Filmpjes en foto's van verdachten publiceren/online zetten

Auteur Topic: Filmpjes en foto's van verdachten publiceren/online zetten  (gelezen 33190 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #30 Gepost op: 2 augustus 2011, 01:36:00
Wat als je ten onrechte aan de schandpaal wordt genagelt?
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Gast

  • Gast
Reactie #31 Gepost op: 2 augustus 2011, 01:59:57
Een juwelier die een pistool op zijn kop gedrukt krijgt of een kluis die geprobeerd wordt te openen, zijn toch wel even wat andere zaken dan een auto van een buurman met een valse beschuldiging.

Geen enkel probleem met duidelijk in beeld zijnde overvallers en dieven.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #32 Gepost op: 2 augustus 2011, 02:40:50
Snap je wel wat voor consequentie dat heeft; als het jou overkomt ben je voorlopig geschorst en zie maar hoe je dat weer recht gaat breien. Nog maar te zwijgen over je omgeving die je onterecht met de nek aankijkt. Maar ja dat doet jou natuurlijk allemaal niks want je hebt niks te verbergen en jou overkomt dat niet................droom verder 8)

Nee, ik sta niet midden in de nacht met een betonnen paaltje op een winkelpui te rammen om de sigarettenvoorraad van de winkelier in mijn achterbak te laden.

Nee, ik betaal wél netjes voor de benzine die ik tank

Nee, ik blaas geen geldautomaten midden in de nacht uit de gevel, terwijl mijn maten in een bloedsnelle Audi klaar staan om te vluchten.

Nee, ik jat geen peperdure racefiets uit de plaatselijke fietsenwinkel

Dus nee, ik heb inderdaad niets te verbergen en nee, dat overkomt mij niet  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #33 Gepost op: 2 augustus 2011, 02:53:43
Nee, ik sta niet midden in de nacht met een betonnen paaltje op een winkelpui te rammen om de sigarettenvoorraad van de winkelier in mijn achterbak te laden.

Nee, ik betaal wél netjes voor de benzine die ik tank

Nee, ik blaas geen geldautomaten midden in de nacht uit de gevel, terwijl mijn maten in een bloedsnelle Audi klaar staan om te vluchten.

Nee, ik jat geen peperdure racefiets uit de plaatselijke fietsenwinkel

Dus nee, ik heb inderdaad niets te verbergen en nee, dat overkomt mij niet  ::)

Precies jij doet dat allemaal niet. Maar morgen staat onterecht jou foto op internet met het verhaal dat je het wel gedaan hebt.

Wat als je ten onrechte aan de schandpaal wordt genagelt?

Oke als je een filmpje wilt plaatsen waarop een heterdaad is te zien kan ik me er wat bij voorstellen  98uiye
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


HBm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 851
  • Overleden, maar niet vergeten
    • "Hulpverleningsforum, een dagelijkse bron voor leering en vermaak"
Reactie #34 Gepost op: 2 augustus 2011, 03:06:30
Bij mijn alarmsysteem thuis zit naast elke ir-bewegingssensor een webcam, die globaal hetzelfde gebied bestrijkt. Als een sensor geactiveerd wordt, gaat er een melding naar mijn mobiel, naar een alarmcentrale en worden tegelijk de beelden live geüpdate naar mijn eigen site. Ik kan dan op afstand zien of het alarm terecht is en wie er eventueel in mijn huis rondstruint. Iedereen kan in principe meekijken, er zijn uitsluitend live beelden te zien zolang het systeem in alarm staat. De beelden worden op de site opgeslagen en zijn daar ook terug te zien.

Volgens mij mag ik zelf bepalen dat ik beelden uit mijn huis -live- op internet zet (anders zou webcamsex ook verboden zijn). Als een inbreker verkiest om in mijn huis binnen het bereik van de webcam te gaan rondlopen, dan is dat toch zijn of haar keuze? Dat kan mij dan toch niet verweten worden?
Het is mijns inziens overigens een vorm van vrije meningsuiting. Dat geldt voor woord en geschrift, maar ook voor beeld.
Voorheen helm met twee strepen - Overleden 21 april 2012


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #35 Gepost op: 2 augustus 2011, 03:36:14
Tosa er is voor mijn gevoel maar 1 spreekwoord op jou gedachtengang van toepassing.
Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten.

Is er wat mis mee om beelden van daders van een inbraak openbaar te maken om ze op te pakken NEE.
Is er wat mis mee om beelden van overvallers openbaar te maken en ze op te pakken NEE.
Is er wat mis mee om beelden van winkeldiefstallen openbaar te maken en ze op te pakken NEE.
Is er wat mis mee om beelden van daders van tanken zonder te betalen openbaar te maken en ze op te pakken NEE.

En zo kan ik nog wel even doorgaan met genoeg strafbare feiten waarvan het niet erg is om de beelden openbaar te maken
en te zorgen dat de daders opgepakt worden.
De politie heeft nu eenmaal niet genoeg tijd om alles en iedereen te kunnen opsporen en er is in mijn ogen niets mis mee
om daaraan mee te helpen.

Maar misschien is het een idee dat er op elk politieburo 1 man vrijgemaakt wordt waar je de beelden kan aanleveren en die
de beelden bekijkt en ze vervolgens op een landelijke site plaatst.
Tijdens het plaatsen van de beelden zorg je ervoor dat gelijk de aangifte opgenomen wordt want zonder aangifte kan je
de beelden niet laten plaatsen waardoor je het hele systeem redelijk dicht kan timmeren.
En elke video krijgt een eigen dossiernummer wat je op moet geven als je een tip hebt wat de zaak makkelijker maakt.

Dan zorg je er vervolgens ook nog eens voor dat deze site gebruiksvriendelijk is waarbij je op Provincie en/of Plaats kan
zoeken al dan niet in een gecombineerde functie en klaar is Kees.
Vervolgens plaats je 1 keer in de maand 1 advertentie in de landelijke en regionale dagbladen waarin je dit bekend maak.
Je plaatst op www.politie.nl een banner met als tekst Daders Gezocht en deze banner verspreid je zoveel mogelijk over
het hele internet.
Je laat elke week door Opsporing Verzocht melden dat er nog meer zaken en videobeelden te vinden zijn op www.? ? ? ?.nl

Ik ben er heilig van overtuigd dat dit systeem wat ik neerzet al dan niet met misschien een aanpassing hier en daar kan werken.
Misschien moeten we een denktank oprichten en proberen de politiek in Den Haag te overtuigen van onze visie.
Wie het weet mag het zeggen maar het hoeft lang niet moeilijk te zijn.
Kom maar op als je een beter idee hebt ik sta overal voor open.
Mocht er hierdoor een vacature vrijkomen dan ben ik met veel plezier beschikbaar om het land te dienen.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #36 Gepost op: 2 augustus 2011, 04:03:42
Tosa er is voor mijn gevoel maar 1 spreekwoord op jou gedachtengang van toepassing.
Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten.

Is er wat mis mee om beelden van daders van een inbraak openbaar te maken om ze op te pakken NEE.
Is er wat mis mee om beelden van overvallers openbaar te maken en ze op te pakken NEE.
Is er wat mis mee om beelden van winkeldiefstallen openbaar te maken en ze op te pakken NEE.
Is er wat mis mee om beelden van daders van tanken zonder te betalen openbaar te maken en ze op te pakken NEE.

En zo kan ik nog wel even doorgaan met genoeg strafbare feiten waarvan het niet erg is om de beelden openbaar te maken
en te zorgen dat de daders opgepakt worden.
De politie heeft nu eenmaal niet genoeg tijd om alles en iedereen te kunnen opsporen en er is in mijn ogen niets mis mee
om daaraan mee te helpen.

Maar misschien is het een idee dat er op elk politieburo 1 man vrijgemaakt wordt waar je de beelden kan aanleveren en die
de beelden bekijkt en ze vervolgens op een landelijke site plaatst.
Tijdens het plaatsen van de beelden zorg je ervoor dat gelijk de aangifte opgenomen wordt want zonder aangifte kan je
de beelden niet laten plaatsen waardoor je het hele systeem redelijk dicht kan timmeren.
En elke video krijgt een eigen dossiernummer wat je op moet geven als je een tip hebt wat de zaak makkelijker maakt.

Dan zorg je er vervolgens ook nog eens voor dat deze site gebruiksvriendelijk is waarbij je op Provincie en/of Plaats kan
zoeken al dan niet in een gecombineerde functie en klaar is Kees.
Vervolgens plaats je 1 keer in de maand 1 advertentie in de landelijke en regionale dagbladen waarin je dit bekend maak.
Je plaatst op www.politie.nl een banner met als tekst Daders Gezocht en deze banner verspreid je zoveel mogelijk over
het hele internet.
Je laat elke week door Opsporing Verzocht melden dat er nog meer zaken en videobeelden te vinden zijn op www.? ? ? ?.nl

Ik ben er heilig van overtuigd dat dit systeem wat ik neerzet al dan niet met misschien een aanpassing hier en daar kan werken.
Misschien moeten we een denktank oprichten en proberen de politiek in Den Haag te overtuigen van onze visie.
Wie het weet mag het zeggen maar het hoeft lang niet moeilijk te zijn.
Kom maar op als je een beter idee hebt ik sta overal voor open.
Mocht er hierdoor een vacature vrijkomen dan ben ik met veel plezier beschikbaar om het land te dienen.

Je spreekwoord kan ik niet plaatsen, wat bedoel je daarmee? Mocht je hiermee willen suggereren dat ik me schuldig maak aan strafbare feiten, kan ik je mededelen dat is niet het geval. De rest van je verhaal snap ik maar..........................

Geef nou eens antwoord op mijn vraag die ik nu voor de zoveelste keer stel.

Wat als je ten onrechte aan de schandpaal wordt genagelt?
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #37 Gepost op: 2 augustus 2011, 04:15:13
Breda - In de uitzending van Opsporing Verzocht van 18 januari is ten onrechte een vrouw uit Assendelft getoond als verdachte van het pinnen met een uit een woning in Brabant gestolen pinpas.
Het Openbaar Ministerie Breda benadrukt in een reactie dat de vrouw niets te maken heeft met het misdrijf. Het OM Breda, onder wiens verantwoordelijkheid de beelden zijn getoond, heeft inmiddels excuses aangeboden en betreurt de gang van zaken.
Bron: http://w.blikopnieuws.nl/bericht/125126/Beelden_van_pinnende_vrouw_onterecht_getoond.html

Trambestuurster onterecht afgeschilderd als dief in Opsporing Verzocht !De politie heeft toegegeven dat ze helemaal fout zat met beelden van een vermeende verdachte in het programma Opsporing Verzocht.
In het programma werden vorige maand bewakingsbeelden getoond van Mavis Jackson, een trambestuurster uit Amsterdam. Volgens de politie was op de beelden te zien hoe Mavis in Osdorp met een pas pinde die bij een woningroof in Brabant was gestolen. De vrouw bleek echter helemaal niets met de zaak te maken te hebben.
Dat heeft ze de politie Brabant ook direct na de uitzending duidelijk proberen te maken, maar die heeft nu pas toegegeven dat ze hebben geblunderd. Als goedmakertje heeft Mavis een cadeaubon gekregen.

Bron-AT5

Wat is de impact geweest in het prive leven van deze "verdachte" ?
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #38 Gepost op: 2 augustus 2011, 06:37:15
Wat als je ten onrechte aan de schandpaal wordt genagelt?

Bij een hoop feiten is het haast onmogelijk om onterecht genagelt te worden. Die inbrekers in je woning hebben daar echt geen goede verklaring voor.
Je moet uiteraard wel waken voor misbruik, maar het onterecht uploaden van een foto van je buurman die iemand misbruikt zou hebben is natuurlijk iets heel anders. Dat heeft hier niets mee te maken. Bovendien pleeg je dan gewoon een strafbaar feit, en dat is smaad/laster.
Het moet hier wel gaan om heterdaad situaties. Die inbreker/overvaller/dief die overduidelijk in beeld is terwijl hij het feit begaat.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


wim76

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 167
  • agent politie haaglanden
Reactie #39 Gepost op: 2 augustus 2011, 07:52:44
Ik begrijp Tosa ook wel een beetje, je moet het wel allemaal weer recht breien als je gezicht op het internet staat met een verhaaltje.
Ik begrijp alleen echt niet waarom er nou zulke straffen/boetes op staan ivm privacy van de verdachte.
En wat dan van de privacy van het slachtoffer, waarom krijg de boef geen 25000 euro aan zijn broek?
Maar nee, vaak komen de boefjes met een taakstrafje er van af.