Oefenpoppen en ERC2010

Auteur Topic: Oefenpoppen en ERC2010  (gelezen 8065 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

helm

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 10 juni 2011, 09:06:24
http://www.cprezy.nl/videos/cprezy-nrr.wmv aanvullend op mijn vorige reactie, een filmpje van een workshop CPREzy van de NRR. Zo train ik de cursisten ook.


baksteen

  • Instructeur EH
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
Reactie #11 Gepost op: 10 juni 2011, 19:48:35
voorafgaand: Ik heb nog nooit met de CPREzy gewerkt, dus dit is een beetje: "..Wat de boer niet kent,..."

Mij komt het over als leren zwemmen met bandjes. Prima om zink-angst weg te nemen, maar als je uit een boot valt heb je er niets aan.
Wat ik zie, maar nogmaals dit is puur een reactie na het zien van het filmpje, zijn cursisten die vooral bezig zijn met de CPREzy en niet met een reanimatie.
Maar wellicht gaat iemand mij ooit nog overtuigen.
problemen los je op door er wat aan te doen


Medicales

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 17
  • Help(t) hulpverleners helpen!
    • www.medicales.nl
Reactie #12 Gepost op: 10 juni 2011, 22:36:25
Zelf ben ik geen voorstander van het geven van een BLS/AED-providerscourse met een PocketCPR (ZOLL) of een CPRezy, omdat dit inderdaad veel handelingen van een hulpverlener vergt, waardoor hij of zij in een levensbedreigende situatie onnodig onzeker kan zijn. Het is handig als je als instructeur soms feedback kunt krijgen of je cursist diep genoeg masseert, maar wanneer je hiervoor zo'n ondersteunend apparaatje gebruikt, dan gaat de cursist hieraan wennen. Dit apparaatje is in een 'echte' situatie niet altijd aanwezig. Ik zou dan ook adviseren terughoudend om te springen met dit soort apparaten in de BLS/AED-providerscourse. Gebruik je expertise en evt. de meter op de pop (AMBU) en wacht op een eventuele updatemogelijkheid vanuit Laerdal. Uiteraard kun je bovengenoemde apparaten wel voor een herhalingsdag of nascholingsavond gebruiken!
Medicales is een jong en innoverend bedrijf, dat zich richt op het geven van opleidingen in hulpverlening (EHBO, Eerste Hulp aan Kinderen, EHBDu, immo


helm

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 10 juni 2011, 23:24:26
Grappig die reacties van instructeurs op een feedback device die een instructeur bijna overbodig maakt.  au au ;D  ;D


Medicales

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 17
  • Help(t) hulpverleners helpen!
    • www.medicales.nl
Reactie #14 Gepost op: 11 juni 2011, 00:02:14
Een feedback device voor BLS/AED maakt een instructeur helemaal niet overbodig, maar mede door het advies van de ERC en de NRR om de cursussen zo toegankelijk en eenvoudig mogelijk op te stellen, gaan wij instructeurs niet werken met deze devices in de providerscourse. Dit om geen verwarring te scheppen wanneer adequaat optreden gewenst is. Ik neem aan dat jij als instructeur enige didactische ervaring hebt en bepaalde methodiek onderschrijft, waardoor ik aanneem dat je iets meer kennis in huis hebt dan je nu laat zien door te zeggen dat een apparaat een instructeur vervangt.
Medicales is een jong en innoverend bedrijf, dat zich richt op het geven van opleidingen in hulpverlening (EHBO, Eerste Hulp aan Kinderen, EHBDu, immo


helm

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 11 juni 2011, 10:36:25
Om in je eigen woorden te blijven; wij instructeurs gebruiken wel de CPREzy mede door eigen ervaring, het advies van de CPR guidelines van de AHA, diverse Nederlandse ziekenhuizen en een alomvattende studie van 509 artikels, waaronder 5 onafhankelijke studies over de CPREzy, heeft geconcludeerd dat "feedback/prompt devices" een verbetering geven van de kwaliteit van reanimeren en ondersteunt dus het gebruik daarvan bij oefenpoppen en patiënten.

De auteurs concludeerden:
"Deze studie levert het bewijs dat het toepassen van "feedback/promt devices" (zoals de CPREzy) bij reanimatietrainingen de reanimatievaardigheden verbetert en vereenvoudigt en het afbraakrisico (vergeten van de techniek) verkleint."

En wat betreft het gebruik bij patienten is de conclusie:
“De bewijzen geven aan dat het gebruik van " feedback/prompt devices" (zoals de CPREzy) binnen en buiten het ziekenhuis, als onderdeel van de totale reanimatie, de kwaliteit van reanimeren verbetert. Dit zou moeten resulteren in een hogere overleving.”

Dit was de meest uitgebreide studie ooit met duidelijke conclusies en aanbevelingen en met gevolgen voor reanimaties en trainingen. Wie tijdens een reanimatie geen "feedback/promt device" zoals de CPREzy gebruikt, levert niet de beste kwaliteit (best practice).

Lezen kan je in: Yeung J. et.al., The use of CPR feedback/prompt devices during training and CPR performance: A systematic review, Resuscitation, Vol.80,2009, p. 743–751
Een pdf versie staat hier http://www.cprezy.nl/pdf/ReviewCPRdevices06_09.pdf

Voor commentaar, eigen inzichten, sceptische reacties kan je bij de auteurs/onderzoekers terecht.


Medicales

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 17
  • Help(t) hulpverleners helpen!
    • www.medicales.nl
Reactie #16 Gepost op: 11 juni 2011, 23:06:52
Ik reageerde vooral op jouw zinspeling dat instructeurs overbodig worden door gebruik van de CPRezy. Ik was niet op de hoogte van jouw instructeursschap, maar vanuit de NRR werd geadviseerd om geen gebruik te maken van feedbackdevices voor op het borstbeen in de BLS/AED-providerscourse...
Medicales is een jong en innoverend bedrijf, dat zich richt op het geven van opleidingen in hulpverlening (EHBO, Eerste Hulp aan Kinderen, EHBDu, immo


helm

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 12 juni 2011, 08:52:39
Ik zal eens kijken of ik voor jullie ergens een leuke CPREzy demonstratie en praatje kan organiseren. Suggesties zijn van harte welkom, je kan mij mailen helm@meduca.nl


koen mertens

  • Lesgever eerste hulp Rode Kruis-Vlaanderen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #18 Gepost op: 12 augustus 2011, 15:32:57


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #19 Gepost op: 12 augustus 2011, 18:27:11
Ik juist geen poppen met piepjes, monitoren.  Bij de meeste cursisten(doel) groepen, volstrekt onnodig..

Wel gebruik de CPR ezy in de reanimatie training als een tool om de reanimatie te verfijnen, als de betreffende doelgroep, dat nodig heeft, of dat deze bij hun bij de AED koffer inzit..

Ik moet zeggen dat zelfs bij oefeningen waarbij mensen ruim 20 minuten borstcompressie en beademingen moeten uitvoeren, de kwaliteit van de borstcompressie aanzienlijk beter blijven met de tool, en dan zonder de CPR-Ezy...

Bij de doelgroep huisvrouwen heeft dit tooltje geen zin..  Bij doelgroep BHV-ers / First Responders / Zwembad personeel etc.. die daadwerkelijk met deze tools werken natuurlijk wel..