hulpverlening REDNED lang niet op peil..

Auteur Topic: hulpverlening REDNED lang niet op peil..  (gelezen 22755 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #40 Gepost op: 28 november 2004, 01:37:58
Misschien bedoelt hij het "regelen",  bv van vervoer van drenkelingen, de ambulance en het strandverhikel op de goede plek enzo.

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #41 Gepost op: 29 november 2004, 10:38:00
Aangezien de vele reacties van Peter en Henk, daar door heb ik de indruk dat jullie veel ervaring en kennis over redding op het water hebben. Misschien is het daarom handig om deze kennis en ervaring ten diensten te stellen aan de reddingsbrigades in jullie omgeving, Op de wijze hoe jullie nu bezig zijn denk ik dat er geen betere en betrouwbare hulpverlening op het water komt. En dat er geld en kunde verloren gaat. Ter verduidelijking de ene boot is een half jaar uit de vaart geweest. De andere boot heeft andere belangen.

Beste Gast (Remco Overhaal, volgens je mailadres dan..)
Kan je dit verduidelijken. Want ik snap je niet..

Wie zegt dat ik mijn diensten niet ten dienste stel van een betere hulpverlening op het water..
En volgens mij heeft "de andere boot" (Ik neem aan dat je de Chester bedoeld) juist dat belang.

ik ben benieuwd naar je reactie..


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #42 Gepost op: 29 november 2004, 10:43:48
heren,

alles leuk en aardig, maar er blijft eigenlijk één vraag nog steeds onbeantwoord. "Wat zijn kerntaken van reddingsbrigades?" Indien daar een duidelijk en nationaal antwoord op is en ALLE reddingsbrigades conformeren zich daaraan zijn al deze problemen opgelost.
Vanuit Peters oogpunt ben ik het helemaal met hem eens dat de met name medische opvang en inzet vergroot zou kunnen worden. Zeker qua gebruik maken van zuurstof, AED en assisterend bij "spinail care". Maar dat zijn volgens vele reddingsbrigade leden en bestuurscommisarissen allemaal secundaire taken, of zelfs "overige" taken. Dus hoeven deze taken, volgens deze leden, niet primair geregeld te worden.

Een ander punt is logistiek binnen de redding en hulpverlening. Ik ben van mening dat binnen een redding (Kerntaak) en een hulpverlening (Secundair) logistiek een crusiaal punt is. En dat daar te weinig aandacht aan geschonken wordt. Je kan een drenkeling nog zo goed uit een mui trekken en vervolgens beademen met O2, reanimeren en defribilleren met AED, maar zonder logistiek staat elke hulpverlening letterlijk stil. Maar dat is een ander topic, alwaar ik mijn mening duidelijk verkondigd heb.

Om nog een ander puntje aan te kaarten is bijvoorbeeld communicatie multi-disciplinair en intern. Een redding of hulpverlening kan niet worden opgestart zonder het instrument van alarmering. Maar als je door de regio's heen kijkt op hoeveel verschillende manieren er een alarmploeg in elkaar geflanst wordt en op welke manier er daadwerkelijk mensen op pad worden gestuurd is ten hemel schreidend. Zelfs de inzetperioden zijn zo verschillend dat enige vorm van inzetgelijkheid absoluut minimaal is.

Het zijn maar een kleine bloemlezing waar een redding of hulpverlening aan zou moeten voldoen en wat dat betreft zou een nationale richtlijn welke is vastgelegd door een koepelorganisatie duidelijkheid kunnen stellen voor reddingsbrigades. In elk geval een nullijn.

En wat betreft geld werving, absoluut niet "im frage" als het om een redding gaat, maar voor een hulpverlening zou best een "vrijwillige" donatie gevraagd kunnen worden.

Beste Rescue Ranger,

Ik ben het grotendeels met je eens..
Ik zou alleen redden en hulpverlening en logistiek niet uit elkaar houden. Zowel alle drie taken, staat de patient centraal.
Redden kan je niet doen zonder de toestand van de patient in ogenschouw nemen en als je iemand gered hebt uit het water, ben je nog lang niet klaar..

Ik zou meer zien in een ketenintegratie en ook van uit de keten de oplossing zien. En natuurlijk zitten in de keten meerdere partijen, met elk hun eigen taken.

Maar strand hulpverlening is niet mono-disciplinair,  en als je over primaire taken en secundaire taken hebt, dat krijg ik het gevoel, weer van eilandjes cultuur in plaats van keten integratie..


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #43 Gepost op: 29 november 2004, 12:14:03
Aangezien de vele reacties van Peter en Henk, daar door heb ik de indruk dat jullie veel ervaring en kennis over redding op het water hebben. Misschien is het daarom handig om deze kennis en ervaring ten diensten te stellen aan de reddingsbrigades in jullie omgeving, Op de wijze hoe jullie nu bezig zijn denk ik dat er geen betere en betrouwbare hulpverlening op het water komt. En dat er geld en kunde verloren gaat. Ter verduidelijking de ene boot is een half jaar uit de vaart geweest. De andere boot heeft andere belangen.

Als Peter het doet moet ik ook maar even net als hij reageren op mijnheer "gast".

In eerste instantie probeerden wij ook onze kennis en ervaring ten dienste te stellen van de reddingsbrigades maar we hadden toen nog een te uiteenlopende visie, over uniformiteit, inzetbaarheid alarmploeg inzetgebied opleiding...

Allemaal dingen die zo'n twintig jaar na dato nu weer de kop op steken en alsnog geregeld gaan worden.

En ook de vraag "of wij de hulpverlening positief beïnvloeden" kan ik met een volmondig "ja" beantwoorden. Juist de tijd dat de Seeker met motor problemen op de kant stond toonde dat aan. Alleen de reddingsbrigades van Blarium en Huizen hebben een adequate alarmploeg. Als er zich iets voordoet op het gebied van Naarden kan het wel eens meer als een half uur duren voor er een boot vaart, en Almere is door de week al helemaal niet in staat een boot uit te laten rukken.  Als er zich nu iets voor doet op het IJmeer en HOGE is niet standby dan wordt de reddingsbrigade Naarden alle kans gegeven om op z'n gemakkie uit te rukken.  Zijn we er wel is altijd Huizen ook stanby en rukt alsnog uit op het moment dat we ons inmelden op 16.

Zo komt HOGE de snelheid van de hulpverlening ten goede en houdt de reddingsbrigades in de omgeving scherp.

Henk


Gast

  • Gast
Reactie #44 Gepost op: 30 november 2004, 01:02:38
Ik vind het zonden dat als er bij jullie wat kapot gaat jullie gelijk een tijd uit de vaart zijn. Door dat het niet mogelijk is om in een korte tijd de spullen weer voor
elkaar te krijgen. Wat niet gek is alles is ook zo duur, als er watersport op staat.   Ik denk dat jullie toch het zelfde doel hebben als een Reddingsbrigade. Alleen ik denk als jullie jullie kennis en kunde zouden in zetten bij een Reddingsbrigade. Er meer uniformiteit zou ontstaan in de hulpverlening op het water in jullie regio.Ik denk zelf dat het goed zal zijn dat reddingsbrigades en andere hulpverleners samen zouden gaan in een regionale Reddingsdienst voor op het water Als er dan problemen is met een reddingsboot dat een andere boot dit gat kan dichten. Zo dat er altijd en snelle en goede hulpverlening op het water mogelijk is. En het niet gebeurd dat er 3 boten naar 1 vast gelopen jachtje varen.  
Dit is zonden van de vrije tijd van de leden en de kans is groot dat er op dat moment gaten in een gebied vallen door dat alle reddingsboten naar 1 in problemen geraakt jachtje gaan.  Denk dat de hulpverlening veel beter wordt als Alle reddingsboten in de zelfde structuur opereren.
  


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #45 Gepost op: 30 november 2004, 06:02:48
Helemaal eens met het bovenstaande, zo'n structuur zouden we graag willen maar de reddingsbrigades hier denken er anders over. Zij vinden dat het om snelle hulp te kunnen garanderen nodig is dat voor de zekerheid alle beschikbare materiaal naar het incident uitrukt. Beter dan dat veel tijd wordt verloren door uit te zoeken wie wel en wie niet kan. Bovendien wordt er vaak, vooral bij het lostrekken van schuiten en bij zoekakties toch door de andere eenheden geassisteerd.
Wij hebben geen invloed op de gang van zaken, reddingsbrigades praten niet met HOGE.

Wat kapot gaat? Wat heet! De nieuwe motor die we nu hebben is nummer vier in de tijd van één seizoen! Door één en de zelfde oorzaak (een pas later door de importeur ondekte te kleine benzinedoorvoer op de tank) liepen deze motoren na de inloopperiode als het gas open gedraaid werd (dan was er niet genoeg benzine doorstroom) steeds weer vast. Dus niet alleen het geld, maar het steeds weer uit elkaar halen van het blok, zoeken naar een passende motor (gebruikte 200-250 pk mercury) en die weer aan de boot hangen en weer invaren was de oorzaak.  Maar toegegeven, al met al heeft het wel een 15000 euro gekost + nog eens 15000 voor de nieuwe motor eer we weer in de vaart waren.
De rol die redned hier voor de reddingsbrigades zou kunnen spelen is gigantisch. Op een nieuwe Yamaha konden wij al meteen een korting krijgen van 22% op de nieuwprijs. Kun je nagaan als je gezamelijk via redned gaat inkopen. Wel dan de korting aan de reddingsbrigade gunnen natuurlijk.

Toen ik een aanrijding had gehad op weg naar mijn vakantieadres en de vervangende koplamp naar Frankrijk werd opgestuurd berekende de ANWB mij de garageprijs! Ik was toch al lid, dan hoefden ze geen winst meer op de koplamp te maken was hun verklaring!
Dat bedoel ik dus!

Henk


Gast

  • Gast
Reactie #46 Gepost op: 30 november 2004, 09:04:23
Ik weet dat yamaha nederland al 10% kortig geeft als de motor voor een Reddingsboot is en daar komt de korting van de dealer nog bij. Ik weet niet dat het waar is maar ik heb weleens gehoord dat ze bezig waren met yamaha maar Yamaha geen zin had in samen werking met RN.
Maar Ik denk dat RN in het verhaal samen werken weinig kan doen door dat ze niks te zeggen hebben over reddingsbrigades.En bijna geen invloed heeft op de stuctuur hoe en RB werkt en samen werkt het zijn natuurlijk allemaal alleen staande vereniging. En ze doen gewoon wat hun goed lijkt.  Dat is het grote probleem ook met uniformiteit van boten en kleding en de kwaliteit van de op leidingen. Iedereen is het wiel aan het uit vinden.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #47 Gepost op: 30 november 2004, 12:18:21
De bond krijgt wel kortingen op motoren echter niet op de Yamaha maar op jonhsen en Evinrude omdat ze dealer zijn van dit merk. Hierdoor kan ik me voorstellen dat je als concurerend merk niet andere moteren mag leveren omdat je dan de dealer meer bent. Via de bond kan je veel artikelen met veel korting kopen dus onmogelijk is het niet. Hiernaast vinden veel leveranciers het erg intresant om brigades als klant te hebben omdat een motor bij een brigade meer op zijn donder krijgs als bij normaal gebruik.

9910001
9910001


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #48 Gepost op: 30 november 2004, 18:57:58
  Ik denk dat jullie toch het zelfde doel hebben als een Reddingsbrigade. Alleen ik denk als jullie jullie kennis en kunde zouden in zetten bij een Reddingsbrigade.
In vlechten in een verenigingstructuur voor een zelfstandige stichting en commercieel bedrijf lijkt me wat onhandig.  Samen werken met een reddingsbrigade doen we graag..
Maar we doen veel meer dan een reddingsbrigade..

Er meer uniformiteit zou ontstaan in de hulpverlening op het water in jullie regio.Ik denk zelf dat het goed zal zijn dat reddingsbrigades en andere hulpverleners samen zouden gaan in een regionale Reddingsdienst voor op het water Als er dan problemen is met een reddingsboot dat een andere boot dit gat kan dichten. Zo dat er altijd en snelle en goede hulpverlening op het water mogelijk is. En het niet gebeurd dat er 3 boten naar 1 vast gelopen jachtje varen.  
Dit is zonden van de vrije tijd van de leden en de kans is groot dat er op dat moment gaten in een gebied vallen door dat alle reddingsboten naar 1 in problemen geraakt jachtje gaan.  Denk dat de hulpverlening veel beter wordt als Alle reddingsboten in de zelfde structuur opereren.

Ik denk dat er altijd meerdere structuren zullen zijn voor op het water en op het binnen water dat de overkoepelende veiligheidsregio's wat meer structuur en samenwerking kunnen brengen..
Maar dan moet je uberhaupt al wel met andere partijen willen samenwerken.

Wij hebben geen leden, maar medewerkers van een stichting die de uitrukdienst bemannen.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #49 Gepost op: 1 december 2004, 10:40:28


Wat bedoel je precies met logistiek?
Martijn,

onder logistiek versta ik alle verplaatsingen van mensen en materiaal. Of het nu gaat om het verplaatsen over water, strand of weg, alles behelst de logistiek.

Vandaar dat er wel degelijk een verschil is in een daadwerkelijke redding en een verrichte hulpverlening. Maar binnen beide handelingen staat één primair facet als een paal boven water, namelijk logistiek is onontbeerlijk. En op alle punten van deze logistiek staan reddingsbrigades een ad hoc beleid toe, wat betreft opleiding, inzetcriteria en naleving van de wettelijke reglementen en dat geldt niet alleen voor de weg, maar zeker ook voor het nautische gedeelte. Maar daar zijn al verschillende topics aan gewijd.

En Peter, reddingsbrigades staan midden in de multi-disciplinaire hulpverlening. Alleen moeten deze reddingsbrigades bepalen wat hun kerntaken zijn en waar zij primair aan willen werken. En dan is een redding een primaire doelstelling met als officieel uitvoerende OOV organisatie de Brandweer. Binnen de hulpverlening en dus het leveren van omstanderhulp en logistieke assistentie van bijvoorbeeld een ambulance dienst is secundaire.

Dat er praktische problemen ontstaan bij reddingsbrigades met bijvoorbeeld een beperkte logistieke middelen zal snel een assiterende rol kunnen worden gelegd bij buur reddingsbrigade of KNRM-station. Maar dat wil niet zeggen dat er dan direct een kwaliteitsdaling is in de hulpverlening. Absoluut niet, de reddingsbrigade in kwestie weet dat zijn materiaal niet voldoende is en daarvoor direct tot opschaling over gaat. Zeker hier in Kennemerland gebeurt dat structureel en is er geen bedrijf, stichting of ander commercieel bedrijf voor nodig.

En Henk, ondertussen worden steeds meer constructies gesmeed tussen reddingsbrigades en de Brandweer, waardoor de reddingsbrigades steeds meer verschillend worden. Zodat er uiteindelijk totaal geen overzicht meer is te krijgen en de ALV van RN KNBRD een gezellig team overleg kan gaan worden van Brandweer commandanten van nautische plaatsen. Hoeven ze in elk geval de 150 zwembrigades niet uit te nodigen!
Elke hulpverlening start met communicatie.