Vervoer van geweldsmiddelen als DBBO'er

Auteur Topic: Vervoer van geweldsmiddelen als DBBO'er  (gelezen 9526 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
Gepost op: 31 mei 2011, 13:00:10
Vandaag was er tussen collega's een discussie, namelijk:
 - Wij van de KLu moeten (helaas) vaak uithelpen op CLAS-onderdelen, maar halen wapenstok,handboeien en patroonhoudertas voor aanvang dienst bij onze wachtcommandant op en zodoende moeten wij dus in 'privé' tijd reizen met deze geweldsmiddelen.

Mag dit wel?

Note: we rijden wel in uniform, in eigen voertuig naar het andere onderdeel toe.




Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1 Gepost op: 31 mei 2011, 13:08:50
Hoe de huisregels van Defensie zijn weet ik niet, echter je bent getraind en hebt de bevoegdheid om de geweldsmiddelen te dragen.
Daarnaast is de reistijd van en naar het werk (officieel) ook werktijd  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


sylvester1986

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 31 mei 2011, 13:17:01
Ik weet dat een DBBO bewaker een geweldsmiddel mag dragen cq gebruiken, mits:
 - Dit rechtens is toegekend aan de bewaker.
 - Als de bewaker hiervoor geoefend is.
Als ik art 3 mag geloven van onze geweldsinstructie.
Hoe dit is van huis --> werk, geen idee.


Falcor

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 50
Reactie #3 Gepost op: 31 mei 2011, 14:57:31
Jep mag. geen probleem..  O0


sylvester1986

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 31 mei 2011, 15:33:44
Ja, van mijn wachtcommandant mag ik dit ook, maar waar staat dat het wettelijk mag?


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #5 Gepost op: 31 mei 2011, 16:07:45
Op je vergunning, ondertekend door de minister. Hier staat daar ook e.e.a. over:

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=23900.msg586997#msg586997


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #6 Gepost op: 31 mei 2011, 16:14:26
Ik weet niet of jullie ook een toets gevaarsbeheersing krijgen maar handboeien en een patroonhoudertas vallen niet onder wapens en zijn ook geenszins verboden middelen. De wapenstok wel, maar zolang je daarin gecertificeerd bent lijkt mij dat geen probleem.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


BlackHawk

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
Reactie #7 Gepost op: 31 mei 2011, 16:31:51
Ja dit mag inderdaad. Als het goed is staat ook op je wapenvergunning voor welke handelingen m.b.t. geweldsmiddelen je bevoegd bent.
In de situatie die jij schetst ben je het geweldsmiddel aan het vervoeren, en dat is toegestaan.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #8 Gepost op: 31 mei 2011, 22:46:22
Ik weet niet of jullie ook een toets gevaarsbeheersing krijgen maar handboeien en een patroonhoudertas vallen niet onder wapens en zijn ook geenszins verboden middelen. De wapenstok wel, maar zolang je daarin gecertificeerd bent lijkt mij dat geen probleem.

Wapenstok is toch een cat 4 wapen, deze mag je wel voorhanden hebben maar niet dragen. Dus als
je deze in je kofferbak vervoerd is er wet technische gezien geen enkel probleem voor wat betreft de
WWM dan.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #9 Gepost op: 31 mei 2011, 23:03:25
Wapenstok is toch een cat 4 wapen, deze mag je wel voorhanden hebben maar niet dragen. Dus als
je deze in je kofferbak vervoerd is er wet technische gezien geen enkel probleem voor wat betreft de
WWM dan.

100 punten. Voorhanden hem moet idd geen probleem zijn. En ik neem aan dat er in de patroontas geen patronen zitten... Wat alleen categorie IV wapens mag je voorhanden hebben.