mei 2011, 18:45:47
Nou, iedereen die het wil kan het dus opzoeken. Dat is wat ik er mee wil zeggen. Natuurlijk zal bijna niemand dit doen, maar het KAN wel.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #13 Gepost op: 23 mei 2011, 18:59:35
Het gaat er niet om dat het verzonden MOET worden, maar dat het waarschijnlijk automatisch op P2000 verschijnt. Bij de brandweer Haaglanden zie ik sinds de nieuwe GMS ook regelmatig (instanties: deurwaarder), tsja, wat heeft de brandweer daar aan.

Maar zoals ik al zei, er is geen complete Nederlandse lijst, er schijnt voor NL een aparte lijst te zijn. Niet dat ik die wel weet, maar zo heb ik het vernomen. Wel kan het zijn dat er lijsten zijn die voor 95% overeenkomen, maar dan zullen er nog steeds verschillen zijn.


MHL media

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
  • www.mediatv.nl
    • MediaTV
Reactie #14 Gepost op: 24 mei 2011, 19:34:51
Er is aanstaande vrijdag een persgesprek over het gebruik van dit systeem in Hollands Midden, dus daarna zal er wel wat over in de media verschijnen.
Voor het laatste hulpverleningsnieuws uit de regio Rijnmond kijk op www.mediatv.nl of @mediatvnl


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #15 Gepost op: 24 mei 2011, 20:03:44
Dit geeft misschien wat meer duidelijkheid over het systeem?

Calling an Ambulance


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #16 Gepost op: 26 mei 2011, 20:12:53
Nieuwe werkwijze 112-alarmcentrale

vandaag 19:24

LEIDEN - De 112-alarmcentrale van de veiligheidsregio Hollands Midden is deze week
overgestapt op een nieuwe werkwijze bij het aannemen van binnenkomende meldingen.

Centralisten van de meldkamer ambulancezorg vragen voortaan verder bij meldingen
van slachtoffers en onwelwordingen. Dit gebeurt volgens een vast protocol. De
alarmcentrale kan de melder hierdoor beter helpen terwijl de melding al wordt overdragen
aan het personeel van de ambulance.

Het protocol, het Advanced Medical Priority Dispatch System (AMPDS), wordt wereldwijd
in 3200 meldkamers toegepast. Hollands Midden is de eerste 112-meldkamer ambulancezorg
in Nederland die overstapt op de nieuwe werkwijze.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #17 Gepost op: 27 mei 2011, 08:22:59
@robinverhage
Morgen PERS dag op de GMK over de introductie van AMPDS, ANP nieuws en Tv West komen en misschien SBS voor live opnamen van de MKA


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #18 Gepost op: 27 mei 2011, 20:59:33
Nieuwe werkwijze meldkamer ambulancezorg vergroot veiligheid inwoners Hollands Midden.
 
Veiligheidsregio Hollands Midden voert nieuwe werkwijze 1-1-2-meldingen in.
Hoe werkt het?
De centralist bepaalt met de eerste drie korte vragen of er een aanwijzing is van een levensbedreigende situatie, waarna hulpverleners direct worden ingezet en de melder levensreddende instructies krijgt. In andere gevallen wordt er gedetailleerd doorgevraagd om helder te krijgen of er een ambulance nodig is en welke instructies er aan de melder moeten worden gegeven.
 
Primeur voor Nederland
Veiligheidsregio Hollands Midden gaat als eerste in Nederland met dit systeem werken. Zes andere veiligheidsregio’s zullen straks volgen: Amsterdam-Waterland, Rotterdam-Rijnmond, Zeeland, Noord-Holland Noord, Brabant Noord en Midden West Brabant.
Doordat centralisten van de meldkamer gestructureerd en eenduidig gaan werken, kan de kwaliteit van de gesprekken constant en gedetailleerd gemeten worden. Dit heeft als voordeel dat snel corrigerende maatregelen kunnen worden genomen. De melder is hiermee gegarandeerd van een contante, hoogwaardige kwaliteit van de hulpverlening.
 
Internationale kennis wordt gedeeld
Een groot voordeel van het systeem is ook dat het internationaal werkt. Inmiddels werken 3200 meldkamers over de wereld met dit systeem. Het is ingevoerd in Engeland, grote delen van Canada en Australië, de Verenigde Staten, Maleisië, China, Oostenrijk, Duitsland en het Midden-Oosten. Per jaar worden met het systeem 160 miljoen meldingen behandeld.
Ervaringen van over de gehele wereld worden uitgewisseld. Hierdoor krijgt de melder altijd de beste zorg.  
 
Betere inschatting van de noodzakelijk hulp

Door de nieuwe werkwijze is de kans kleiner dat de verkeerde inschatting door centralisten wordt gemaakt en wordt de kwaliteit van de instructies die gegeven worden in afwachting van de komst van de hulpverlening verbeterd. Medewerkers van de Gemeenschappelijke Meldkamer van Hollands Midden zijn inmiddels opgeleid en werken vanaf 27 mei met dit systeem.
http://www.radhm.nl/index.php/home/113-nieuwe-werkwijze-meldkamer-ambulancezorg-vergroot-veiligheid-inwoners-hollands-midden


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #19 Gepost op: 27 mei 2011, 21:48:59
@ambulancehm Nieuwe Werkwijze 112 Alarmcentrale - Algemeen - Video - Zie.nl http://www.zie.nl/video/algemeen/Nieuwe-werkwijze-112-alarmcentrale/m1gz5rlfvu85