hulpverlening REDNED lang niet op peil..

Auteur Topic: hulpverlening REDNED lang niet op peil..  (gelezen 22859 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #30 Gepost op: 25 november 2004, 12:58:06
De ontwikkelingen staan te trappelen aan de deur maar ze izjn er nog niet en nog zekr niet goed ingevoerd. Het invoeren van de veiligheidsregio's zal geen invloed hebben op de uitvoering van brigades, bestuurlijk zal dit wel tot meer uniforme afspraken leiden. Verder denk ik dat er EHBO-ers op het strand blijven dit omdat EHBO een brigade taak is op het strand, deze taak zal worden uitgebreid met AED en zuurstof maar er komen geen ocmplete strandambulances met personeel. Dat de brandweer meer gaat leren reddend zwemmen kan ik me vcoorstellen maar dat heeft niets met brigade werk te maken. Comerciele bedrijven die de taken over nemen wat bewaking zal voor mij niet snel gebeuren omdat je moeilijk kan concureren met vrijwilligers. Zelf ken ik weinig organisaties welke deze taak uitbesteden aan comerciele instanties.

9910001
9910001


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #31 Gepost op: 26 november 2004, 00:39:15
Ik denk dan toch, dat je een hoop recente ontwikkelingen gemist hebt.. en dat je niet veel over de grens bij je buren gekeken hebt.

2 voorbeelden die je al op je klompen kan aanvoelen..

Wist je al dat er in 2006, nieuwe richtlijnen voor reanimatie komen. of is dat nieuw voor je.. en dat als je de wetenschappelijke ontwikkelingen een beetje volgt dat je al bijna zeker weet dat we straks 20borstcompressies gaan geven inplaats van 15..

Wist je al dat in zeeland langs de stranden er commerciele partijen actief zijn om strandbewaking uit voeren..

ik moet zeggen dat jouw visie een erg naar binnengekeerde visie vind, met geen oog voor de ontwikkelingen vlak om je heen of bij andere partijen die strandbewaking of waterrescue doen..


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #32 Gepost op: 26 november 2004, 11:16:22
Met het comercieel uitvoeren van de brigade taken langs de stranden welke er in zeeland gebeuren kan ik nog niet erg wild van worden. Ik weet dat ze zo in oostburg al een aantal jaar door een comercieel bedrijf het laten bewaken Rescue groningen (merendeel rb groningen) nu hoor ik verhalen dat dit ook lang nog niet perfect verlopen. Er zijn bewakers wleke ik ken die in zeeland hebben gezeten met een kist bier, wat aan koffie op een stranddag drink dronk zij aan bier, hier heb ik dan twijvels over maar dat zal aan mij liggen.

Hiernaast veranderd de reanimatie richtlijn wel vaker zodra dit gebeurt wordt ik tijdens mijn herhalingen hiervan op de hoogte gehouden. Hierbij is de oude richtlijnen niet gelijk oneffectief maar het kan beter.

9910001
9910001


Martijn van Mourik

  • Gast
Reactie #33 Gepost op: 26 november 2004, 17:37:17
Ik vind inderdaad dat REDNED en de daarbij aangesloten Reddingsbrigades moeten professionaliseren. En je hebt (zoals bij HOGE) vaak meer aan minder leden, die gemotiveerd zijn, dan aan ontzettend veel leden, maar die alleen maar komen om te kletsen en voor de rest er niet zo'n zin in hebben. Het is natuurlijk ook goed dat deze mensen er zijn, ze betalen namelijk wel contributie  ;D, maar voor de uitvoering van de Reddingsbrigade taak heb je ze niet echt nodig.
Ook lees ik dat het prijskaartje dat aan professionaliseren maar aan de gemeenteraad wordt getoond. Bij onze gemeente helpt dat niet hoor! Ze betalen nauwelijks mee aan de veiligheid op het strand en het water bij ons. Wel heeft de brandweer hier nu ook een boot, maar ermee varen kunnen ze niet.

Ik zie in (ik hoop de nabije) toekomst de Reddingsbrigades beter gestructureerd door REDNED, maar nog wel apart van de KNRM maar een veel beter samenwerkingsverband. De KNRM voor de grote klussen vooral op zee, en de reddingsbrigades preventief, op het strand en op het water en ook hulpverleningen doen op het water als de KNRM niet toereikend is en assisteren. Ook een betere samenwerking met de brandweer is gewenst.
Verder zie ik dan de Reddingsbrigades meer ook als First-Responders met daarbij ook de nodige kennis, dus ook zuurstofhulp, AED, Spinal-care etc, maar daar kan Peter ons alles over vertellen ;)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #34 Gepost op: 27 november 2004, 08:25:43
MMmmmm, ja het kip en het ei verhaal. Je moet eerst een goede reddingsbrigade neerzetten voor de gemeente er geld voor over heeft. En zonder dat geld is het niet makkelijk een goede reddingsbrigade...

Je zal dus hulp van anderen moeten zoeken. Wij hebben indertijd de Eemhof gevraagd om sponsoring, maar we zaten te ver weg voor ze. Ook zou je kunnen overwegen bepaalde zaken (bergen, slepen) niet gratis te doen. Wij hielpen een paar jongens die met hun BM op de dijk waren beland die hadden zelf een keer eerder een rekening gehad van een reddingsbrigade toen ze omgeslagen waren. Geld rekenen voor een redding kan niet door de beugel, maar een hulpverlening mag geld kosten. Ook zit er een verhuur bedrijf van Valken in de Eemhof, die wil ook wel wat doen denk ik, vooral als je de boten die te laat binnen dreigen te komen even ophaald. De huurders betalen borg en je kan afspreken dat een gedeelte van de borg dan voor de vereniging is. Wij hebben nu samenwerking met een berger en als die een klus van ons krijgt doneert hij aan de vereniging, kunnen jullie ook doen. Staan jullie eenmaal op de kaart kun je zielig gaan doen in de krant. Afspraken maken met reddingsbrigade Blarium voor als je op het water bent en een alarmploeg opzetten zodat je je eigen gebied helemaal kan verzorgen. En dan met de brandweer gaan praten, in die volgorde. Het gaat je lukken, ik weet het zeker!!

Henk


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #35 Gepost op: 27 november 2004, 09:37:16
heren,

alles leuk en aardig, maar er blijft eigenlijk één vraag nog steeds onbeantwoord. "Wat zijn kerntaken van reddingsbrigades?" Indien daar een duidelijk en nationaal antwoord op is en ALLE reddingsbrigades conformeren zich daaraan zijn al deze problemen opgelost.
Vanuit Peters oogpunt ben ik het helemaal met hem eens dat de met name medische opvang en inzet vergroot zou kunnen worden. Zeker qua gebruik maken van zuurstof, AED en assisterend bij "spinail care". Maar dat zijn volgens vele reddingsbrigade leden en bestuurscommisarissen allemaal secundaire taken, of zelfs "overige" taken. Dus hoeven deze taken, volgens deze leden, niet primair geregeld te worden.

Een ander punt is logistiek binnen de redding en hulpverlening. Ik ben van mening dat binnen een redding (Kerntaak) en een hulpverlening (Secundair) logistiek een crusiaal punt is. En dat daar te weinig aandacht aan geschonken wordt. Je kan een drenkeling nog zo goed uit een mui trekken en vervolgens beademen met O2, reanimeren en defribilleren met AED, maar zonder logistiek staat elke hulpverlening letterlijk stil. Maar dat is een ander topic, alwaar ik mijn mening duidelijk verkondigd heb.

Om nog een ander puntje aan te kaarten is bijvoorbeeld communicatie multi-disciplinair en intern. Een redding of hulpverlening kan niet worden opgestart zonder het instrument van alarmering. Maar als je door de regio's heen kijkt op hoeveel verschillende manieren er een alarmploeg in elkaar geflanst wordt en op welke manier er daadwerkelijk mensen op pad worden gestuurd is ten hemel schreidend. Zelfs de inzetperioden zijn zo verschillend dat enige vorm van inzetgelijkheid absoluut minimaal is.

Het zijn maar een kleine bloemlezing waar een redding of hulpverlening aan zou moeten voldoen en wat dat betreft zou een nationale richtlijn welke is vastgelegd door een koepelorganisatie duidelijkheid kunnen stellen voor reddingsbrigades. In elk geval een nullijn.

En wat betreft geld werving, absoluut niet "im frage" als het om een redding gaat, maar voor een hulpverlening zou best een "vrijwillige" donatie gevraagd kunnen worden.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #36 Gepost op: 27 november 2004, 21:36:13
Ik ben het helemaal met Rolf eens dat duidelijkheid over de kerntaken cruciaal is. Zie hiervoor de -vernieuwde tekst- 'de reddingsbrigade, wat doet ze en met wie':http://www.reddingsbrigade-bloemendaal.nl/users/srk/documenten/DeRedbrig.doc

Waar ik graag van af wil is dat de brigades geen heldere eigen taken hebben: wij assisteren eigenlijk alleen maar de reguliere diensten bij hun wettelijke taken. De politie met de vondelingen, de brandweer met de waterongevallen, ambulancezorg met eerste hulp en logistiek en de kustwacht wanneer de KNRM het niet kan.

Een eigen wettelijk kader vind ik zeer gewenst, het is dan wel nodig dat de brigades eerst zelf goed weten wat hun taak is.

Ik ben er inmiddels uit, volgens mij is het doel van een brigade: "Het voorkomen en beheersen van ongevallen op de overgang van land en water"
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #37 Gepost op: 27 november 2004, 23:43:24
Je kan "Het voorkomen en beheersen van ongevallen op de overgang van land en water" claimen als kerntaak, aan jezelf opgelegd, maar nu moet er nog een wettelijke onderbouwing komen. Als je dat graag wil staat er maar één weg open: op naar de brandweer. Maar is het dan nog wel "jouw kerntaak". Of ben je dan niet juist "een instrument in handen van" geworden. Je kan je in praktische zin proberen onmisbaar te maken, waarbij je aanwezigheid als een weldaad voor de mensheid wordt ervaren, maar een wettelijke, landelijke basis is in dit stadium een brug te ver.  
Ik ben bang dat de positie van de reddingsbrigades door de verschillen in aanpak op de weg naar erkenning in wettelijke zin er niet beter op geworden is. Ik zie het zo: doordat REDNED de bewakende reddingsbrigades te weinig te bieden heeft op het gebied van organisatie, opleiding en professionalisatie drijft zij de reddingsbrigades regelrecht in de armen van de brandweer. In het begin nog met behoud van identiteit, maar let op mijn woorden staks is het woord "reddingsbrigade"alleen nog maar van toepassing op de zwembrigades. Een brigade die een keer bij de brandweer ingelijfd is ken ook zonder REDNED.

Henk


Gast

  • Gast
Reactie #38 Gepost op: 27 november 2004, 23:59:11
Aangezien de vele reacties van Peter en Henk, daar door heb ik de indruk dat jullie veel ervaring en kennis over redding op het water hebben. Misschien is het daarom handig om deze kennis en ervaring ten diensten te stellen aan de reddingsbrigades in jullie omgeving, Op de wijze hoe jullie nu bezig zijn denk ik dat er geen betere en betrouwbare hulpverlening op het water komt. En dat er geld en kunde verloren gaat. Ter verduidelijking de ene boot is een half jaar uit de vaart geweest. De andere boot heeft andere belangen.


Martijn van Mourik

  • Gast
Reactie #39 Gepost op: 28 november 2004, 00:08:18

Een ander punt is logistiek binnen de redding en hulpverlening. Ik ben van mening dat binnen een redding (Kerntaak) en een hulpverlening (Secundair) logistiek een crusiaal punt is. En dat daar te weinig aandacht aan geschonken wordt. Je kan een drenkeling nog zo goed uit een mui trekken en vervolgens beademen met O2, reanimeren en defribilleren met AED, maar zonder logistiek staat elke hulpverlening letterlijk stil.

Wat bedoel je precies met logistiek?