Gebruik van AMPDS / Pro QA bij meldkamer ambulance

Auteur Topic: Gebruik van AMPDS / Pro QA bij meldkamer ambulance  (gelezen 48310 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #50 Gepost op: 20 februari 2013, 18:37:23
Zo ook het Pro Q & A...

Was het niet zo dat er al weer een aantal regio's dit systeem hebben afgeschaft?

Ik heb niet hele onderzoek gelezen. Maar hoe moet ik voor me zien dat de paraatheid na invoering van dit systeem verlaagd kan worden?
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Dispatcher

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #51 Gepost op: 23 februari 2013, 15:40:40
Meldkamer Noord-Nederland (Friesland/Groningen/Drenthe) gaat medio december 2013 over op Pro QA.
Op dit moment werken de volgende meldkamers met Pro QA:
Hollands Midden
Brabant Noord
Midden-West Brabant
Noord-Holland-Noord
Rotterdam
Amsterdam (start 1ste kwartaal 2013)


Dispatcher

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #52 Gepost op: 22 maart 2013, 19:16:59
Er wat onenigheid in de witte meldkamer.... Zie onderstaand twitterbericht van Jan de Nooij (medisch manager ravhm)

@jandenooij: @VenVN @venvn_ambulance doen onbewezen negatieve uitspraken over #MKA die werkt met #ProQA : Lees reactie IAED http://t.co/4x9AgnWQgZ


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #53 Gepost op: 22 maart 2013, 20:18:07
RAV Hollands Midden @ambulancehm

#MKA Hollands Midden heeft bewust gekozen voor "een buitenlands systeem" omdat daarmee de kennis van 3000 meldkamers binnen handbereik kwam
7:01pm · 22 Mar 13


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #54 Gepost op: 22 maart 2013, 23:15:18
Ondersteuningsysteem triage voor meldkamer gekozen; ProQA

De directies van de drie noordelijke ambulancediensten, die gezamenlijk voor de operationele aansturing van de Meldkamer Ambulancezorg Noord Nederland (MKANN) in Drachten zorgdragen, hebben gekozen voor ProQA ter ondersteuning van de telefonische triage van 112-meldingen.

ProQA zorgt er voor dat deze triage op een sterk gestandaardiseerde wijze aan de hand van een geautomatiseerd uitvraagprotocol plaatsvindt. Daardoor kan, afhankelijk van de aard van de melding, al binnen 30 seconden tot 2½ minuut een toestandsbeeldcode worden gegenereerd waarop vervolgens passende zorg kan worden ingezet.

Het streven is om voor 1 januari 2014 ProQA al volledig op de MKANN geïmplementeerd te hebben.
http://www.ambulancezorggroningen.nl/nieuws/ondersteuning-triagesysteem-voor-meldkamer-gekozen-proqa


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #55 Gepost op: 16 september 2013, 16:19:32
Ambulance Actueel @AmbulanceZorg 12:16pm · 16 Sep 13
Nu met juiste link. Hoe voorspellend is MKA triage voor A1 en A2? Jan de Nooij https://docs.google.com/file/d/0B0xDwXCCo9ogRFFkWjRPMVdTdXM/edit (PDF download)


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #56 Gepost op: 16 september 2013, 22:40:19
Citaat van: RAdeR link=msg=1201973 date=1379341172
Ambulance Actueel @AmbulanceZorg 12:16pm · 16 Sep 13
Nu met juiste link. Hoe voorspellend is MKA triage voor A1 en A2? Jan de Nooij https://docs.google.com/file/d/0B0xDwXCCo9ogRFFkWjRPMVdTdXM/edit (PDF download)
Dus... "je kunt beter teveel A1 rijden want dat is beter voor de patientveiligheid"

ProQA is goed voor slechte centralisten maar slecht voor goede centralisten. het hameren op het volgen van uitvraagprotocollen levert geïrriteerde ervaren centralisten op die dus een duo-functie opgeven.. dat zijn nou net de centralisten die het straatwerkt snappen..
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Daantje

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
Reactie #57 Gepost op: 19 augustus 2015, 18:08:53
Halo,

Ik zag dit filmpje op YouTube... ! No longer available  
Hierin wordt in minuut 5.12 over toestandsbeelden, urgenties en specificering toestabdsbeeld gesproken. Ik vroeg me af welke toestandsbeelden, urgenties en specificering beelden zijn met bijbehorende codes. Kan iemand hier een link of lijst van posten?

Groet,
Daantje


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #58 Gepost op: 14 september 2015, 12:48:13
Citaat van: Oma link=msg=1372274 date=1442226998
ProQA bepaalt helemaal niets, het is een uitvraagsysteem wat zinvol is bij melding door leken.

Als ProQA in Nederland bepalend is en er geen ruimte is om te overleggen met de verpleegkundige op de MKA is het zinvol om deze mensen zo snel mogelijk te vervangen door veel goedkopere telefonisten.

Er loopt al een topic over ProQa. Op dit moment is ProQa behoorlijk bepalend. Sterker nog, als je als verpleegkundig centralist afwijkt krijg je een streepje achter je naam en mag je het gaan uitleggen :|
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #59 Gepost op: 14 september 2015, 12:51:55
Citaat van: RemRoof link=msg=1372278 date=1442227693
Er loopt al een topic over ProQa. Op dit moment is ProQa behoorlijk bepalend. Sterker nog, als je als verpleegkundig centralist afwijkt krijg je een streepje achter je naam en mag je het gaan uitleggen :|

Zet ProQA een streepje achter de naam van de broeder?

Ik heb in meerdere topics al gepost dat er meer dan genoeg redenen te vinden zijn om eens de bezem door de Nederlandse ambulancezorg te halen. Al die incompetente medisch managers de laan uit sturen is een zegen voor de patient, belastingbetaler en het ambulancepersoneel.