Tips foto's prio 1 hulpdiensten!

Auteur Topic: Tips foto's prio 1 hulpdiensten!  (gelezen 6292 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

tazbrw

  • Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 392
Gepost op: 8 juni 2011, 12:19:33
14:54:20 07-06-11 GROUP-2 Prio 1 HV473 TS410 OMS CRIT 2. PETRA KERK KERKSTRAAT 10 HENDRIK-IDO-AMBACHT AVP:22


1/160 F5.6  iso 100

1/160 F5.6  iso 100

1/160 F5.6  iso 100

Deze is ook wel leuk:

Agent: "Goedendag meneer. Ik zie dat u, uw gordel niet om heeft. Wat is daar de rede van?"
Bevelvoerder: "...... (Maak hem maar af!)



Ze zijn niet scherp. Dit is tevens ook pas de eerste keer dat ik rijdende wagens fotografeer! Als je tips hebt? Roep maar. Flitser stond trouwens uit!


Groeten,  Tazbrw


Royofzo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,371
  • Gorinchem
    • ZHZActueel.nl
Reactie #1 Gepost op: 8 juni 2011, 21:42:05
14:54:20 07-06-11 GROUP-2 Prio 1 HV473 TS410 OMS CRIT 2. PETRA KERK KERKSTRAAT 10 HENDRIK-IDO-AMBACHT AVP:22
Ze zijn niet scherp. Dit is tevens ook pas de eerste keer dat ik rijdende wagens fotografeer! Als je tips hebt? Roep maar. Flitser stond trouwens uit!

Om je foto's scherp te krijgen moet je een aantal dingen aanpassen. Je sluitertijd staat nu op 1/160, dit is al aardig maar mag best naar 1/200 1/300. Hoe korter je sluitertijd hoe donkerder je foto's, dus misschien een wat hogere ISO, 200 of 400 bijvoorbeeld.

En tot slot, beweeg je camera mee met het voertuig :) Je achtergrond wordt dan onscherp, het voertuig juist niet!  ;)


Martijn Roggeveen

  • (Incident)fotograaf in regio Zoetermeer
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 526
Reactie #2 Gepost op: 9 juni 2011, 15:55:51
Om je foto's scherp te krijgen moet je een aantal dingen aanpassen. Je sluitertijd staat nu op 1/160, dit is al aardig maar mag best naar 1/200 1/300. Hoe korter je sluitertijd hoe donkerder je foto's, dus misschien een wat hogere ISO, 200 of 400 bijvoorbeeld.

En tot slot, beweeg je camera mee met het voertuig :) Je achtergrond wordt dan onscherp, het voertuig juist niet!  ;)

En om even nog wat toe te voegen. Houd je camera gefocust op het onderwerp (stel hem scherp het onderwerp), houdt dat vast en beweeg tegelijkertijd mee met het voertuig. ;) Zo krijg je een scherp voertuig en een meebewegende achtergrond.
Fotograaf in regio Zoetermeer en omstreken | @MartynRoggeveen


tazbrw

  • Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 392
Reactie #3 Gepost op: 11 juni 2011, 22:13:27
FE, nieuwe term erbij :D  0098

Is weer kort over de proto  ;D

Net weer een mooie:

A1 18-192 Melding in Papendrecht. De 192 kwam met A1 vanaf de Bootjessteeg in Zwijndrecht, over de Antoniuslaan richting de Dijk.


1/250 F22 ISO400
(knop staat op M, Sony A230)
Zeg u maar!
Groeten,  Tazbrw


Robinh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,210
Reactie #4 Gepost op: 11 juni 2011, 22:30:19
Nooit het diafragma op F22 als het niet nodig is. Hoe groter het diafragma, dus hoe kleiner het getal, hoe korter de sluitertijd wordt, wat ook weer gunstig is voor dit soort foto`s. Ik zou als ik jou was eerst even de gebruiksaanwijzing van de camera doorlezen, om alle functies en standen onder de knie te krijgen. ;)
OP AL MIJN GEPLAATSTE FOTO`S ZIT COPYRIGHT!


tazbrw

  • Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 392
Reactie #5 Gepost op: 12 juni 2011, 19:26:38
Nooit het diafragma op F22 als het niet nodig is. Hoe groter het diafragma, dus hoe kleiner het getal, hoe korter de sluitertijd wordt, wat ook weer gunstig is voor dit soort foto`s. Ik zou als ik jou was eerst even de gebruiksaanwijzing van de camera doorlezen, om alle functies en standen onder de knie te krijgen. ;)

Dankje voor de tips Robinh! Ik heb hem aardig onder de knie.. Heb een lange tijd alleen maar op auto gefotografeerd... En sinds een half jaar op de stand 'P'. En voorkort met de stand 'M'. Ik ga het zeker doen! Hopelijk komen er nog meer voorbij! Natuurlijk niet voor de mensen die het nodig hebben!
Groeten,  Tazbrw


Martijn Roggeveen

  • (Incident)fotograaf in regio Zoetermeer
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 526
Reactie #6 Gepost op: 12 juni 2011, 22:15:04
Dankje voor de tips Robinh! Ik heb hem aardig onder de knie.. Heb een lange tijd alleen maar op auto gefotografeerd... En sinds een half jaar op de stand 'P'. En voorkort met de stand 'M'. Ik ga het zeker doen! Hopelijk komen er nog meer voorbij! Natuurlijk niet voor de mensen die het nodig hebben!

Let wel dat bij gebruik van de stand īMī er een grote variatie is in het gebruik ervan. īs Nachts zal jij andere standen moeten gebruiken dan overdag.
Ook elke situatie bij het voorbijgaan van eenīprio 1- voertuig' is weer anders. Dus let er wel op dat het vaak nog niet helemaal wordt, zoals jij het graag wilt hebben.
Mijn tip: blijf veel fotograferen met de stand 'M'. Dan alleen zal je het 'onder de knie' krijgen. ;)
Fotograaf in regio Zoetermeer en omstreken | @MartynRoggeveen


Blauwie

  • ZUID-HOLLAND ZUID
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,494
  • IC verpleegkundige i.o. | vrijwillige brandweer
Reactie #7 Gepost op: 13 juni 2011, 19:07:38
Is weer kort over de proto  ;D

Net weer een mooie:

A1 18-192 Melding in Papendrecht. De 192 kwam met A1 vanaf de Bootjessteeg in Zwijndrecht, over de Antoniuslaan richting de Dijk.


1/250 F22 ISO400
(knop staat op M, Sony A230)
Zeg u maar!

Als je hulpdiensten A1 of PRIO 1 wil fotograferen moet je natuurlijk wel laten zien dat ze met spoed rijden door een blauw lampje te spotten.  ;)
Brandweer Papendrecht


tazbrw

  • Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 392
Reactie #8 Gepost op: 16 juni 2011, 10:31:04

Als je hulpdiensten A1 of PRIO 1 wil fotograferen moet je natuurlijk wel laten zien dat ze met spoed rijden door een blauw lampje te spotten.  ;)

Deze was A1.. Maarja, ik heb zon fijne boom op de hoek van de straat! ;)

20:20 kwam hij voor rijden. O0

Let wel dat bij gebruik van de stand īMī er een grote variatie is in het gebruik ervan. īs Nachts zal jij andere standen moeten gebruiken dan overdag.
Ook elke situatie bij het voorbijgaan van eenīprio 1- voertuig' is weer anders. Dus let er wel op dat het vaak nog niet helemaal wordt, zoals jij het graag wilt hebben.
Mijn tip: blijf veel fotograferen met de stand 'M'. Dan alleen zal je het 'onder de knie' krijgen. ;)

Ik blijf zeker oefenen! Alleen.. Moeten ze wel gealarmeerd worden en langs komen! ;D
Groeten,  Tazbrw


Martijn Roggeveen

  • (Incident)fotograaf in regio Zoetermeer
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 526
Reactie #9 Gepost op: 16 juni 2011, 12:49:10
Deze was A1.. Maarja, ik heb zon fijne boom op de hoek van de straat! ;)

Ik heb ook het gevoel dat de foto vanuit een huis of wat dan ook gefotografeerd is.
Wil je echt een goede foto maken, doe dat dan ook vanuit een goede positie.
Vanuit een huis is een voorbijrijdend hulpdienst niet echt goed te fotograferen lijkt mij zo, hč! :)
Fotograaf in regio Zoetermeer en omstreken | @MartynRoggeveen