Applicatie voor mobiele telefoon helpt mensen in nood

Auteur Topic: Applicatie voor mobiele telefoon helpt mensen in nood  (gelezen 2605 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Citaat
App helpt mensen in nood
Uitgegeven: 1 juni 2011 17:12
Laatst gewijzigd: 1 juni 2011 17:13


ROTTERDAM - Non-profitorganisatie Enviu gaat een applicatie ontwikkelen voor mobiele telefoons die van pas kan komen bij noodgevallen. Met de Help! app kan iemand, bijvoorbeeld een getuige van een ongeluk, een noodsignaal sturen naar mensen in de buurt.
 
Dat heeft Enviu woensdag laten weten.

Naast een noodsignaal naar de omgeving, worden ook de hulpdiensten ingeschakeld. De app moet in oktober klaar zijn en is gratis.

Het idee voor de Help! app komt van drie studenten van de Hogeschool Rotterdam. Zij wonnen hiermee de Our Mobile Generation wedstrijd die Enviu organiseerde.

De wedstrijd draaide om ideeën voor apps die een positieve bijdrage kunnen leveren aan de maatschappij. Er deden 350 mensen mee aan de wedstrijd.


© ANP

Bron: http://www.nu.nl/gadgets/2530310/app-helpt-mensen-in-nood.html



Persoonlijk denk ik dat dit juist het 'ramptoerisme' meer in de hand werkt in plaats van mensen die echt hulp kunnen verlenen waarschuwen. Verder heb ik mijn twijfels aan het waarschuwen van de hulpdiensten via een app, ik denk dat de meldkamers toch meer hebben aan een telefoontje waarin e.e.a. door de beller omschreven kan worden :-\


Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #1 Gepost op: 3 juni 2011, 09:43:07
Tsja ... als die app er voor zorgt dat er een telefoonverbinding met de meldkamer is, er direct een plaatsbepaling via b.v. GPS is en tegelijk de camera beelden streamt naar de meldkamer waarbij de centralist kan bepalen of hij/zij de beelden wil zien/opslaan/via MMS versturen via burgernet ...

Persoonlijk heb ik dan ook wat minder met burgers die noodsignalen sturen naar andere burgers.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


gwkoren

  • Business Developer
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
    • Enviu
Reactie #2 Gepost op: 30 juni 2011, 23:12:07
Leuk dat jullie de app gevonden hebben!

Ik ben vanuit Enviu verantwoordelijk voor de HELP app (zoals we de app noemen). Ik ben het helemaal met jullie eens dat het nodig is om een telefonische verbinding met de meldkamer tot stand te brengen; dat is inderdaad de manier waarop een melding gedaan wordt met de app (simpelweg 112 bellen). Naast het bellen van 112, worden mensen die in de buurt zijn op de hoogte gesteld dat er behoefte is aan hulp.

Of de app pottenkijken stimuleert, zal zich uit moeten wijzen. We hopen natuurlijk dat mensen daadwerkelijk te hulp schieten. Per type situatie zullen andere mensen (op basis van expertise) 'opgeroepen' worden. Het gaat dus wel om burgers, maar niet per definitie om leken (hoewel ook een leek in geval van bv een verdrinking goed zou kunnen helpen).
Enviu - innovators in sustainability


pioen223

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
  • vrijwileger
Reactie #3 Gepost op: 1 juli 2011, 00:21:41
rode kruis heeft al zon app, daar hecht ik veel meer waarde aan


Petertjuh360

  • Geïnteresseerde
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 14
Reactie #4 Gepost op: 5 juli 2011, 11:25:30
Leuk dat jullie de app gevonden hebben!

Ik ben vanuit Enviu verantwoordelijk voor de HELP app (zoals we de app noemen). Ik ben het helemaal met jullie eens dat het nodig is om een telefonische verbinding met de meldkamer tot stand te brengen; dat is inderdaad de manier waarop een melding gedaan wordt met de app (simpelweg 112 bellen). Naast het bellen van 112, worden mensen die in de buurt zijn op de hoogte gesteld dat er behoefte is aan hulp.

Of de app pottenkijken stimuleert, zal zich uit moeten wijzen. We hopen natuurlijk dat mensen daadwerkelijk te hulp schieten. Per type situatie zullen andere mensen (op basis van expertise) 'opgeroepen' worden. Het gaat dus wel om burgers, maar niet per definitie om leken (hoewel ook een leek in geval van bv een verdrinking goed zou kunnen helpen).

Hoe staat het ervoor met de App ?


Waterrat

  • Crisisbeheersing nat Rijkswaterstaat Noord Holland
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
  • Blub!
Reactie #5 Gepost op: 14 juli 2011, 08:26:14
Zit me hier af te vragen in hoeverre dit "voordringt" in de rij van communicatie. Is het zoiets als (vraag me even niet hoe het heet) die nummers waarmee je altijd via telefoonmasten kunt bellen, zelfs als ze overbezet zijn? Want dat lijkt me weer minder prettig voor een meldkamer.