C2000 randapparatuur aan boord

Auteur Topic: C2000 randapparatuur aan boord  (gelezen 28909 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #30 Gepost op: 20 november 2004, 07:41:28
Of C2000 verbeteringen op gaat leveren voor de brigades is nog maar de vraag.

Veel brigades zijn onzeker over het professionaliseren van hun organisaties en hechten aan hun vrijblijvendheid.
Veel beroepshulpverleners zijn niet overtuigd van het nut van reddingsbrigades.
Zolang deze twee werelden elkaar niet beter begrijpen is er een obstakel voor succesvol gebruik van C2000.

En ja, dan noem ik alleen de beleidsmatige bezwaren.

Koen,
Hier in de regio zijn veel beroepshulpverleners wel overtuigd van het nut van reddingsbrigades.
En ik vermoed dat de lokale overheid binnen een paar jaar de brigades onder dwang wil laten proffesionaliseren op wat voor manier dan ook.


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #31 Gepost op: 21 november 2004, 01:15:43
Muistroom,

Dat er hoe dan ook het een en ander zal veranderen staat voor mij vast. Afwachten is of dit voor de brigades goed uitpakt.

Als ik zie hoe in rap tempo allerlei vrijwillige brandweer korpsen worden ontmanteld, dan is dat voor mij een voorteken hoe het met veel brigades zou kunnen aflopen.

Overigens is onze uitgangspostie sterk en als we als lokale brigades de boel op orde hebben en samenwerken waar dat kan is er de gelegenheid om een slag te maken waarbij de brigades definitief op de kaart komen te staan.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #32 Gepost op: 21 november 2004, 08:47:05
Koen,
Het is off topic, maar deze week heeft rb Den Helder een intentieverkalring ondertekend met de brandweer.
Hierin gaat men ervan uit dat in 2006 de reddingsbrigade een sectie wordt van de brandweer Den Helder. De reddingsbrigade krijgt onderdak in de nieuwe brandweerkazerne. Mede voor het behoud van de identiteit word de kleurstelling en stripping van RedNed aangehouden.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #33 Gepost op: 21 november 2004, 11:45:33
Koen,
Het is off topic, maar deze week heeft rb Den Helder een intentieverkalring ondertekend met de brandweer.
Hierin gaat men ervan uit dat in 2006 de reddingsbrigade een sectie wordt van de brandweer Den Helder. De reddingsbrigade krijgt onderdak in de nieuwe brandweerkazerne. Mede voor het behoud van de identiteit word de kleurstelling en stripping van RedNed aangehouden.

Muistroom,

goed dat in elk geval de aansluiting naar de Brandweer gelegd word, maar door sluit "onze" bezwaren precies aan bij het voertuig zoals RN KNBRD. Maar dat is het andere topic, dus zal daar mijn verhaar vervolgen.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #34 Gepost op: 21 november 2004, 18:21:22
Een goed voorbeeld van een brigade die is dood gedrukt door de brandweer is de reddingsbrigade Loosdrecht. Zat werk voor een reddingsbrigade, maar ze worden als er wat te doen is zelfs van de plek weggeschopt door de brandweer, laat staan dat ze daar c2000 krijgen.

Wat een verschillen onderling trouwens! Je zou zeggen nu is de tijd om daar wat aan te doen, of het kan straks helemaal niet meer. Is er geen instantie die daar een beetje regelend op kan treden??

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #35 Gepost op: 21 november 2004, 18:44:54
Waarom als de brandweer het "goed"doet, waarom wil je dan nog een reddingsbrigade ? blijkbaar heeft de reddingsbrigade daar geen toegevoegde waarde..

Dus hou maar met reddingsbrigade loosdrecht te sponseren met belastinggeld.

En als er mensen verzuipen komt dat dus geheel voor rekening van de brandweer.. toch ?, wedden dat er weer samen gewerkt gaat worden ?


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #36 Gepost op: 21 november 2004, 19:58:55
Het verschil is dat de brandweer de taken van rb loosdrecht over kan nemen maar een strandbewaking kan je niet zo overnemen en dan de brigade buiten spel zetten. In den helder wordt er samen gewerk met de brandweer en zo te horen werken de brandweer en brigade van loosdrecht niet samen.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #37 Gepost op: 21 november 2004, 20:03:04
Het verschil is dat de brandweer de taken van rb loosdrecht over kan nemen maar een strandbewaking kan je niet zo overnemen en dan de brigade buiten spel zetten. In den helder wordt er samen gewerk met de brandweer en zo te horen werken de brandweer en brigade van loosdrecht niet samen.

9910001

Er werd ooit wel samengewerkt, maar dat kan Annemiek beter vertellen denk ik.

Henk


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #38 Gepost op: 22 november 2004, 23:11:18
Sinds de brandweer een blusboot heeft worden ze opgeroepen als het nodig is.We hebben als RB nooit heel veel samen gewerkt,omdat ze niet frequent gebruik maakten van de boot. En nu ze dat wel doen hebben ze 'ons' niet meer nodig.

Alleen met de gondelvaart wordt er gewoon goed samengewerkt. Maar da's 1x per jaar...

RB Loosdrecht heeft te weinig (actieve) leden om een vaste ploeg te kunnen vormen die (ook) overdags beschikbaar zijn in geval van nood.
De leden die in Loosdrecht wonen zijn te jong of zijn overdags op hun werk buiten Loosdrecht en 's avonds andersom.

De brandweer had volgens mij ooit de beschikking over andermans boot,totdat ze hun eigen boot kregen.En nu dus ook oproepbaar zijn voor waterongevallen.

De gemeente is daardoor ook niet echt gul meer naar de RB toe,omdat de brandweer alles voortaan opknapt.
Ondanks dat er in de weekenden 's zomers ook door de RB bewaakt wordt,al zou dat langer per dag kunnen...
  Ta


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #39 Gepost op: 23 november 2004, 21:20:12
Annemiek,

Het kan even duren, maar uiteindelijk denk ik dat blijkt dat de brandweer niet zonder jullie kan voor het verzorgen van een redelijk niveau van veiligheid. Koester ondertussen de relatie met de gemeeente.

Overigens vraag ik mij af of het een vrijwillig of beroeps korps is.
Veel korpsen zijn destijds begonnen met duiken omdat het de vrijwilligers motiveerde voor het korps bezig te blijven.
Met de ARBO-eisen van nu is het voor veel vrijwillige korpsen nauwelijks haalbaar om nog te duiken.

En ja met al die regeltjes en verplichtingen is het water op een prachtige ontsnapping.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!