Goed gebruik maken van de spitsstrook

Auteur Topic: Goed gebruik maken van de spitsstrook  (gelezen 24743 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #40 Gepost op: 29 mei 2011, 21:49:36
trouwens wel mooi in dat filmpje van de VID:
mensen ga ook echt op die spitsstrook rijden én nog mooier: In een file ga allemaal uit elkaar rijden op de meest linker rijstroken.
Net zoals het duitse systeem: Bij file gaat iedereen op de 1e rijstrook helemaal links en iedereen op rijstrook 2 helemaal rechts rijden op de rijstrook. Hierdoor kunnen de hulpdiensten altijd tussendoor rijden. Brilliant!!! Ik ben ervoor!
Kom maar op met die campagnes.  :-X   oeps.....krijg ik weer gedonder mee natuurlijk  e050
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #41 Gepost op: 29 mei 2011, 22:39:21
trouwens wel mooi in dat filmpje van de VID:
mensen ga ook echt op die spitsstrook rijden én nog mooier: In een file ga allemaal uit elkaar rijden op de meest linker rijstroken.
Net zoals het duitse systeem: Bij file gaat iedereen op de 1e rijstrook helemaal links en iedereen op rijstrook 2 helemaal rechts rijden op de rijstrook. Hierdoor kunnen de hulpdiensten altijd tussendoor rijden. Brilliant!!! Ik ben ervoor!
Kom maar op met die campagnes.  :-X   oeps.....krijg ik weer gedonder mee natuurlijk  e050
Hulpdiensten ... (en motorrijders natuurlijk  998765)
Ik ben ook voor!
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Reactie #42 Gepost op: 9 november 2011, 12:27:48
Voor diegene die het nog niet wisten hoe het werkt de spitstroken kijk ernaar:


http://rws.nl/actueel/spitsstroken/videos/
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #43 Gepost op: 9 november 2011, 14:34:31
Betreffende het rechts inhalen, ooit dit op TV gezien, meen Blik op de Weg. Indien je een auto rechts passeert zonder de intentie te hebben in te halen is dit wel toegestaan. Dit betekent dus dat je rechts mag passeren, zolang je daarna niet naar links gaat om dan weer verder je weg te vervolgen. Als je gewoon rechtsblijft hangen mag het dus (bijvoorbeeld om de afrit te nemen (neeee ik heb het niet over blok markering)). Hoe dit ooit gecontroleerd wordt weet ik niet, maar goed ;)
Hobby Bobby eenheid Den Haag


visren

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #44 Gepost op: 9 november 2011, 19:22:18
Om het gebruik van de spitsstrook te verbeteren hebben ze op de spitsstrook op de A7 (Zaandam -> Purmerend Zuid) een nieuw middel ingezet. Naast de standaard indicaties dat de spitsstrook open is (Groene pijlen en rotatieborden) hebben ze nu ook een tekstkar neergezet met daarop de tekst dat de spitsstrook geopend is. Of dit echt helpt? Ik merk er nog niet echt heel veel van.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #45 Gepost op: 9 november 2011, 19:42:00
Betreffende het rechts inhalen, ooit dit op TV gezien, meen Blik op de Weg. Indien je een auto rechts passeert zonder de intentie te hebben in te halen is dit wel toegestaan. Dit betekent dus dat je rechts mag passeren, zolang je daarna niet naar links gaat om dan weer verder je weg te vervolgen. Als je gewoon rechtsblijft hangen mag het dus (bijvoorbeeld om de afrit te nemen (neeee ik heb het niet over blok markering)). Hoe dit ooit gecontroleerd wordt weet ik niet, maar goed ;)

Negatief, ook dit is gewoon rechts inhalen.    

De enige uitzonderingen zijn:

als een tram in wilt halen (als deze in het midden rijd)
vlak voor of op een rotonde
in de file
wanneer je rechts van een blokmakering rijd
als de bestuurder links voorgesorteerd heeft (dit weet je als de bestuurder de richtingaanwijzer aan heeft naar links)
(het laatste moet trouwens, anders ga je het verkeer opstropen)


sylvester1986

  • Gast
Reactie #46 Gepost op: 16 november 2011, 18:50:59
Blog van weginspecteur Christiaan
10 oktober 2011 - Hoe werken die spitsstroken nou precies?

Een tijd geleden sprak een automobilist mij aan bij een tankstation nadat ik een gesloten spitsstrook had geschouwd. Hij vroeg waarom ik wel over een gesloten spitsstrook heen mocht rijden. Ik legde hem uit wat schouwen is. Dat het controleren en vrijhouden van zo’n strook onderdeel is van mijn werk. Het bleek dat hij niet wist wat Rijkswaterstaat allemaal aan maatregelen neemt om het verkeer extra ruimte te geven. Goed om eens uit te leggen dus!

Want wat kan het wegennet van Nederland soms onwijs druk zijn. Vrijwel elke werkdag wordt de weggebruiker geconfronteerd met, soms lange, files zonder dat daar een duidelijke oorzaak aan vast zit.

Spitsstroken
Om files te verminderen zijn er op drukke wegen zogenaamde spitsstroken in het leven geroepen. Dit zijn vluchtstroken aan de rechterkant van de weg of rijstroken aan de linkerkant van de weg, die alleen tijdens drukke momenten open zijn. Op het moment dat er een bepaald aantal voertuigen over een rijstrook rijdt krijgt de wegverkeersleider in de verkeerscentrale een signaal dat de spitsstrook opengesteld kan worden. Langs de gehele strook staan camera’s opgesteld. De wegverkeersleider schouwt op dat moment de spitsstrook en als er geen problemen zijn gaat deze open.

Geen kwestie van knopjes
Dit openstellen is niet een kwestie van even op een knop drukken. Om de veiligheid te kunnen waarborgen van de weggebruiker zijn hier specifieke procedures voor. Als Rijkswaterstaat de strook zomaar zou openen zonder te kijken of er bijvoorbeeld een auto met pech staat of iets dergelijks, zou dit een ongeval kunnen veroorzaken.

Alles voor de veiligheid
In sommige gevallen mag de strook niet geopend worden. Bij slechte weersomstandigheden, zoals mist en sneeuw. Of als de camera’s door een technische storing niet werken. Dit is erg vervelend, maar veiligheid heeft altijd de hoogste prioriteit. Bij een technische storing van de camera’s zal er een weginspecteur aangestuurd worden om de strook te schouwen. Er kan bijvoorbeeld rommel op liggen dat door het berijden van de weg naar links of rechts op de spitsstrook terecht is gekomen.

Rood kruis? Rij niet op deze strook!
Regelmatig rijden mensen achter mij aan om mee te liften op de gesloten strook als ik aan het schouwen ben. Dit is gevaarlijk om te doen, want het kan zomaar zijn dat ik plotseling moeten stoppen voor iets. Dus blijf op de eigen rijstrook totdat de spitsstrook open wordt gesteld. Overigens als u op een gesloten rijstrook rijdt kan de politie hier een boete schrijven. Op dit moment is deze €180 … zonde van het geld. Een rood kruis boven de weg staat er altijd voor uw, onze en andermans veiligheid.

Maak gebruik van de strook
Een groene pijl geeft aan dat een spitsstrook open is. Is de strook open? Maak er gebruik van. Het valt soms echt op dat de strook ongebruikt blijft. Ik zie vaak bestuurders twijfelen of ze wel of niet over de doorgetrokken streep mogen rijden. Dan gaat de richtingaanwijzer aan en dan lijkt het of ze gaan wisselen, maar ze blijven dan toch op dezelfde strook rijden. U kunt bij een groene pijl echter gerust de spitsstrook gebruiken. Want ook dan geldt de regel: hou zoveel mogelijk rechts.

Suggesties
Heeft u suggesties voor onderwerpen voor een blog waar ik u als weginspecteur meer over kan vertellen? Laat het mij weten via onderstaande reactiemogelijkheid.

http://rijkswaterstaat.nl/actueel/blog/index.aspx


sylvester1986

  • Gast


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #48 Gepost op: 20 november 2011, 09:30:25
Blog van weginspecteur Christiaan
10 oktober 2011 - Hoe werken die spitsstroken nou precies?
...
http://rijkswaterstaat.nl/actueel/blog/index.aspx

Ja, Christiaan doet goed werk! Heel slim van onze CD om dit te doen en het werkt ook nog.
 O0
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #49 Gepost op: 20 november 2011, 11:48:33
Blog van weginspecteur Christiaan
10 oktober 2011 - Hoe werken die spitsstroken nou precies?

Een tijd geleden sprak een automobilist mij aan bij een tankstation nadat ik een gesloten spitsstrook had geschouwd. Hij vroeg waarom ik wel over een gesloten spitsstrook heen mocht rijden. Ik legde hem uit wat schouwen is. Dat het controleren en vrijhouden van zo’n strook onderdeel is van mijn werk. Het bleek dat hij niet wist wat Rijkswaterstaat allemaal aan maatregelen neemt om het verkeer extra ruimte te geven. Goed om eens uit te leggen dus!

Want wat kan het wegennet van Nederland soms onwijs druk zijn. Vrijwel elke werkdag wordt de weggebruiker geconfronteerd met, soms lange, files zonder dat daar een duidelijke oorzaak aan vast zit.

Spitsstroken
Om files te verminderen zijn er op drukke wegen zogenaamde spitsstroken in het leven geroepen. Dit zijn vluchtstroken aan de rechterkant van de weg of rijstroken aan de linkerkant van de weg, die alleen tijdens drukke momenten open zijn. Op het moment dat er een bepaald aantal voertuigen over een rijstrook rijdt krijgt de wegverkeersleider in de verkeerscentrale een signaal dat de spitsstrook opengesteld kan worden. Langs de gehele strook staan camera’s opgesteld. De wegverkeersleider schouwt op dat moment de spitsstrook en als er geen problemen zijn gaat deze open.

Geen kwestie van knopjes
Dit openstellen is niet een kwestie van even op een knop drukken. Om de veiligheid te kunnen waarborgen van de weggebruiker zijn hier specifieke procedures voor. Als Rijkswaterstaat de strook zomaar zou openen zonder te kijken of er bijvoorbeeld een auto met pech staat of iets dergelijks, zou dit een ongeval kunnen veroorzaken.

Alles voor de veiligheid
In sommige gevallen mag de strook niet geopend worden. Bij slechte weersomstandigheden, zoals mist en sneeuw. Of als de camera’s door een technische storing niet werken. Dit is erg vervelend, maar veiligheid heeft altijd de hoogste prioriteit. Bij een technische storing van de camera’s zal er een weginspecteur aangestuurd worden om de strook te schouwen. Er kan bijvoorbeeld rommel op liggen dat door het berijden van de weg naar links of rechts op de spitsstrook terecht is gekomen.

Rood kruis? Rij niet op deze strook!
Regelmatig rijden mensen achter mij aan om mee te liften op de gesloten strook als ik aan het schouwen ben. Dit is gevaarlijk om te doen, want het kan zomaar zijn dat ik plotseling moeten stoppen voor iets. Dus blijf op de eigen rijstrook totdat de spitsstrook open wordt gesteld. Overigens als u op een gesloten rijstrook rijdt kan de politie hier een boete schrijven. Op dit moment is deze €180 … zonde van het geld. Een rood kruis boven de weg staat er altijd voor uw, onze en andermans veiligheid.Maak gebruik van de strook
Een groene pijl geeft aan dat een spitsstrook open is. Is de strook open? Maak er gebruik van. Het valt soms echt op dat de strook ongebruikt blijft. Ik zie vaak bestuurders twijfelen of ze wel of niet over de doorgetrokken streep mogen rijden. Dan gaat de richtingaanwijzer aan en dan lijkt het of ze gaan wisselen, maar ze blijven dan toch op dezelfde strook rijden. U kunt bij een groene pijl echter gerust de spitsstrook gebruiken. Want ook dan geldt de regel: hou zoveel mogelijk rechts.

Suggesties
Heeft u suggesties voor onderwerpen voor een blog waar ik u als weginspecteur meer over kan vertellen? Laat het mij weten via onderstaande reactiemogelijkheid.

http://rijkswaterstaat.nl/actueel/blog/index.aspx

Jammergenoeg hebben jullie die bevoegdheid niet, ik zou er helemaal voor zijn. Niet omdat ik bevoegdheden wil weghalen bij de blauwe kant, maar wel om de pakkans van die idioten te vergroten.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.