duiken aan een touwtje

Auteur Topic: duiken aan een touwtje  (gelezen 13940 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #30 Gepost op: 22 november 2004, 13:56:34
Wij hebben bij verschillende inzetten met duikers van smit te maken gehad, deze doen er wel langer over om op de plek te komen maar gaan wel een pas gezonken schip in om mogenlijke slachtoffers die zich nog in het schip bevinden eruit te halen. Wat brandweer duikers niet doen, dus ze nemen meer risico. De brandweer dikt niet met een buddy maar er moet een stand by duiker zijn welke binnen 10 seconden in het water moet liggen.

Ik denk dat de veiligheid en opleiding voor brandweer duikers voldoende is en zelfs beter als alle andere duikers.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #31 Gepost op: 22 november 2004, 14:50:05
Ik denk dat de veiligheid en opleiding voor brandweer duikers voldoende is en zelfs beter als alle andere duikers.

Waar baseer die conclusie je dat op ?
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #32 Gepost op: 22 november 2004, 15:03:01
Wij hebben bij verschillende inzetten met duikers van smit te maken gehad, deze doen er wel langer over om op de plek te komen maar gaan wel een pas gezonken schip in om mogenlijke slachtoffers die zich nog in het schip bevinden eruit te halen. Wat brandweer duikers niet doen, dus ze nemen meer risico. De brandweer dikt niet met een buddy maar er moet een stand by duiker zijn welke binnen 10 seconden in het water moet liggen.

Ik denk dat de veiligheid en opleiding voor brandweer duikers voldoende is en zelfs beter als alle andere duikers.

Ik denk het niet,

Hier in de aanloophaven (waar de Seeker ligt) oefenen veel korpsen in het auto te water. Wij hebben foto's op onze site van een duiker die daar een bril van een schipper van de bodem afhaalt. Op de zelfde plaats hebben de brandweerduikers de grootste moeite een auto te vinden. Ik sta er regelmatig bij/van te kijken.

Er zullen ongetwijfeld ook duikers bij de brandweer zijn die goed kunnen duiken. Of ze dat bij de brandweer geleerd hebben betwijfel ik.

Henk


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #33 Gepost op: 22 november 2004, 16:53:24
mijn mening komt door de strenge veiligheids eisen die er zijn. Je moet maar eens de handleidingen door lezen voor de duikers en hun instructeurs.  Dat ze er langer over doen komt door de veiligheids eisen.  Ga maar eens speuren op brandweerduiker opleidingen en lees het eens dan praat je wel anders. Van 30 meter omhoog komen zonder apparatuur doe ik ze niet na.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #34 Gepost op: 22 november 2004, 17:19:37
De brandweer dikt niet met een buddy maar er moet een stand by duiker zijn welke binnen 10 seconden in het water moet liggen.

Ik denk dat de veiligheid en opleiding voor brandweer duikers voldoende is en zelfs beter als alle andere duikers.
Ik ben erg benieuwd waar op je die wijsheden basseert..


mijn mening komt door de strenge veiligheids eisen die er zijn. Je moet maar eens de handleidingen door lezen voor de duikers en hun instructeurs.  Dat ze er langer over doen komt door de veiligheids eisen.  Ga maar eens speuren op brandweerduiker opleidingen en lees het eens dan praat je wel anders. Van 30 meter omhoog komen zonder apparatuur doe ik ze niet na.

Hoezo moet een brandweer duiker, van 30 meter zonder apparatuur omhoog weten te komen ?
(misschien bedoel je de zogenaamde zwemmende noodopstijging..)

Waar staat die eis voor brandweerduikers?
Ik ken de brandweerduiker opleidingen, ik ken de padi-eisen voor rescue-diver, ik ken de CMAS opleidingen voor 3 en 4 sters duikers..
Misschien zie ik iets over het hoofd ?

Maar waarom denk jij dat de eisen aan een brandweer duiker anders zijn dan die van een PADI-divemaster of een 4 sters CMAS/NOB duiker.. ?


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #35 Gepost op: 22 november 2004, 17:31:00
Ik denk het niet,

Hier in de aanloophaven (waar de Seeker ligt) oefenen veel korpsen in het auto te water. Wij hebben foto's op onze site van een duiker die daar een bril van een schipper van de bodem afhaalt. Op de zelfde plaats hebben de brandweerduikers de grootste moeite een auto te vinden. Ik sta er regelmatig bij/van te kijken.

Er zullen ongetwijfeld ook duikers bij de brandweer zijn die goed kunnen duiken. Of ze dat bij de brandweer geleerd hebben betwijfel ik.

Henk

Henk, ik ben bang dat jij ook niet veel duiken weet..
Het feit dat Mathijs een bril kan vinden of een brandweer duiker een auto kan vinden. zegt niets over of je kan duiken of je kan navigeren en zeker niet of een brandweer duiker kan duiken.

Het zijn twee erg verschillende manieren van duiken en van zoekpatronen. die kan je niet 1 op 1 vergelijken..

Ik duik zelf regelmatig, en ik ben ook wel eens vlak langs een wrak gezwommen zonder dat ik hem zag.. (Zicht, ondanks goed uittrimmen was slecht., )  terwijl ik een bos sleutels bij een stijger meestal gewoon vind.

En ik weet zeker dat Mathijs dit ook wel eens overkomen..
Dit heeft misschien deels met opleiding te maken, maar ook met heel veel met gewoon geluk te maken. Er zijn zoveel omstandigheden die bepalen of je iets vind of niet..
 goede licht inval van bovenaf , hoeveelheid stof in het water, soort lamp wat je gebruikt, bodemgesteldheid, herkenbaarheid van bodemdelen..

Ik heb wel eens in een deel van een haven gedoken, waar zicht 0,0  en dat je met gezicht in de blubber dook, terwijl 10 meter verder op. meer dan 3 meter was..


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #36 Gepost op: 22 november 2004, 18:29:32
mijn mening komt door de strenge veiligheids eisen die er zijn. Je moet maar eens de handleidingen door lezen voor de duikers en hun instructeurs.  Dat ze er langer over doen komt door de veiligheids eisen.  Ga maar eens speuren op brandweerduiker opleidingen en lees het eens dan praat je wel anders. Van 30 meter omhoog komen zonder apparatuur doe ik ze niet na.

Dit is niet zo moeilijk, Ten eerste zet de lucht in je longen uit, als je op 30 meter nog 2 liter lucht in je longen hebt, zou je zonder uit te ademen(onverstandig ;)) aan de oppervlakte 6 liter lucht in je longen hebben. En als je die 6-10 kilo lood af gooid, gaat je opstijging ook angstaanjagent snel...


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #37 Gepost op: 22 november 2004, 18:55:01
Dit is niet zo moeilijk, Ten eerste zet de lucht in je longen uit, als je op 30 meter nog 2 liter lucht in je longen hebt, zou je zonder uit te ademen(onverstandig ;)) aan de oppervlakte 6 liter lucht in je longen hebben. En als je die 6-10 kilo lood af gooid, gaat je opstijging ook angstaanjagent snel...

dat bedoel ik nu met een zwemmende noodopstijging,  en zat ook nog in mijn opleiding. Maar geen enkele opleiding doet dit nog vanaf 30 meter, maar hooguit nog van 12 meter en zelfs dan met automaat in. En ja is relatief eenvoudiger dan men denkt, maar er is ook een enorm risico..  
En als je je uitrustig op orde hebt en een onafhankelijk luchtbron heb hoeft dit ook niet.. en je buddy in het water (ook al is dat aan de oppervlakte) is je beste garantie voor je eigen veiligheid.
Een Buddy op de kant is geen buddy. Maar er zijn genoeg duikincidenten ook in de brandweer wereld die dat aantonen..


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #38 Gepost op: 22 november 2004, 19:51:25
idd bedoel ik de noodopstijging, en je ademt alleen maar uit, en je moet alles trainen, maar kijk eens op duikerslog dan zie pas hoeveel duikers er in nederland overlijden
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #39 Gepost op: 22 november 2004, 20:24:01
Volgens mij valt het aantal dodelijke duikongevallen in Nederland heel erg mee. Je hoort wel regelmatig dat er Belgen(vreemd?) in Zeeland omkomen, maar daarbuiten zijn er weinig fatale ongevallen.