Goed gebruik maken van de spitsstrook

Auteur Topic: Goed gebruik maken van de spitsstrook  (gelezen 24788 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #10 Gepost op: 28 mei 2011, 11:28:27
Ware het niet dat de Nederlandse politie geen vrijstelling heeft van Art. 5 WVW. En daar kun je deze kleverij wel onder laten vallen naar mijn idee.

Kan ook simpeler. Weet niet of het nog steeds zo is, maar wij hadden in de verkeersdienst Volvo''s achterin een matrix board. Waar we 50 verschillende teksten in konden laten zien. Een daar van was:

""Rechts houden AUB""

Ging je voor iemand rijden en zetten je die tekst op en 95 procent snapt die hint.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #11 Gepost op: 28 mei 2011, 11:30:54
Het zou volgens mij wel helpen als ze iets zouden bedenken voor die dikke doorgetrokken witte streep tussen de spitsstrook en de overige banen.

Er zijn/waren plekken(volgens mij de A28 Utrecht-Amersfoort) waar tussen de vluchtstrook en de rijbaan een ander soort belijning zit. Wel onderbroken maar langer stukken dan de rijbaan zelf. Zodat je wel het verschil ziet...

Het zou goed kunnen dat de belijning daarop nog moet worden aangepast op de diverse plekken in Nederland..


RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Reactie #12 Gepost op: 28 mei 2011, 11:36:20
Er zijn/waren plekken(volgens mij de A28 Utrecht-Amersfoort) waar tussen de vluchtstrook en de rijbaan een ander soort belijning zit. Wel onderbroken maar langer stukken dan de rijbaan zelf. Zodat je wel het verschil ziet...

Het zou goed kunnen dat de belijning daarop nog moet worden aangepast op de diverse plekken in Nederland..

volgens mij moeten ze best al wat aanpassingen doen om van een vluchtstrook een spitsstrook te maken (matrix, vluchthavens, cameras, dun lijntje bij de berm). Ik kan me dan ook niet voorstellen dat als ze van plan zijn de tussenlijn nog aan te passen dat ze die niet gelijk even weg schaven om de X meter.

Remco
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #13 Gepost op: 28 mei 2011, 11:37:11
95 procent snapt die hint.

De andere 5% heeft een invalidekaart ... visueel gehandicapt.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #14 Gepost op: 28 mei 2011, 11:46:15
De andere 5% heeft een invalidekaart ... visueel gehandicapt.

Ja klopt. Je hebt gewoon weggebruikers die het nooit zullen snappen. Het blijft toch vreemd dat:



Dat er twee van dit soort wagens elke week weer worden plat gereden door automobilisten die het kennelijk niet zien.....


Wouwie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 766
Reactie #15 Gepost op: 28 mei 2011, 11:52:42
Kan ook simpeler. Weet niet of het nog steeds zo is, maar wij hadden in de verkeersdienst Volvo''s achterin een matrix board. Waar we 50 verschillende teksten in konden laten zien. Een daar van was:

""Rechts houden AUB""

Ging je voor iemand rijden en zetten je die tekst op en 95 procent snapt die hint.
De vorige videowagen van Blik Op De Weg had dit ook, lieten ze eens in een aflevering zien over onnodig links rijden.


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #16 Gepost op: 28 mei 2011, 13:04:31
Er kan wel een groene pijl boven staan, maar een doorgetrokken streep blijft een doorgetrokken streep. Waar staat dat je die mag passeren om de spitsstrook op en af te gaan?

RVV1990:
Citaat
Artikel 76
1.   Een doorgetrokken streep die zich niet langs de rand van de rijbaanverharding bevindt, mag niet worden overschreden.
2.   Het eerste lid is niet van toepassing als:
   a.   de streep wordt overschreden om een naast de gevolgde rijstrook gelegen vluchthaven, vluchtstrook of spitsstrook te bereiken of te verlaten;

   b.   aan de zijde vanwaar men de streep overschrijdt een onderbroken streep is aangebracht;
   c.   zich een doorgetrokken streep bevindt tussen rijstroken voor verkeer in tegenovergestelde richtingen en aan de rechterzijde van de doorgetrokken streep een onderbroken streep is aangebracht;
   d.   zich een doorgetrokken streep bevindt tussen een rijstrook en een fietsstrook, voor bestuurders die ingevolge artikel 10, tweede lid, de fietsstrook mogen gebruiken.


daanh

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
  • Rechtvaardig
Reactie #17 Gepost op: 28 mei 2011, 14:28:06
In NL is het toch wel toegestaan rechts in te halen? Meeste vinden het alleen niet netjes.. Waarom zou je het verbieden ???


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #18 Gepost op: 28 mei 2011, 15:21:59
In NL is het toch wel toegestaan rechts in te halen? Meeste vinden het alleen niet netjes.. Waarom zou je het verbieden ???

Oja?

Citaat van: RVV1990
Artikel 11
1.Inhalen geschiedt links.
2.Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald.
3.Fietsers dienen elkaar links in te halen; zij mogen andere bestuurders rechts inhalen.
4.Bestuurders die zich rechts van een blokmarkering bevinden mogen bestuurders die zich links van deze markering bevinden rechts inhalen.
5.Bestuurders mogen trams rechts inhalen.


daanh

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
  • Rechtvaardig
Reactie #19 Gepost op: 28 mei 2011, 18:43:34
" inhalen geschied links"  

tjah.. is dat dan verboden of meer een richtlijn? Waarom zou je het verbieden? Dat zou toch onnozel zijn? Of is het om even ontopic te blijven wel toegestaan op een spitsstrook?

En kan een bestuurder die niet rechts houd een bekeuring krijgen omdat hij niet gebruik maakt van de spitsstrook?

Misschien een leuk idee voor een postbus51 spotje:)