1) een gemiddeld plezier vaartuigje is veel te laag voor de nieuwe tube. Je moet onwijs oppassen dat het scheepje niet onder de tube terecht komt.
Is dat met de Koos van Messel ook al niet zo? Hoeveel scheelt het?
Ik zal de vraag de komende week proberen te beantwoorden want ik moet er nog een keer naar toe.
2) De achterklep is veel en veel breder, dus meer harde delen die in aanraking kunnen komen bij het achteruit varen naar een obstakel
In dat geval is het meer van belang dat er op de klep geen rubber rand zit zoals op de Koos van Messel. Maar wat niet is kan nog komen ;-)
3) De Jets/buckets liggen door gebrek aan tube aan de achterkant veel meer open en bloot, dus ik hoop dat ze die er niet afvaren
Maar ze zitten wel binnen de lijnen van het schip. Ze steken niet uit. En de tube loopt van de zijkant de hoek om tot aan de achterklep.
4) Als toch ooit de stoom uitvalt, of de schermen uitvallen zijn ze aan de goden overgeleverd, want alles is digitaal (nou zullen de echte schippers gelukkig weten wat ze doen)
Dat geldt voor meer schepen. Zeker bij een volledige stroomuitval. Maar ze hebben driedubbele besturing en ze kunnen zo nodig vanuit de jetruimte nog sturen.
5) De stuurhut dampt nog een partij naar polyester dat is niet normaal. Ik zou er een partij pijn in mijn dak door krijgen van hier tot tokio als ik er 3 uur in moet staan.
Ik heb een slechte neus en heb het niet geroken. Mar vergeet niet dat men nog druk aan het werk is. Het kan ook verse lijm zijn ;-)
Maar voor de rest denk ik dat het oranje stuurhuis beter op valt.
Absoluut.
De hele lijn van het schip oogt voor ranker en achter breder, waardoor het er uitziet alsof het snel kan wezen in golven en stabiel. Een bredere lift achterop waardoor er meer op kan eventueel. Veel ruimte op het achterdek. Bizar wat je op de schermen allemaal kan zien en bedienen. Goede ventilatie bij de ramen tegen het beslaan. Goed licht overal. Veel ruimte voor eventuele noodhandelingen aan slachtoffers in de cabine.
Ik was wel onder de indruk, hopelijk doet het schip het zo goed als het er uit ziet.
Vergeet niet dat het een volledig nieuw ontworpen schip is. Hij gaat ook niet meteen op station. Voor testen vanuit IJmuiden en andere havens staat (ik meen) 2-3 jaar gepland.
Er zijn best een aantal dingen te verbeteren, maar dat zal in de praktijk onderzocht worden.
Maar waarom stel je deze punten hier? Had je dat niet beter aan de schipper kunnen vragen? Die kan het veel beter beantwoorden. Ik ben tenslotte ook maar een eenvoudige fotograaf ;-)