KNRM ontwikkelt ergonomisch vaartuig; de NH1816 klasse

Auteur Topic: KNRM ontwikkelt ergonomisch vaartuig; de NH1816 klasse  (gelezen 34809 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #50 Gepost op: 3 maart 2014, 11:42:21
Enige opmerkingen n.a.v. reactie 46.

Mijn eerste ervaringen met flexibel opgestelde accommodaties en stuurhuizen dateren uit 1980.
Het betrof hier een serie van zeegaande ijsbrekende sleepboten in Finland waar met name was gekozen voor de flexibele opstelling vanwege de inzet als ijsbreker.
In zeegang zie je als het ware eerst de klap door de golf en korte tijd later ervaar je de golf in de stuurhut. De flexibele opstelling bleek voor het ijsbreekwerk succesvol. De inzet in golven werd door de bemanning als behoorlijk tot zeer vermoeiend te worden ervaren. De volgende serie sleepboten kenden dan ook geen flexibele opstelling meer.

Toen wij rond 1975 begonnen met de ontwikkeling van een nieuw type AHT schepen hebben wij de brugindeling en uitvoering in samenwerking met IZF-TNO ontwikkeld. IZF-TNO adviseerde direct geen glimmende maar doffe en donkere en geen harde oppervlakken o.a. gelet op de reflectie van geluid en lichtjes etc.
Plintverlichting, loopverlichting evenals de verlichting van kaarten- en werktafels in meerdere kleuren dimbaar etc.
IZF TNO had op dat gebied toen al de nodige ervaring opgedaan met verschillende marinevaartuigen en duwboten en daar moet je dan ook van leren en gebruik van maken.

Afstapjes zijn al vele jaren uit den boze in stuurhutten evenals harde punten in een stuurhut.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #51 Gepost op: 3 maart 2014, 22:33:11
Citaat van: Thor link=msg=1247544 date=1393843341
Enige opmerkingen n.a.v. reactie 46.
Thor, waarom quote je niet gewoon de eerste paar regels.? Dat is veel duidelijker ;-)


guest11765

  • Gast
Reactie #52 Gepost op: 5 maart 2014, 09:24:23
Gisteren het schip van binnen en van buiten bekeken.
Best indrukwekkend!

Zo voor de Koos, zie je goed de verschillen en de dingen waar ik toch mijn vraagtekens bij heb.

1) een gemiddeld plezier vaartuigje is veel te laag voor de nieuwe tube. Je moet onwijs oppassen dat het scheepje niet onder de tube terecht komt.
2) De achterklep is veel en veel breder, dus meer harde delen die in aanraking kunnen komen bij het achteruit varen naar een obstakel
3) De Jets/buckets liggen door gebrek aan tube aan de achterkant veel meer open en bloot, dus ik hoop dat ze die er niet afvaren
4) Als toch ooit de stoom uitvalt, of de schermen uitvallen zijn ze aan de goden overgeleverd, want alles is digitaal (nou zullen de echte schippers gelukkig weten wat ze doen)
5) De stuurhut dampt nog een partij naar polyester dat is niet normaal. Ik zou er een partij pijn in mijn dak door krijgen van hier tot tokio als ik er 3 uur in moet staan.

Maar voor de rest denk ik dat het oranje stuurhuis beter op valt.
De hele lijn van het schip oogt voor ranker en achter breder, waardoor het er uitziet alsof het snel kan wezen in golven en stabiel. Een bredere lift achterop waardoor er meer op kan eventueel. Veel ruimte op het achterdek. Bizar wat je op de schermen allemaal kan zien en bedienen. Goede ventilatie bij de ramen tegen het beslaan. Goed licht overal. Veel ruimte voor eventuele noodhandelingen aan slachtoffers in de cabine.

Ik was wel onder de indruk, hopelijk doet het schip het zo goed als het er uit ziet.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #53 Gepost op: 5 maart 2014, 11:13:03
Harde punten moet je bij vaartuigen waarvan wordt verwacht dat zij regelmatig langszij van andere vaartuigen en of constructies gaan worden vermeden. (Zeker onder golfcondities.)

De wereldwijde trend van "flying bridges" op reddingsboten etc. waarom wordt hier bij dit ontwerp vanaf geweken ?

Brede berghouten, denk aan de vele ernstige ongevallen met vletten boven Terschelling met de Amerikaanse houten sleepboten van Doeksen.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #54 Gepost op: 5 maart 2014, 22:08:35
Citaat van: Kapitein Haeck link=msg=1248042 date=1394007863
1) een gemiddeld plezier vaartuigje is veel te laag voor de nieuwe tube. Je moet onwijs oppassen dat het scheepje niet onder de tube terecht komt.
Is dat met de Koos van Messel ook al niet zo? Hoeveel scheelt het?
Ik zal de vraag de komende week proberen te beantwoorden want ik moet er nog een keer naar toe.


Citaat van: Kapitein Haeck link=msg=1248042 date=1394007863
2) De achterklep is veel en veel breder, dus meer harde delen die in aanraking kunnen komen bij het achteruit varen naar een obstakel
In dat geval is het meer van belang dat er op de klep geen rubber rand zit zoals op de Koos van Messel. Maar wat niet is kan nog komen ;-)

Citaat van: Kapitein Haeck link=msg=1248042 date=1394007863
3) De Jets/buckets liggen door gebrek aan tube aan de achterkant veel meer open en bloot, dus ik hoop dat ze die er niet afvaren
Maar ze zitten wel binnen de lijnen van het schip. Ze steken niet uit. En de tube loopt van de zijkant de hoek om tot aan de achterklep.

Citaat van: Kapitein Haeck link=msg=1248042 date=1394007863
4) Als toch ooit de stoom uitvalt, of de schermen uitvallen zijn ze aan de goden overgeleverd, want alles is digitaal (nou zullen de echte schippers gelukkig weten wat ze doen)
Dat geldt voor meer schepen. Zeker bij een volledige stroomuitval. Maar ze hebben driedubbele besturing en ze kunnen zo nodig vanuit de jetruimte nog sturen.

Citaat van: Kapitein Haeck link=msg=1248042 date=1394007863
5) De stuurhut dampt nog een partij naar polyester dat is niet normaal. Ik zou er een partij pijn in mijn dak door krijgen van hier tot tokio als ik er 3 uur in moet staan.
Ik heb een slechte neus en heb het niet geroken. Mar vergeet niet dat men nog druk aan het werk is. Het kan ook verse lijm zijn ;-)

Citaat van: Kapitein Haeck link=msg=1248042 date=1394007863
Maar voor de rest denk ik dat het oranje stuurhuis beter op valt.
Absoluut.

Citaat van: Kapitein Haeck link=msg=1248042 date=1394007863
De hele lijn van het schip oogt voor ranker en achter breder, waardoor het er uitziet alsof het snel kan wezen in golven en stabiel. Een bredere lift achterop waardoor er meer op kan eventueel. Veel ruimte op het achterdek. Bizar wat je op de schermen allemaal kan zien en bedienen. Goede ventilatie bij de ramen tegen het beslaan. Goed licht overal. Veel ruimte voor eventuele noodhandelingen aan slachtoffers in de cabine.

Ik was wel onder de indruk, hopelijk doet het schip het zo goed als het er uit ziet.
Vergeet niet dat het een volledig nieuw ontworpen schip is. Hij gaat ook niet meteen op station. Voor testen vanuit IJmuiden en andere havens staat (ik meen) 2-3 jaar gepland.
Er zijn best een aantal dingen te verbeteren, maar dat zal in de praktijk onderzocht worden.

Maar waarom stel je deze punten hier? Had je dat niet beter aan de schipper kunnen vragen? Die kan het veel beter beantwoorden. Ik ben tenslotte ook maar een eenvoudige fotograaf ;-)


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #55 Gepost op: 5 maart 2014, 22:13:18
Citaat van: Thor link=msg=1248074 date=1394014383
Harde punten moet je bij vaartuigen waarvan wordt verwacht dat zij regelmatig langszij van andere vaartuigen en of constructies gaan worden vermeden. (Zeker onder golfcondities.)
De achterklep is niet bedoeld om jachten mee op te scheppen (alhoewel de waterscooter van Kapitein Haeck er bijna in past). De klep is er om mensen uit het water te halen.

Citaat van: Thor link=msg=1248074 date=1394014383
De wereldwijde trend van "flying bridges" op reddingsboten etc. waarom wordt hier bij dit ontwerp vanaf geweken ?
Nee, bovenop zit een vloeistofkompas en een aansluiting voor een bediening. Geen permanente bediening omdat de ervaring is dat er weinig gebruik wordt gemaakt van de flybridge.

Citaat van: Thor link=msg=1248074 date=1394014383
Brede berghouten, denk aan de vele ernstige ongevallen met vletten boven Terschelling met de Amerikaanse houten sleepboten van Doeksen.
De tube is niet breder dan die van de Koos van Messel.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #56 Gepost op: 5 april 2014, 11:53:04
Citaat van: Blauwie link=msg=1255614 date=1396463032
En de nieuwste aanwinst van de KNRM is ook gedoopt vandaag:


Doop reddingboot Nh1816 door Koningin Maxima

Bron: www.knrm.nl

Zie ook http://www.knrm.nl/service/nieuws/?contentID=6CACB2B0
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #57 Gepost op: 6 april 2014, 00:01:17
En wie hem van binnen wilt bekijken:

http://www.ijmondpano.nl/google/portfolio-knrmnh1816.shtml#knrm1816

(Ja, inderdaad door mij gemaakt ;-)


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #58 Gepost op: 13 april 2014, 13:09:09
Reddingboot Nh1816 op 16 juli in actie te zijn tijdens Rescue Vlissingen.

Hieronder een paar foto's die ik op 5 april gemaakt heb in Ijmuiden vanaf de Koos van Messel.







Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #59 Gepost op: 15 april 2014, 14:17:30
Jullie hadden nog een foto tegoed van de console. Sinds kort is deze helemaal afgewerkt, alleen elke keer stond hij vol met gasten of hobbelde over de Noordzee. Maar gisteren is het dan toch gelukt:



En nog even een fotografische spielerei:



En de rest op: http://www.kovanleeuwen.nl/wp/2014/14-04-2014-consolefotos-reddingboot-nh1816-ijmuiden/