hulpverlening REDNED lang niet op peil..

Auteur Topic: hulpverlening REDNED lang niet op peil..  (gelezen 22754 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Gepost op: 21 november 2004, 14:52:37
Naar aanleiding uit de topic over de Re: Nieuw bootje voor Duitsland, de Herman Narwade

onstond een discussie over KNRM en REDNED start ik een aparte topic.
begin ff met een paar citaten :

Ik bedoel daar twee dingen mee, die al een tijd spelen
en waarvan de KNRM nu zo correct is ze ook naar buiten
bekend te maken.
Uit het KNRM jaarverslag:
"Hulpverlening op de kust
De KNRM heeft besloten om haar hulpverlening
aan de kust (strand en duin) te intensiveren."
"..... de KNRM wil deze vorm
van hulpverlening een kwaliteitsimpuls
geven door een kusthulpverleningsvoertuig
te ontwikkelen, dat multifunctioneel ingericht
en ingezet kan worden voor zoekacties,
gewondentransport en communicatie- en
navigatieondersteuning voor de reddingboten."

Kennelijk vind de KNRM wat er nu is niet adequaat.


"Mede als gevolg van de intensivering van
haar hulpaanbod wil de KNRM de werkafspraken
met alarmcentrales, ambulancediensten,
brandweer en politie te verbeteren.
Dit omdat de kans op gezamenlijke inzet
door deze maatregelen wordt vergroot.
Ook wordt er, daar waar zulks opportuun is,
een aanzet gegeven tot intensivering van de
samenwerking met de Koninklijke
Nederlandse Bond tot het Redden van
Drenkelingen (KNBRD)."

Men heeft blijkbaar reserves over het samenwerken met de brigades.

Ik vind deze ontwikkelingen die al enige tijd aan de gang zijn diep triest.



Koen, ik deel de mening van de KNRM, dat de hulpverlening op de nederlandse stranden nog lang niet op peil is..  Zoals je weet roep al een tijdje dat de reddingsbrigades zich zouden moeten proffesionaliseren.
Ik zie gelukkig dat in bijvoorbeeld o.a. Den Haag en dat in Kennemerland wel de juiste initiatieven worden.
genomen..
Maar ook daar is het nog lang niet wat het zou moeten zijn, maar je veranderd de wereld niet van de ene op de andere dag..

Ik zou het toejuigen als de KNRM de REDNED in z'n geheel zou overnemen, en dan wat meer regie zou voeren voor aangesloten reddingsbrigades..
Maar dat is ook beslist geen haarlemmer olie..

Maar de verenigingen structuur, zal die klus beslist niet makkelijk maken..


Heer Adema, waar baseert u dit op?

Geheel uit eigen waarneming, en de vele gesprekken die ik gevoerd heb, met diverse verantwoordelijke partijen, de verslagen die ik heb gezien en mijn ervaringen uit de U.S.  hoezo, waarop wil je specifiek antwoord ?,

Misschien een aparte topic ?


Waarom de hulpverlening nog lang niet op peil is?
En waarom de KNRM, REDNED in zijn geheel moet overnemen.

Ik zal hier zo verder op reageren.. eerst alle citaten verzamelen..




Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #1 Gepost op: 21 november 2004, 15:34:02
Waarom de hulpverlening nog lang niet op pijl is?
En waarom de KNRM, REDNED in zijn geheel moet overnemen.

1. We hadden het over "de hulpverlening" op het strand. en de huidige rol van reddingsbrigades en waarom de hulpverlening naar mijn idee niet op peil is..

De Hulpverlening op het strand is nog lang niet op peil is natuurlijk generaliserend, en zeker geen aanval om de inzet van de vrijwilligers..
maar wel een contatering dat het een erg gefragmenteeerde hulpverlening is, dat de meeste reddingsbrigades deze taak helemaal niet goed aankunnen en deels dat ook een oneigenlijke taak is.

in houdelijk, vind ik dat de hulpverlening op het strand niet gefragmenteerd zou moeten zijn, en onder de verantwoordelijkheid zou moeten vallen van de veiligheidsregio's.
De hulpverlening zou een geintegreerde aanpak moeten zijn van traditionele politie, brandweer en ambulance taken, drenkelingen redding, calamiteiten beheersing.  daar waar dat kan verenigd in een strandwachttaak.

de strandwachttaak zo als ik die zie, bestaat uit een aantal functies, (die niet noodzakelijk in de zelfde persoon verenigd hoeven zijn)

* Toezichthouders taak (zowel preventief als repressief
* First Responder taak (BHV, EHBO, AED en zuurstof, spinal care, scene assesment, )
* medisch assisterende taak, (o.a. slachtoffer transport)
* intergrale beleidstaak (vergunning adviserend, preventie)

ik qua organisatie model met zowel beroeps als vrijwilligers, 7x24 uurs taken.
Laat ik het voorzichtig zeggen zo is het nog lang niet overall geregeld..
Verder vind ik de verenigingsstructuur niet passen bij de een adequate OOV- taak.


2. Mijn stelling was dat de KNRM REDNED in z'n geheel zou moeten overnemen.., en dat geen haarlemmer olie is en dat verenigingsstructuur niet zou helpen.

Ik zie de toegevoegde van de huidige REDNED niet meer. De huidige uitsluitend facciliterende rol, is volstrekt onvoldoende het doet in ieder geval de OOV-taken ernstig te kort.
REDNED zelf als koepel organisatie werkt onvoldoende proffesioneel. en ieder geval zou een overname door bijvoorbeeld de KNRM centraal bureau, betekenen een integratie van opleidingsniveau's, een betere staff en technische diensten, stoppen van de ongebreidelde vrijheid van aangesloten vereningingen voor de OOV-taken, stoppen met tig keer het wiel uit vinden..

REDNED aangesloten verenigingen met uitsluitend zwemactiviteiten, zou je in een sportkoepel kunnen onderbrengen..
 
Let op : ik zie dit niet als haarlemmerolie, maar wel een stap opweg naar een serieuze werkende koepelorganisatie, die meer is, dan alleen faciliterend op afstand..

Aan de andere kant, zie ik reddingsbrigades volledig opgaan in een brandweer organisatie.. en dat is wat mij betreft ook een acceptabele ontwikkeling. maar dan mag je van mij de banden met REDNED helemaal doorsnijden.

Natuurlijk is er plaats voor nuance..  maar laten men hier eerst maar op reageren..


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #2 Gepost op: 21 november 2004, 16:16:27
Dat klinlt leuk, wel de voordelen van de vrijwilligers structuur maar niet de nadelen. Reken maar dat als de brandweer na verloop van tijd het kunstje afgekeken heeft ze de vrijwilligers van de reddingsbrigade "met zachte hand verwijdert" Ik ben niet jaloers op de reddingsbrigades die nu door de brandweer worden opgeslokt. Ik heb al verhalen gehoord vam een aantal leden dat de pijp aan maarten heeft gegeven. Het vrijwilliger bij de brandweer zijn is heel wat anders dan vrijwilliger bij de reddingsbrigade. Ik zie de brandweer  nog niet de hele zondag middag over het industrieterrein kuieren, op zoek naar een beginnend brandje of beknelling, hier en daar het wegdek reinigend. Juist "het autonoom zijn" is een van de kenmerken van de huidige reddingsbrigades en hiermee onderscheidt zich de hobby van werk. Als de reddingsbrigades strak in het keurslijf moeten, met een militaire commando structuur, komen er gouden tijden voor Hoge en KNRM, tenzij de "vrijwilligers" van de reddingsbrigade beloont gaan worden met de 20 euro per uur onkosten vergoeding die de collega's van de brandweer ook krijgen.  12 man een weekendje lang op zandvoort, reken maar uit.

Dat bedoelde ik in het begin met: wel de voordelen van de vrijwilligers structuur maar niet de nadelen.

Dat gaat niet werken. Als mensen met initiatief telkens ideeën in de la van de brandweercommandant zien verdwijnen zullen die niet lang bij de reddingsbrigade blijven en zal het initiatief nog meer bij de brandweer komen te liggen met alle gevolgen van dien.

Er zal dan een tijd komen dat het verblijf op het strand op eigen risico zal zijn onder het motto, we kunnen moeilijk onze mensen op iedere hoek van het strand zetten, vergetend dat dat ooit wel het geval was toen er nog reddingsbrigades waren.

Henk


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 21 november 2004, 16:26:43
Dat klinlt leuk, wel de voordelen van de vrijwilligers structuur maar niet de nadelen. Reken maar dat als de brandweer na verloop van tijd het kunstje afgekeken heeft ze de vrijwilligers van de reddingsbrigade "met zachte hand verwijdert" Ik ben niet jaloers op de reddingsbrigades die nu door de brandweer worden opgeslokt. Ik heb al verhalen gehoord vam een aantal leden dat de pijp aan maarten heeft gegeven. Het vrijwilliger bij de brandweer zijn is heel wat anders dan vrijwilliger bij de reddingsbrigade.

Henk
henk,waarom zou de brandweer leden van een reddingsbrigade gaan verwijderen terwijl hun juist de kennis in huis hebben dus dat zou dom zijn .
Als je nu al op die manier gaat denken vindt ik het niet vreemd dat BZK een reddingsbrigade niet serieus neemt en zal gaan nemen,want je komt al met voor oordelen terwijl je eigenlijk nog niks weet.


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #4 Gepost op: 21 november 2004, 17:00:24
Dat klinlt leuk, wel de voordelen van de vrijwilligers structuur maar niet de nadelen. Reken maar dat als de brandweer na verloop van tijd het kunstje afgekeken heeft ze de vrijwilligers van de reddingsbrigade "met zachte hand verwijdert" Ik ben niet jaloers op de reddingsbrigades die nu door de brandweer worden opgeslokt. Ik heb al verhalen gehoord vam een aantal leden dat de pijp aan maarten heeft gegeven. Het vrijwilliger bij de brandweer zijn is heel wat anders dan vrijwilliger bij de reddingsbrigade. Ik zie de brandweer  nog niet de hele zondag middag over het industrieterrein kuieren, op zoek naar een beginnend brandje of beknelling, hier en daar het wegdek reinigend. Juist "het autonoom zijn" is een van de kenmerken van de huidige reddingsbrigades en hiermee onderscheidt zich de hobby van werk. Als de reddingsbrigades strak in het keurslijf moeten, met een militaire commando structuur, komen er gouden tijden voor Hoge en KNRM, tenzij de "vrijwilligers" van de reddingsbrigade beloont gaan worden met de 20 euro per uur onkosten vergoeding die de collega's van de brandweer ook krijgen.  12 man een weekendje lang op zandvoort, reken maar uit.

Dat bedoelde ik in het begin met: wel de voordelen van de vrijwilligers structuur maar niet de nadelen.

Dat gaat niet werken. Als mensen met initiatief telkens ideeën in de la van de brandweercommandant zien verdwijnen zullen die niet lang bij de reddingsbrigade blijven en zal het initiatief nog meer bij de brandweer komen te liggen met alle gevolgen van dien.

Er zal dan een tijd komen dat het verblijf op het strand op eigen risico zal zijn onder het motto, we kunnen moeilijk onze mensen op iedere hoek van het strand zetten, vergetend dat dat ooit wel het geval was toen er nog reddingsbrigades waren.

Henk
Henk, lijkt me sterk dat jij al mensen hebt gehoord die hierdoor bij een brigade weggaan. Den Helder is de eerste brigade met deze voorgenomen structuur.
Geef jij mij het verschil maar eens aan, stukje autonomie zul je verliezen, echter je krijgt er veel voor terug, gestructureerde opleidingen, continuiteit en zoals ik eerder vermeld wij worden wel serieus genomen door de OOV instanties. Dat geeft een hele ander verhouding in de gesprekken.
Ik sluit mij aan met Peter D zijn laatste zin en wellicht ligt daar het probleem van Hoge


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #5 Gepost op: 21 november 2004, 17:35:44
Ik weet wel dat de reddingsbrigade Huizen nu onderdeel van de brandweer is geworden en heb gehoord dat er een aantal mensen opgestapt zijn, maar dat is van "horen zeggen". Feit is dat ze altijd met uitrukken de een van de eerste waren en de enige waar wij rekening mee moesten houden bij een uitruk. Ik heb het over een korte periode, maar ze lijken mij de laatste tijd minder aktief. Al verschillende akties meegemaakt dat zelfs de Reddingsbrigade Almere eerder reageerde.

En wat betreft het platdrukken van de reddingsbrigades tussen KNRM en brandweer: Ik hoop oprecht dat ik ongelijk heb maar hou wel rekening met de gedachte die zich opdringt als je logisch nadenkt .  Het enige wat ik hoor als tegen argument is "zo moet je niet denken" maar is dat wel een écht argument?

Bij mijn weten is het niet mogelijk hogere eisen te stellen zonder daar een prijs voor te betalen. Dat klinlt naar "voor een dubbeltje op de eerste rang".

Professionaliteit gaat altijd ten koste van vrijblijvendheid. En als er te veel gerommeld wordt aan het verenigingsgehalte, komt ook het hobby gehalte in gevaar en daarvoor in de plaats komt werk gehalte. Niks mis mee, maar hobbyisten zijn gratis, anderen moet je betalen. Ja , vroeger stonden op koninginnedag jongens bij de hekken om het verkeer tegen te houden, voor een "bedankt he!" vonden ze leuk om te doen.  Nu komen ze alleen nog maar als ze 100 euro krijgen op zo'n dag.

Ik zeg ook altijd als mensen mij te veel vragen of me te veel opdrachten gaan geven, ik doe bijna alles voor je, als je maar betaald. ;D (Ben Sinterklaas niet!). 

Reageer nu eens INHOUDELIJK op deze punten, en zeg me nu niet dat ik niet goed kan denken.

En het is helemaal geen probleem van HOGE, want juist wij hebben geen echte verenigings structuur. Wij hebben ook geen klubhuis met een tap. Bij ons telt alleen het resultaat en wij streven naar optimale professionaliteit. Alle leden boven de 18, zelfstandigen afkomstig uit bv beveiliging, eigen duikers en één lid is zelfs basisarts. Eigenlijk is er bij ons ook geen gein aan ;D.(daarom hebben we maar een paar, maar wel héél gemotiveerde leden). Maar ik kom ook uit het reddingsbrigade wereldje en weet hoe het daar aan toe gaat, wat belangrijk is en minder belangrijk.

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #6 Gepost op: 21 november 2004, 17:52:39
De discussie gaat over het hulp op het strand.. dat nu nog niet op peil is..
En over dat REDNED evt door de KNRM word overgenomen.. (Dit gaat denk ik niet gebeuren, maar ik zie er veel voordelen van in...)

En de discussie gaat in essentie dus niet over dat de brandweer reddingsbrigades gaat opslokken.., ik weet het dat ik het zelf heb aangehaald. maar het gaat fundementeel aan de oorsprong van de discussie voorbij..
misschien moeten we daar een andere discussie over starten..,  doe ik graag aan mee.  maar volgens mij gaat er een fundementele discussie aan voor af.  ;D


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #7 Gepost op: 21 november 2004, 17:59:00
Henk,
Ik zal inhoudelijk reageren:
Over rb Huizen, ik zie het verband niet waarom zij nu trager reageren, maar het lijkt mij totaal niets met de brandweer te maken te hebben.
Indien er aan proffesionaliseren een prijskaartje hangt, dan krijgt de gemeenteraad die gewoon voorgeschoteld.
Echter worden er nu al badmeesters betaald, de rekenwonders gaan binnenkort zich hierover buigen. Dus voor een dubbeltje........
De vrijwillige brandweer heeft ook een hobby en verenigings gehalte, echter de vrijblijvendheid wordt ingeperkt. Zo zal dat in de nieuwe structuur ook naar boven komen, echter daar wordt voor gekozen.
Tot slot Hoge,
Ik zie je regelmatig klagen hoe jullie niet bij acties worden betrokken en weet ik allemaal wel niet.
Conformeer je nou eens bij een instantie, maar daar voelen jullie, jullie te goed voor. Want dit is niet goed en dat is niet goed en wij hebben dit en wij hebben dat, wij kunnen dit en wij kunnen dat.
In Den Helder is de keus dus duidelijk gemaakt.
Dan de koppeling naar het item:
In de kop van Noord Holland is de hulpverlening aardig op peil, echter om continuiteit te waarborgen en verder met kwaliteitsverbeteringen te gaan is Den Helder bezig met de brandweer, zodat er een proffesionele OOV instantie achterstaat. ;)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #8 Gepost op: 21 november 2004, 18:10:57
Vrijwilligers en brandweer, gaat in Nederland goed samen.
Dus dat probleem zie ik zo niet, wel zal reddingsbrigades vrijwilligers en brandweer vrijwilligers elkaars taal moeten leren spreken..

De discussie over Hoge leid volgens mij even af van de eigenlijke inhoud van de discussie.

Ik weet zeker dat ook in de kop van noordholland nog veel te verbeteren valt en dat de aangesloten reddingsbrigades dat niet in hun eentje klaren.. zeker niet zoals ik het eerder beschreven heb..

Tweede deel van de discussie gaat min of meer over de toegevoegde waarde van REDNED als koepel voor de reddingsbrigades met een OOV taak.  en daar word tot nu toe nog niet inhoudelijk op gereageerd..


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #9 Gepost op: 21 november 2004, 18:20:51
Heer Adema, gee mij maar een paar voorbeelden wat te beteren valt in de kop van Noord Holland.
Red Ned is de laatste tijd in mijn ogen steeds meer bezig om de brigades te ondersteunen op weg naar proffesionalisering.