KNRM ontwikkelt ergonomisch vaartuig; de NH1816 klasse

Auteur Topic: KNRM ontwikkelt ergonomisch vaartuig; de NH1816 klasse  (gelezen 34702 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #40 Gepost op: 28 februari 2014, 13:32:45
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1246943 date=1393579061
U vraagt, wij draaien:
Dus niet, want het projectbureau wil nog geen interieurfoto's publiceren omdat er nog veel afgewerkt moet worden :-(


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #41 Gepost op: 1 maart 2014, 09:07:03
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1246967 date=1393590765
Dus niet, want het projectbureau wil nog geen interieurfoto's publiceren omdat er nog veel afgewerkt moet worden :-(

Het duurt  zo langzamerhand wel opmerkelijk lang totdat het betrekkelijk kleine vaartuig helemaal naar tevredenheid is.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #42 Gepost op: 2 maart 2014, 02:00:25
Citaat van: Thor link=msg=1247104 date=1393661223
Het duurt  zo langzamerhand wel opmerkelijk lang totdat het betrekkelijk kleine vaartuig helemaal naar tevredenheid is.
Deze boot is van de grond af aan opnieuw ontworpen met zeer specifieke eisen die hoger liggen dan de eisen waar scheepsbouwer Damen normaal mee te maken heeft. En onderzoek door TU-Delft kost ook de nodige tijd. Wat er nu nog moet gebeuren is wat laatste apparatuur plaatsen in het console. Dat moet binnen 14 dagen klaar zijn.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #43 Gepost op: 2 maart 2014, 11:49:41
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1247282 date=1393722025
Deze boot is van de grond af aan opnieuw ontworpen met zeer specifieke eisen die hoger liggen dan de eisen waar scheepsbouwer Damen normaal mee te maken heeft. En onderzoek door TU-Delft kost ook de nodige tijd. Wat er nu nog moet gebeuren is wat laatste apparatuur plaatsen in het console. Dat moet binnen 14 dagen klaar zijn.

Het traject is 2010 aangevangen en we zijn nu begin 2014.
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat wel heel veel tijd en heel veel geld aan dit project wordt en nog zal worden besteed. Is men soms doende nogmaals het wiel uit te vinden.
Toegepaste ergonomie o.a. aan boord van vaartuigen is al een halve eeuw gebruikelijk.
Waarom geen gebruik maken van de expertise in de loop der jaren opgebouwd door bekende instituten en bedrijven.
De totale doorlooptijd ook bij de ontwikkeling van de meest complexe vaartuigen is in de regel toch wel behoorlijk korter.( De marine uitgezonderd.)
N.B.Aan de hand van de foto's krijg ik niet bepaald de indruk dat de inrichting en uitvoering van het stuurhuis wereldschokkend zijn.(o.a.Reflectie van geluid en licht etc.)
We zullen het uiteindelijk resultaat moeten afwachten.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #44 Gepost op: 2 maart 2014, 14:29:25
Citaat van: Thor link=msg=1247315 date=1393757381
Het traject is 2010 aangevangen en we zijn nu begin 2014.
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat wel heel veel tijd en heel veel geld aan dit project wordt en nog zal worden besteed. Is men soms doende nogmaals het wiel uit te vinden.
Toegepaste ergonomie o.a. aan boord van vaartuigen is al een halve eeuw gebruikelijk.
Waarom geen gebruik maken van de expertise in de loop der jaren opgebouwd door bekende instituten en bedrijven.
De totale doorlooptijd ook bij de ontwikkeling van de meest complexe vaartuigen is in de regel toch wel behoorlijk korter.( De marine uitgezonderd.)
N.B.Aan de hand van de foto's krijg ik niet bepaald de indruk dat de inrichting en uitvoering van het stuurhuis wereldschokkend zijn.(o.a.Reflectie van geluid en licht etc.)
We zullen het uiteindelijk resultaat moeten afwachten.

De ergonomie gaat in dit geval niet zozeer wat waar te plaatsen in het stuurhuis, maar meer over ergonomie hoe het hele schip in te richten zodat zo ergonomisch mogelijk ge-opereert kan worden dus bijvoorbeeld met zo min mogelijk klappen door de golven zo min mogelijk lawaai kortom zoveel meer als alleen het ergonomisch inrichten van de werkplek van de stuurman.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #45 Gepost op: 2 maart 2014, 18:36:34
Citaat van: Thor link=msg=1247315 date=1393757381
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat wel heel veel tijd en heel veel geld aan dit project wordt en nog zal worden besteed. Is men soms doende nogmaals het wiel uit te vinden.
Toegepaste ergonomie o.a. aan boord van vaartuigen is al een halve eeuw gebruikelijk.
Waarom geen gebruik maken van de expertise in de loop der jaren opgebouwd door bekende instituten en bedrijven.

Het is een behoorlijk revolutionair ontwerp. Die bijlboeg bijvoorbeeld is op dit formaat schepen (en eigenlijk uberhaupt) nog vrijwel niet toegepast, waardoor zeer gedegen onderzoek naar de zeegang en overige aspecten (brandstofverbruik, trillingen) noodzakelijk is. Het is inderdaad veel goedkoper om gewoon een scheepje van de plank te kopen, maargoed dan komen we nooit een stap verder.

Dit soort nieuwe ontwerpen worden niet puur door het specifieke project betaald, ook de onderzoeksbudgetten van de scheepsbouwer, de TU (al dan niet als afstudeerprojecten) en overige geldstromen worden hiervoor ingezet. Damen kan veel geld verdienen met dit design, ik ga er vanuit dat zij ook het grootste deel van de ontwerpkosten dragen.

Over de marine heb je gelijk trouwens ;) Het project waar uiteindelijk onze LCF-fregatten uit gerealiseerd zijn, is gestart in 1978. Andere schepen die hieruit afstammen zijn de Frans/Italiaanse Horizon-klasse, de Engelse Type-45s, de Duitse Sachsen-klasse, de Amerikaanse Arleigh Burkes etcetera etcetera. Maargoed, politiek-strategische, industriële en nationaal-politieke belangen en de betrokken budgetten zijn dan ook ietsje anders dan bij een nieuw reddingsbootje ;)
Bijdragen op persoonlijke titel.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #46 Gepost op: 3 maart 2014, 00:00:23
Citaat van: Thor link=msg=1247315 date=1393757381
Het traject is 2010 aangevangen en we zijn nu begin 2014.
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat wel heel veel tijd en heel veel geld aan dit project wordt en nog zal worden besteed. Is men soms doende nogmaals het wiel uit te vinden.
Toegepaste ergonomie o.a. aan boord van vaartuigen is al een halve eeuw gebruikelijk.
Waarom geen gebruik maken van de expertise in de loop der jaren opgebouwd door bekende instituten en bedrijven.
De totale doorlooptijd ook bij de ontwikkeling van de meest complexe vaartuigen is in de regel toch wel behoorlijk korter.( De marine uitgezonderd.)
Ik weet niet of er vanaf 2010 volgas aan gewerkt is. Ik kan me voorstellen dat je enige tijd nodig hebt om partners te vinden. Die partners moeten ook weer tijd maken. Het is ook niet een doorsnee commercieel project. Daarnaast is er lang gekeken naar de vorm van de romp en de layout van het dek en de stuurhut. Daarna pas is aan de feitelijke bouw begonnen.

Citaat van: Thor link=msg=1247315 date=1393757381
N.B.Aan de hand van de foto's krijg ik niet bepaald de indruk dat de inrichting en uitvoering van het stuurhuis wereldschokkend zijn.(o.a.Reflectie van geluid en licht etc.)
We zullen het uiteindelijk resultaat moeten afwachten.
Nieuwe ontwikkelingen zijn niet altijd aan de buitenkant af te zien ;-)

- Dit is de eerste grote boot van de KNRM waar de bovenbouw flexibel op de romp zit. De stuurhut is van kunststof. Het motorgeluid is 75 dB in plaats van 90 dB. Een flexibele bovenbouw is niet nieuw, maar wel met windkracht 12.

- Verder is de semi-bijlsteven van belang omdat ten opzichte van de 'oude ' boten niet over, maar door de golftoppen wordt gevaren. Dat levert minder G-krachten en trillingen. Voor zover ik weer is dit een vrij breed schip voor een (semi)bijlsteven.

- De tube is vervangen door een D-vormige schuimrand zodat er meer loopruimte is in het gangboord.

- Twee brancards met schaarlift voor behandeling van de patient tijdens de vaart.

- Veel ruimer achterdek.

- [Humor]Een toilet(je)[/Humor]

- Meer sleutelruimte rondom de motoren

- Stuurhut is één vlakke vloer in plaats van twee niveau's.

- Vijf beeldschermen met alle informatie die men maar wenst.

Alles bij elkaar verwacht men een grote verbetering qua arbeidsomstandigheden en dus het terugdringen van de vermoeidheid van de bemanning. Hij zal niet harder varen dan de vorige modellen, maar door de semi-bijlsteven kan hij wel meer op snelheid blijven.

Overigens is bovenstaande info al lang al bekend. Ik weet niet of de KNRM binnenkort nog met meer info komt.


Citaat van: Highfield link=msg=1247402 date=1393781794
Het is een behoorlijk revolutionair ontwerp. Die bijlboeg bijvoorbeeld is op dit formaat schepen (en eigenlijk uberhaupt) nog vrijwel niet toegepast, waardoor zeer gedegen onderzoek naar de zeegang en overige aspecten (brandstofverbruik, trillingen) noodzakelijk is. Het is inderdaad veel goedkoper om gewoon een scheepje van de plank te kopen, maargoed dan komen we nooit een stap verder.
Dat en de flexibele verbinding tussen romp en bovenbouw in combinatie met het feit dat dit soort boten juist naar buiten gaat als anderen naar binnen vluchten.

Citaat van: Highfield link=msg=1247402 date=1393781794
.... dan bij een nieuw reddingsbootje ;)
Wacht maar tot je aan boord stapt. Dan noem het het geen bootje meer ;-)


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #47 Gepost op: 3 maart 2014, 08:56:45
Is die bijlsteven niet een heel oud principe?


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #48 Gepost op: 3 maart 2014, 10:01:14
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1247459 date=1393801223
Wacht maar tot je aan boord stapt. Dan noem het het geen bootje meer ;-)

Het is maar wat je referentiekader is ;)

Citaat van: JJ75 link=msg=1247511 date=1393833405
Is die bijlsteven niet een heel oud principe?

Het is inderdaad geen heel nieuw idee, maargoed dat is kernfusie ook niet. Om van idee naar haalbaar concept te komen is stap 2 :)
Bijdragen op persoonlijke titel.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #49 Gepost op: 3 maart 2014, 10:20:32
Toevoeging: de bijlboeg is ook iets anders dan de x-bow, een ander alternatief voor de conventionele steven dat al wel vaker wordt toegepast.
Bijdragen op persoonlijke titel.