Oefenpoppen en ERC2010

Auteur Topic: Oefenpoppen en ERC2010  (gelezen 8067 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #20 Gepost op: 24 augustus 2011, 20:07:03
Om in je eigen woorden te blijven; wij instructeurs gebruiken wel de CPREzy mede door eigen ervaring, het advies van de CPR guidelines van de AHA, diverse Nederlandse ziekenhuizen en een alomvattende studie van 509 artikels, waaronder 5 onafhankelijke studies over de CPREzy, heeft geconcludeerd dat "feedback/prompt devices" een verbetering geven van de kwaliteit van reanimeren en ondersteunt dus het gebruik daarvan bij oefenpoppen en patiënten.

De auteurs concludeerden:
"Deze studie levert het bewijs dat het toepassen van "feedback/promt devices" (zoals de CPREzy) bij reanimatietrainingen de reanimatievaardigheden verbetert en vereenvoudigt en het afbraakrisico (vergeten van de techniek) verkleint."

En wat betreft het gebruik bij patienten is de conclusie:
“De bewijzen geven aan dat het gebruik van " feedback/prompt devices" (zoals de CPREzy) binnen en buiten het ziekenhuis, als onderdeel van de totale reanimatie, de kwaliteit van reanimeren verbetert. Dit zou moeten resulteren in een hogere overleving.”

Dit was de meest uitgebreide studie ooit met duidelijke conclusies en aanbevelingen en met gevolgen voor reanimaties en trainingen. Wie tijdens een reanimatie geen "feedback/promt device" zoals de CPREzy gebruikt, levert niet de beste kwaliteit (best practice).

Lezen kan je in: Yeung J. et.al., The use of CPR feedback/prompt devices during training and CPR performance: A systematic review, Resuscitation, Vol.80,2009, p. 743–751
Een pdf versie staat hier http://www.cprezy.nl/pdf/ReviewCPRdevices06_09.pdf

Voor commentaar, eigen inzichten, sceptische reacties kan je bij de auteurs/onderzoekers terecht.

Rene,

Op bovenstaande tekst is niets aan te merken, dat heeft de CPRezy voldoende aangetoond.

Wat ik niet weet is

Hoeveel mensen hebben "standaard" de CPRezy bij zich.
hoeveel % van die mensen kunnen binnen 15 seconde hem inzetten ?

Dat geldt overigens hetzelfde voor de andere EHBO middelen.

overwegingen om iets aan te schaffen zijn voor mij:
- wat is de meerwaarde van het hulpmiddel
- de beschikbaarheid (een " kiss of life" is makkelijker mee te nemen dan een EHBO tas)
- hoe vaak zou ik het hulpmiddel in kunnen zetten zetten
- Wat is de gemiddelde levensduur van het hulpmiddel
- wat is de aanschafprijs van het hulpmiddel
- wat is de levensduur en prijs van de verbruiksmiddelen

Het moge duidelijk zijn dat ieder voor zich moet bepalen wat wel / niet