Filmpjes en foto's van verdachten publiceren/online zetten

Auteur Topic: Filmpjes en foto's van verdachten publiceren/online zetten  (gelezen 33287 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #20 Gepost op: 1 augustus 2011, 15:18:05
Dus zij mogen mijn privacy wel schenden, maar ik niet bij hun?
Right, CPB hou het lekker bij het beschermen van persoonsgegevens voor mensen die dat verdienen.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #21 Gepost op: 1 augustus 2011, 19:10:54
Mensen die filmpjes en foto's van criminelen op internet zetten, kunnen binnenkort direct een boete krijgen die kan oplopen tot 25.000 euro. Het College Bescherming Persoonsgegevens wil zo voorkomen dat mensen voor eigen rechter gaan spelen. Het college wil de privacy beschermen, ook de privacy van criminelen. Een principeel standpunt waar veel verzet tegen is.

http://nos.nl/video/260996-boete-voor-verspreiden-fotos-criminelen.html

Aldaar ook een filmpje.


De laatste die toch beschermd moet worden is toch de crimineel lijkt mij.

Hoe word hier door dienders over gedacht?
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #22 Gepost op: 1 augustus 2011, 19:17:57
Tja, ik weet het ook niet precies....

Aan de ene kant ben ik van mening dat het publiceren van filmpjes van verdachten voorbehouden moet worden aan politie en justitie. Aan de andere kant kan ik het me erg goed voorstellen dat burgers het zelf op internet gooien.
Voor wat betreft de rechten van de verdachte: Vergeet niet dat we het hier hebben over mensen waarvan nog maar bewezen moet worden dat ze het gedaan hebben. Bij filmpjes van inbrekers is het duidelijk, bij andere feiten hoeft dit niet zo te zijn. Zelfs de politie en justitie publiceren wel eens beelden terwijl later blijkt dat het onschuldigen betreft.

Wel ben ik van mening dat deze wet er absoluut niet hoort te komen. Wat mij betreft slaat het college hier behoorlijk in door...
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #23 Gepost op: 1 augustus 2011, 20:26:13
Wel ben ik van mening dat deze wet er absoluut niet hoort te komen. Wat mij betreft slaat het college hier behoorlijk in door...

Wat mij betreft moet deze wet er wel komen, alleen is het een beetje erg uit verband getrokken.
Voor zo ver ik weet komen er geen nieuwe of andere regels voor het plaatsen van beeldmateriaal dan dat er nu al zijn. (Dus let wel: Op dit moment kan publicatie van beeldmateriaal zoals bijvoorbeeld de Vereniging Eigen Huis dat wilde, al een schending van de Wet Bescherming Persoonsgegevens zijn. Dat is niet nieuw met de wet die in voorbereiding is.)

Wat er echter veranderd is dat er nu boetes uitgeschreven kunnen worden voor het overtreden van de regels, om zo het CBP beter in staat te stellen naleving af te dwingen.
Die boetes zijn niet specifiek voor beeldmateriaal van verdachten maar voor beeldmateriaal dat in strijd is met de Wet Bescherming Persoons Gegevens (+ aanverwante richtlijnen) in het algemeen, dus van ons allemaal. Deze regels en de boetes beschermen mij dus ook van misbruik door bedrijven of andere burgers!
Je kan je wel afvragen (en dat doe ik ook) of het CBP zo nadrukkelijk de publiciteit moet zoeken over dit soort beeldmateriaal, en of het slim is om dit soort voorbeelden aan te halen bij uitleg over de nieuwe wet...

Overigens word deze wet voorbereid door het Ministerie van Justitie, in samenwerking met het CBP en niet door het CBP zelf (die daar niet toe bevoegd is).
Dat het CDA daar nu vragen over gaat stellen is een beetje hypocriet, aangezien het onze volksvertegenwoordigers zijn die toen der tijd de "Wet bescherming Persoonsgegevens" goedgekeurd zonder uitzonderingen daar in op te nemen voor dit soort omstandigheden.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


sylvester1986

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 1 augustus 2011, 20:49:49
Natuurlijk moet je de privacy respecteren van criminelen, hoe raken we ze anders kwijt ::) ::)

Nederland paradijs Britse criminelen
Maffia duikt graag hier onder

AMSTERDAM/ROME -  Opnieuw is ons land een dankbaar schuiloord voor een kopstuk van de Italiaanse maffia gebleken. Zwaarbewapende arrestatieteams van de politie Amsterdam-Amstelland sloegen afgelopen zondag in de hoofdstad de 35-jarige Giuseppe Nirta, zijn vrouw, twee schoonzussen en privéchauffeur in de boeien.
Bron: telegraaf


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #25 Gepost op: 1 augustus 2011, 23:09:05
En deze gevallen hebben te maken met privacy wetgeving, omdat....?
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #26 Gepost op: 2 augustus 2011, 00:06:39
Hoeveel mensen er gestemd hebben kan ik helaas niet zien maar de stand op het moment dat ik dit plaats zegt genoeg denk ik.

Poll van www.hartvannederland.nl

Particulieren die beelden van dieven op internet zetten, kunnen daar straks een gigantische boete voor krijgen.

Belachelijk, mensen die een misdaad begaan moeten gewoon herkenbaar op internet gezet worden.
Dan denken ze voortaan wel twee keer na voor ze iets crimineels doen. 88%

Je kan inderdaad niet zomaar iemand op internet zetten, maar daar boetes voor uitdelen is wel erg overdreven. 8%

Logisch, je nagelt ze aan de schandpaal door ze zomaar op internet te zetten. Dat moet niet kunnen. 4%
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #27 Gepost op: 2 augustus 2011, 00:45:02
En toen zette een boze buurman een foto van jou op internet en zegt dat je ontucht hebt gepleegt met z'n dochtertje van 5...................... Hij deed het om wraak te nemen omdat je bezwaar aantekende tegen z'n uitbouw.

En toen zette een kennis die je een auto had verkocht jou op internet en zegt erbij dat je in drugs handelt............. Hij deed het om wraak te nemen omdat de tank van de auto steeds leeg gaat na een eindje rijden.

En toen...............


Wat als je ten onrechte aan de schandpaal wordt genagelt?
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #28 Gepost op: 2 augustus 2011, 00:59:13
Tsja, de voorbeelden die ik de laatste tijd op internet heb gezien ... Daar heb ik totaal geen moeite mee. Zolang de politie te weinig capaciteit heeft om zaken direct op te pakken of tegen de muren van de wetgeving aanloopt ga je mensen krijgen die op deze manier het heft in eigen hand gaan nemen.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #29 Gepost op: 2 augustus 2011, 01:35:17
Tsja, de voorbeelden die ik de laatste tijd op internet heb gezien ... Daar heb ik totaal geen moeite mee. Zolang de politie te weinig capaciteit heeft om zaken direct op te pakken of tegen de muren van de wetgeving aanloopt ga je mensen krijgen die op deze manier het heft in eigen hand gaan nemen.

Snap je wel wat voor consequentie dat heeft; als het jou overkomt ben je voorlopig geschorst en zie maar hoe je dat weer recht gaat breien. Nog maar te zwijgen over je omgeving die je onterecht met de nek aankijkt. Maar ja dat doet jou natuurlijk allemaal niks want je hebt niks te verbergen en jou overkomt dat niet................droom verder 8)
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”