Filmpjes en foto's van verdachten publiceren/online zetten

Auteur Topic: Filmpjes en foto's van verdachten publiceren/online zetten  (gelezen 33325 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 20 juli 2011, 10:38:58
De verhoudingen zijn zoek in NL, maar zoals je ziet kom je er gauw genoeg achter wie de dader is....kortom: gewoon plaatsen die hap.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 1 augustus 2011, 09:57:00
Digitale schandpaal strafbaar

AMSTERDAM -  Het College bescherming persoonsgegevens (Cbp) kan in het najaar waarschijnlijk forse boetes uitdelen aan overtreders van de privacyregels. Het ministerie van Justitie is bezig met een wet waarin de bedragen worden vastgelegd.

Dat zegt Cbp-voorzitter Jacob Kohnstamm maandag in een interview met het AD.
Het gaat bijvoorbeeld om particulieren, bedrijven en organisaties die foto's en filmpjes van 'verdachten' op internet zetten. De boete zou al snel 25.000 euro kunnen zijn, aldus Kohnstamm. Grote internetbedrijven, zoals Google, Microsoft en Facebook, moeten rekenen op boetes die in de miljoenen lopen als ze misbruik maken van privégegevens of de privacy in gevaar brengen.
„Voortdurend gaan mensen met jouw gegevens aan de haal, zonder dat je daar ook maar iets van weet”, benadrukt Kohnstamm. Ontwikkelingen op het gebied van internet en technologie volgen elkaar in razend tempo op. Veel mensen staan daar niet bij stil en denken dat hun privacy niet in het geding is.
„Als ik aan mensen vraag of ik hun creditcardnummer mag hebben, hun naam en de beveiligingscode achter op de creditcard, zeggen ze nee en kijken ze me raar aan. Terwijl dat soort gegevens op steeds meer plaatsen worden opgeslagen. En lang niet altijd zorgvuldig. En daar letten wij op. Met dit soort bedragen dwing je af dat privacy wordt gerespecteerd”, zegt de Cbp-voorzitter.
Het Cbp gaat ook achter de regionale elektronische patiëntendossiers aan. De landelijke variant is (voorlopig) afgeblazen, maar regionale dossiers zijn al of worden ingevoerd. Een wettelijke basis ontbreekt echter voor de opslag van persoonlijke, medische informatie. De mensen om wie het gaat weten vaak niet dat hun gegevens in een elektronisch dossier zijn ingevoerd.
Jarenlang kon het Cbp, de waakhond van de privacy, nauwelijks meer dan op de vingers tikken, al kon hij wel dwangsommen opleggen. Met forse boetes hebben Kohnstamm en zijn medewerkers meer kracht.

Bron: telegraaf


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #12 Gepost op: 1 augustus 2011, 13:14:55
Je kunt in dit land een inbraak plegen dan de inbrekers publiekelijk te kijk zetten blijkbaar  :-\

Het laat zich aanzien dat de crimineel in dit land een betere bescherming geniet dan de benadeelden....


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #13 Gepost op: 1 augustus 2011, 13:29:25
Tsja ... pak je even een (net aan) rood lichtje mee of haal je oma in op een overzichtelijke weg met dubbel door getrokken streep, 180 / 260 euro lichter ... Of is de verhouding niet zoek  :-X

kijk en dan snap je meteen mijn bezwaar tegen het uitschrijven van sommige bekeuringen.... de hoogte van de bedragen staan m.i. niet in verhouding met de overtredingen en dan de misdrijven aan de andere kant, ik bedoel... 310 SR voor 150 a 170 of 210 euro.... vind ik niet in verhouding staan....
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #14 Gepost op: 1 augustus 2011, 13:43:35
Inderdaad Grizz,de boetes voor verkeersovertredingen zijn soms absurd.
Terwijl een straatracer die een agent honderden meters meesleurd zijn rijbewijs gewoon mag houden en er vanaf komt met een taakstrafje.
Waar gaan we naar toe.
En dan nu het plaatsen van filmpjes strafbaar stellen,we beschermen hier dus nog steeds de crimineel en veroordelen de slachtoffers...


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #15 Gepost op: 1 augustus 2011, 14:02:58
tja...... ik ga me er niet meer druk om maken... daar ben ik jaren geleden mee gestopt... kost een hoop energie en veranderen doe je het toch niet... maar inderdaad... je bent hier echt niet de sjaak als je iets uithaalt.... terwijl het dat wel zo zou moeten zijn !
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #16 Gepost op: 1 augustus 2011, 15:02:07
CBP: ook winkeldieven hebben privacy

Foto's en filmpjes plaatsen van dieven op internet, kun je straks beter niet meer doen.
Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) gaat een boete opleggen van 25.000 euro aan iedereen die
verdachten aan de schandpaal wil nagelen.
Het opsporen van criminelen is volgens het college alleen voorbehouden aan politie en justitie.
En dus niet aan winkeliers, pompstationhouder en andere particulieren.


Het CBP adviseert het ministerie van Justitie en is nauw betrokken bij de invulling van de wet.
Dat het college straks boetes kan uitdelen is nieuw.
De privacywaakhond kon tot nu toe alleen dreigen met dwangsommen.
Iemand hoeft dan alleen te betalen als er geen actie wordt ondernomen na een waarschuwing.

Met name kleine zelfstandigen zetten steeds vaker beelden van dieven online.
Ook zij kunnen 25.000 euro boete krijgen.
Grote internetbedrijven zoals Microsoft, Facebook en Google kunnen zelfs rekenen op boetes voor privacyschending
die in de miljoenen euro's lopen.

Weinig moeite
Winkeldiefstal is voor veel kleine zelfstandigen een groot probleem.
Uit wervingsonderzoek van Detailhandel Nederland blijkt dat in 2010 de totale schade aan winkelcriminaliteit
745 miljoen euro was. Hiervan is ongeveer 340 miljoen toe te schrijven aan winkeldiefstallen.
Volgens de organisatie doet de politie weinig moeite om winkeldieven in de kraag te vatten.
Bij een heterdaadje komen ze nog wel opdagen, maar het actief opsporen van winkeldieven gebeurt bijna helemaal niet.

Wat voor mogelijkheden heeft een winkeleigenaar dan nog wel om een dief aan te pakken?
In de databank winkelcriminaliteit plaatst de politie informatie over daders en hun werkwijze.
Ook winkelverboden kunnen worden geplaatst.
Met informatie uit de databank kunnen winkeliers preventieve maatregelen nemen.
Daarnaast heeft het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) een registratiesysteem waarmee ongewenste klanten
een winkelverbod kan worden opgelegd.

BRON: http://nos.nl/op3/artikel/260893-cbp-ook-winkeldieven-hebben-privacy.html
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #17 Gepost op: 1 augustus 2011, 15:03:06
CDA: inbreker wél op internet
ma 01 aug 2011, 13:55

DEN HAAG
Regeringspartij CDA ziet niets in het plan om mensen flink te beboeten als zij foto's en filmpjes van inbrekers
of overvallers op internet zetten.
„Het is de omgekeerde wereld dat de privacy van iemand die jouw huis binnendringt of die een diefstal pleegt in
jouw winkel niet geschonden zou mogen worden”, aldus CDA-Tweede Kamerlid Madeleine van Toorenburg maandag.


Het College bescherming persoonsgegevens (Cbp) vindt dat wel schending van de privacy.
Het college vindt dat individuele burgers geen beelden van inbrekers op internet mogen zetten en dat die bevoegdheid
alleen bij politie en justitie kan liggen.

Boetes
Als het ministerie van Justitie de bedragen heeft vastgelegd in een wet kan het Cbp waarschijnlijk vanaf dit najaar
forse boetes uitdelen aan overtreders van de privacyregels. Die boetes kunnen oplopen tot 25.000 euro.
Grote internetbedrijven, zoals Google, Microsoft en Facebook, moeten rekenen op boetes die in de miljoenen lopen
als ze misbruik maken van privégegevens of de privacy in gevaar brengen.

Het CDA acht het wetsvoorstel van justitie echter „kansloos”.
Volgens Van Toorenburg wordt juist de privacy geschonden van diegene die door de inbraak of overval wordt getroffen.
Ze vraagt opheldering aan minister Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitie).

BRON: http://www.telegraaf.nl/binnenland/10286083/__CDA__inbreker_wl_op_internet__.html?sn=binnenland,buitenland
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #18 Gepost op: 1 augustus 2011, 15:10:03
Gelukkig is het CDA tegen gaat men vragen stellen.
Het is toch van de gekke dat je als slachtoffer kans loopt op een boete terwijl de crimineel beschermt zou moeten worden
i.v.m. privacy rechten.
Het zou de omgekeerde wereld zijn.
Wees blij dat men wilt mee helpen aan de opsporing van daders van strafbare feiten.

Verder is het voordeel dat als een crimineel duidelijk op beeld staat en aangifte gaat doen dat hij gelijk kan worden aangehouden
wat de politie weer capaciteit scheelt en sneller aan de volgende zaak kan werken.
Zo kan je sneller en meer zaken oplossen en voor de rechter brengen.
Mijn advies is ga vooral snel aangifte doen als je herkenbaar in beeld komt tijdens een criminele daad en het op internet tegen komt.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
Reactie #19 Gepost op: 1 augustus 2011, 15:15:22
25.000 euro boete.... gaan ze dat nu dan ook vragen aan een winkeldief  die wat jat? Dacht het niet..

toch apart, als je een taakstraf moet doen dan willen ze dat zo zichtbaar mogelijk maken door middel van tekst op hesje, wordt je heterdaad betrapt dan mag je niks doen blijkbaar.

Alternatief:
"Ik zou het dan gewoon doen als 'Klant van de Maand!!' meld je bij de winkel om je prijs te incasseren, Ken je de deze klant, meld het ons."  098uo