KNRM ontwikkelt ergonomisch vaartuig; de NH1816 klasse

Auteur Topic: KNRM ontwikkelt ergonomisch vaartuig; de NH1816 klasse  (gelezen 28282 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #10 Gepost op: 4 december 2012, 20:33:42
Echt ??? , en op zee dan geen telefoon ???
Volgens mij werkt de GSM buitengaats niet omdat er geen GSM masten zijn.

Dat is uiteraard correct, zelfs op het strand werkt het vaak al niet meer met een GSM antenne op het dak... Vandaar dat ik aannam dat het een satcom/inmarsat telefoon is. ;)

Nou is op zee in principe ook geen telefoon nodig, de operationele communicatie verloopt via VHF/MF/C2000. Het is natuurlijk wel handig om even wat te regelen of gevoelige informatie door te geven etc.


bdneema

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
Reactie #11 Gepost op: 5 december 2012, 12:49:03
Maar tot hoever werkt C2000? Volgens mij heb je op zee ook geen C2000 masten? 98uiye
Rode Kruis de Baronie (Breda), EX-SIGMA Breda, Lid noodhulp team MWB, EHBO instructeur, Lid van reddingsbrigade Breda en BHV-er


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #12 Gepost op: 5 december 2012, 13:39:16
Bereik VHF over de Noordzee ruim 40 mijl, daar kom je een heel eind mee.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #13 Gepost op: 5 december 2012, 14:18:27
40 mijl daar kom je dan net niet. De noordzee mee over dus een alternatief op de grote reddingboten is handig. De keuze om de middengolf te vervangen voor sataliet kan ik me voorstellen dat dit meer aanwezig is als de middengolf.

9910001
9910001


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #14 Gepost op: 5 december 2012, 17:55:44
Maar tot hoever werkt C2000? Volgens mij heb je op zee ook geen C2000 masten? 98uiye

Dat is dan ook voor de communicatie met 'landpartijen' (in principe) :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #15 Gepost op: 5 december 2012, 23:21:34
Dat is dan ook voor de communicatie met 'landpartijen' (in principe) :)

Precies, C2000 heb je pas nodig als je binnen het bereik komt van het C2000-netwerk, dus dat is wel handig ;)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Rescue-Boy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Velocitas-Vis-Nostra
    • Arctic-challenge
Reactie #16 Gepost op: 6 december 2012, 12:24:36
Wij hebben vaak maar niet altijd  op ruime afstand uit de kust C2000 contact, is al eens gelukt van buiten de 12 mijl, vaak gaat VHF niet eens zo ver.......dus communiceren wij heel frequent over C2000, ook met het boothuis en andere reddingsboten. 8)
NoordBorgh go's North again in 2009


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #17 Gepost op: 7 juli 2013, 00:52:18
Inmiddels begint de eerste boot al aardig vorm te krijgen. Hierbij een aantal plaatjes van het casco:
http://www.knrm.nl/service/nieuws/?contentID=6BA9B1AF
http://www.knrm.nl/service/nieuws/?contentID=6BA9B3AC

Op de site van North Line Yachts een aantal afbeeldingen van het stuurhuis in opbouw:
http://www.north-line.nl/nl/north-line-workboats/knrm-nh1816.html

Meer info over het project is te vinden op http://www.knrm-search-and-rescue-lifeboats-netherlands.com/our-products/sar-nh1816-lifeboat/ waaronder een tekening van een 'opengewerkt' schip.

Op de site van Damen staan nog wat artist impressions en een filmpje met toelichting over de ergonomie: http://www.damen.com/en/news/2012/10/next-generation-lifeboat

The next generation KNRM lifeboat NH 1816

Dit najaar moeten ze volgens de planning al gaan proefvaren, dus zullen we binnen niet al te lange tijd een compleet exemplaar te zien krijgen. Ik ben heel benieuwd naar het resultaat :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #18 Gepost op: 30 oktober 2013, 16:13:52
Nieuwe KNRM reddingboot doorstaat kapseisproef
Gorinchem, 30 oktober 2013

De nieuwste reddingboot type NH 1816 van de KNRM heeft bij Damen Shipyards Group in Gorinchem één van de belangrijkste proeven doorstaan, voordat de boot kan worden toevertrouwd aan haar bemanning
.
De kapseisproef moest aantonen dat deze jongste generatie reddingboot daadwerkelijk over zelfrichtende capaciteiten beschikt. In twee verschillende testen richtte de reddingboot zichzelf na kapseizen in een paar seconden weer in normale positie. Een levensreddende eigenschap in extreme omstandigheden.

Reddingboten van de KNRM, die onder alle weersomstandigheden inzetbaar moeten zijn, worden ontworpen naar de strengste eisen. Zeewaardigheid en stabiliteit zijn voor de veiligheid het belangrijkst. Voor de bemanning tellen echter ook het comfort en het bedieningsgemak. Deze 19 meter lange reddingboot NH 1816 combineert alle technische, ergonomische en operationele wensen van de KNRM in een opmerkelijk nieuw ontwerp.
Kapseizen en doorvaren
De zelfrichtende capaciteit van de reddingboot ontstaat door het lage zwaartepunt van het schip en de luchtbel in het stuurhuis, die bij kapseizen zorgen voor het snel richten als een duikelaar. De motoren en de apparatuur aan boord zijn zo uitgevoerd, dat ze na kapseizen gewoon blijven functioneren.

De KNRM heeft in haar bijna 200-jarig bestaan 69 redders door verdrinking verloren. In de meeste gevallen door het kapseizen van roeireddingboten in de 100 jaar. Met de komst van gemotoriseerde, zelfrichtende reddingboten werd de veiligheid weliswaar vergroot, maar ook de grenzen van inzetbaarheid verlegd. Waar roeiers moesten opgeven, kunnen de redders tegenwoordig alle weersomstandigheden aan. Daarmee zijn de risico’s ook groter geworden.

Sinds 1990 zijn zeker twaalf keer reddingboten gekapseisd. Twee daarvan, van Terschelling en Ameland, behoren tot de grootste categorie reddingboten en sloegen om onder extreem slechte weersomstandigheden. Dankzij de unieke eigenschappen konden de reddingboten doorvaren en de vrijwillige bemanning veilig thuisbrengen.

De aanzet voor een compleet nieuw type reddingboot werd door de KNRM gegeven in 2008. Dankzij een donatie van de Stichting Goede Doelen Nh1816 van schadeverzekeringsmaatschappij Nh1816 Verzekeringen aan de KNRM kon de ontwerpfase worden gestart in samenwerking met scheepsbouwer Damen, de faculteit Maritieme Techniek van de TU Delft en De Vries Lentsch Naval Architects.
Inzet
Na de bouw zal de KNRM de NH 1816 inzetten vanuit IJmuiden met een vaste schipper en een gelegenheidsbemanning. Langs de gehele kust zullen redders proefvaren en kennis maken met het schip. In de toekomst is de reddingboot bedoeld ter vervanging van de huidige Arie Visser-klasse. Deze tien reddingboten van 19 meter lengte zijn gebouwd vanaf 1999 en voldoen nog uitstekend. Om mee te kunnen gaan in de nieuwste, wereldwijde ontwikkelingen op het gebied van reddingswerk, maken zij de komende twintig jaar plaats voor deze nieuwe generatie reddingboot.

www.knrm.nl


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,504
Reactie #19 Gepost op: 30 oktober 2013, 19:31:34
Wat zal er gaan gebeuren met de schepen uit de Arie Visser klasse wanneer ze vervangen zijn door de NH1816 klasse?