duiken aan een touwtje

Auteur Topic: duiken aan een touwtje  (gelezen 13988 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #40 Gepost op: 22 november 2004, 20:28:50


Henk, ik ben bang dat jij ook niet veel duiken weet..
Het feit dat Mathijs een bril kan vinden of een brandweer duiker een auto kan vinden. zegt niets over of je kan duiken of je kan navigeren en zeker niet of een brandweer duiker kan duiken.

Het zijn twee erg verschillende manieren van duiken en van zoekpatronen. die kan je niet 1 op 1 vergelijken..

Ik duik zelf regelmatig, en ik ben ook wel eens vlak langs een wrak gezwommen zonder dat ik hem zag.. (Zicht, ondanks goed uittrimmen was slecht., )  terwijl ik een bos sleutels bij een stijger meestal gewoon vind.

En ik weet zeker dat Mathijs dit ook wel eens overkomen..
Dit heeft misschien deels met opleiding te maken, maar ook met heel veel met gewoon geluk te maken. Er zijn zoveel omstandigheden die bepalen of je iets vind of niet..
 goede licht inval van bovenaf , hoeveelheid stof in het water, soort lamp wat je gebruikt, bodemgesteldheid, herkenbaarheid van bodemdelen..

Ik heb wel eens in een deel van een haven gedoken, waar zicht 0,0  en dat je met gezicht in de blubber dook, terwijl 10 meter verder op. meer dan 3 meter was..


Ik weet dat ik niets van duiken weet, maar ben niet zo dom dat ik het verschil in resultaat niet zie, en dat liegt er niet om. Ik zie ook dat de brandweerduikers zich op de bodem laten ploffen en ik weet ook wat voor modder op de bodem ligt. Ik zie ook dat mathijs nauwelijks beweegt als tie wat zoekt en het water behoorlijk helder blijft.

Misschien moeten we eens kijken of ie een auto kan vinden. Trouwens, wanneer kom jij weer naar Huizen, Peter ;D.

Henk


Matthijs

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
  • samenwerkend kunnen we meer.
    • Ontwerpers en bouwers van maatwerk interieurs
Reactie #41 Gepost op: 23 november 2004, 13:03:39


Dit is niet zo moeilijk, Ten eerste zet de lucht in je longen uit, als je op 30 meter nog 2 liter lucht in je longen hebt, zou je zonder uit te ademen(onverstandig ;)) aan de oppervlakte 6 liter lucht in je longen hebben. En als je die 6-10 kilo lood af gooid, gaat je opstijging ook angstaanjagent snel...

Voor alle duidelijkheid, lucht zet meer uit dan je denkt. vooral het laatste stuk gaat het volume van lucht toenemen. Als je op 30 meter 2 liter lucht in je longen hebt en je stijgt op zonder uit te ademen heb je aan de oppervlakte 16 liter lucht in je longen. Knap als je dat volhoud ::).

De druk neemt elke 10 meter toe met een bar/atmosfeer. Dat betekend dat je een omgevings druk hebt van 1atm. en op tien meter diepte een druk van 2atm.  twintig meter 3atm. enz.  Als ik een balon gevuld met lucht heb die een volume aan de oppervlakte heeft van 50 liter, dan is het volume op tien meter diep nog maar 25 liter. Op twintig meter 12,5 liter enz.

Ik maak liever een opstijging van 30 meter naar 10 meter omdat het volume relatief minder toeneemt dan van 10 meter naar de opp.

Dit is teorie die je al moet kennen bij je snorkelbrevet ;D

Matthijs


Matthijs

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
  • samenwerkend kunnen we meer.
    • Ontwerpers en bouwers van maatwerk interieurs
Reactie #42 Gepost op: 23 november 2004, 13:22:37


Henk, ik ben bang dat jij ook niet veel duiken weet..
Het feit dat Mathijs een bril kan vinden of een brandweer duiker een auto kan vinden. zegt niets over of je kan duiken of je kan navigeren en zeker niet of een brandweer duiker kan duiken.

Het zijn twee erg verschillende manieren van duiken en van zoekpatronen. die kan je niet 1 op 1 vergelijken..

Ik duik zelf regelmatig, en ik ben ook wel eens vlak langs een wrak gezwommen zonder dat ik hem zag.. (Zicht, ondanks goed uittrimmen was slecht., )  terwijl ik een bos sleutels bij een stijger meestal gewoon vind.

En ik weet zeker dat Mathijs dit ook wel eens overkomen..
Dit heeft misschien deels met opleiding te maken, maar ook met heel veel met gewoon geluk te maken. Er zijn zoveel omstandigheden die bepalen of je iets vind of niet..
 goede licht inval van bovenaf , hoeveelheid stof in het water, soort lamp wat je gebruikt, bodemgesteldheid, herkenbaarheid van bodemdelen..

Ik heb wel eens in een deel van een haven gedoken, waar zicht 0,0  en dat je met gezicht in de blubber dook, terwijl 10 meter verder op. meer dan 3 meter was..





Beste Peter,

Inderdaat zal ik mischien niet alles vinden. Ik wil wel een reactie geven.

1 Zorg dat je de goede informatie krijgt over de lokatie van het voorwerp.
2 Ga nooit te water waar het voorwerp zou moetten liggen.
3 Kijk op welke manier je het beste je zoekpatroon kunt afwerken.

Hier in het gooimeer is een ding zeker , als je de bodem aanraakt heb je een zicht van 0,0 De bodem is modderig en drapperig, alles zakt weg in de blubber. Hier moet je dus alles op de tast doen en aan een kompas heb je niets, want die kan je toch niet zien, of je nu een klijne lamp of een grote lamp hebt :o Met een goede lichtinval of herkenbaarheid van de bodem kom je hier niet echt ver mee. Waar je wel ver mee komt is met doorzettingsvermogen een een buddy/duikleider die je van de kant of schip goede aanwijzingen kan geven mbt waar je wel of niet geweest bent.

Een bosje sleutels gaat in een rechte lijn naar beneden. een boot die al varende z'n buitenboort motor verliest is alweer iets moelijker. Een bankpas of telefoon vinden is iets voor de doorzetter.

Tja, als je een auto in de aanloophaven niet kan vinden begin ik erg te twijfellen aan de opleiding van onze vienden br.duikers ;)

Matthijs


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #43 Gepost op: 23 november 2004, 14:39:46


Beste Peter,

Inderdaat zal ik mischien niet alles vinden. Ik wil wel een reactie geven.

1 Zorg dat je de goede informatie krijgt over de lokatie van het voorwerp.
2 Ga nooit te water waar het voorwerp zou moetten liggen.
3 Kijk op welke manier je het beste je zoekpatroon kunt afwerken.

Hier in het gooimeer is een ding zeker , als je de bodem aanraakt heb je een zicht van 0,0 De bodem is modderig en drapperig, alles zakt weg in de blubber. Hier moet je dus alles op de tast doen en aan een kompas heb je niets, want die kan je toch niet zien, of je nu een klijne lamp of een grote lamp hebt :o Met een goede lichtinval of herkenbaarheid van de bodem kom je hier niet echt ver mee. Waar je wel ver mee komt is met doorzettingsvermogen een een buddy/duikleider die je van de kant of schip goede aanwijzingen kan geven mbt waar je wel of niet geweest bent.

Een bosje sleutels gaat in een rechte lijn naar beneden. een boot die al varende z'n buitenboort motor verliest is alweer iets moelijker. Een bankpas of telefoon vinden is iets voor de doorzetter.

Tja, als je een auto in de aanloophaven niet kan vinden begin ik erg te twijfellen aan de opleiding van onze vienden br.duikers ;)

Matthijs
;D
Natuurlijk heb je gelijk dat je voorbereiding een boel scheelt..
en je 3 punten, zijn natuurlijk een erg goed uitgangspunt. En ja een brandweer duikerteam zou de zelfde afwegingen moeten maken..

Maar ja dan moeten ze eerst ook leren uittrimmen.. maar zie jij wel eens brandweer duikers met een trimvest ;)

Daar geen discussie over. En ik wil je wel een auto voor je in de aanloophaven verstoppen.. wedden dat je hem niet vind..  ;-), zeker niet binnen 10 minuten..


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #44 Gepost op: 23 november 2004, 15:07:12
Even voor de duidelijkheid: de gezochte auto moest in hedeelte liggen van de klapbrug tot de kop, zo'n 75 bij 50 m hooguit. Als je daar een auto wil verstoppen moet je een gat graven waar die inkan en dan zand erover! Maar bij het zoeken over een grotere oppervlakte gebruiken we vaak wel een touw. We hebben een keer een buitenboordmotor gevonden op het Gooimeer door een touw aan een anker en dan na elk rondje een meter laten vieren.

Henk


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #45 Gepost op: 23 november 2004, 17:03:07


Voor alle duidelijkheid, lucht zet meer uit dan je denkt. vooral het laatste stuk gaat het volume van lucht toenemen. Als je op 30 meter 2 liter lucht in je longen hebt en je stijgt op zonder uit te ademen heb je aan de oppervlakte 16 liter lucht in je longen. Knap als je dat volhoud ::).

De druk neemt elke 10 meter toe met een bar/atmosfeer. Dat betekend dat je een omgevings druk hebt van 1atm. en op tien meter diepte een druk van 2atm.  twintig meter 3atm. enz.  Als ik een balon gevuld met lucht heb die een volume aan de oppervlakte heeft van 50 liter, dan is het volume op tien meter diep nog maar 25 liter. Op twintig meter 12,5 liter enz.

Ik maak liever een opstijging van 30 meter naar 10 meter omdat het volume relatief minder toeneemt dan van 10 meter naar de opp.

Dit is teorie die je al moet kennen bij je snorkelbrevet ;D

Matthijs

Nou zit ik even te twijvelen... Volgens mij heb jij ook niet helemaal gelijk, want zoals jij het zegt wordt de druk iedere 10 meter 2 keer zo groot... Kzal me theorieboek er is op naslaan ;)


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #46 Gepost op: 23 november 2004, 17:43:48
..als je op 30 meter nog 2 liter lucht in je longen hebt, zou je zonder uit te ademen(onverstandig) aan de oppervlakte 6 liter lucht in je longen hebben...

Als je op 30 meter 2 liter lucht in je longen hebt en je stijgt op zonder uit te ademen heb je aan de oppervlakte 16 liter lucht in je longen. Knap als je dat volhoud.
Dit is theorie die je al moet kennen bij je snorkelbrevet.

Matthijs

Nou Matthijs en Jeff, ik weet niet waar jullie de opleiding gevolgd hebben, maar het wordt toch even tijd om jullie theorieboeken weer eens uit de kast te halen.
Op 30 meter heerst een omgevingsdruk van 4 bar.
De totale luchtinhoud van de longen (bij 1 bar) is dus volgens de wet van Boyle 4 x 2 = 8 liter
Geen 16 of 6, dus Matthijs ... lever je snorkelbrevet maar weer in ... ;D

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #47 Gepost op: 23 november 2004, 18:16:38
Er zijn weinig ongevallen met duikers, ken 1 geval met een brandweerduiker in Adam. Maar brandweerduikers zijn naar mijn inzien voldoende opgeleid voor hun taak. Of duikers een auto kunnen vinden ik ga er wel van uit, dat dit bij oefening niet kan lukken kan te maken hebben dat het een oefening is. Nu een vraag voor het zoeken naar een auto in een jachthaven wordt er dan eerst een auto te water gegooit om er dan uit te halen. Verder is de kans inderdaad groter dat je een bril in een jachthaven kan vinden omdat er meer brillen te water vallen in een jachthaven dan auto's.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #48 Gepost op: 23 november 2004, 18:57:52
Hahahah !!  ;D   ;D  

Prima 910001, de goede auto tegen over de goede bril natuurlijk, niet un bril en un auto. De kans dat je een nu un auto in de aanloophaven vindt is uiterst klein.

Of Peter moet bezig geweest zijn...


Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #49 Gepost op: 23 november 2004, 19:20:20
Hebben we nu over een snorkelaar of een duiker..  ;D

het volume van het snorkelaar of van een duiker is nog al verschillend.. Een snorkelaar ademt lucht in op de druk aan de oppervlakte. dus 1 bar,  gesteld dat hij zijn adem in houdt en een hoekduik naar 10 meter maakt (2bar) en als hij niet uitademd is de het volume precies gelijk als toen hij begon aan de hoekduik..
maar op 10 meter is zijn volume toch even gehalveerd.

Bij een duiker werkt dit anders. Een duiker ademd op omgevingsdruk. dus het volume blijft gelijk..

Als een duiker een zwemmende noodopstijging van 30 meter  (4 bar) moet maken, naar de oppervlakte (1bar), moet je het volume x4 doen. Doe je dit in een gesloten vat, (of hou je je adem in) zal het vat (of de long) scheuren.
Dus naar mate je dieper als duiker gaat word luchtdichtheid groter, meer moleculen in het zelfde volume, (omdat je op omgevingsdruk ademd..) dus zal bij de opstijging, dus ook je luchtdichtheid afnemen. Dus zal je volume relatief meer uitzetten als je van 10 meter naar de oppervlakte gaat (verschil van 1 bar) dan bij 30 naar 20 meter (ook een verschil van 1 bar)

Ik heb er vast wel een plaatje ergens van.. ;
(gaan we nu erg off-topic ?)