Risico's bij binnengaan woningbrand

Auteur Topic: Risico's bij binnengaan woningbrand  (gelezen 4924 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #10 Gepost op: 19 juni 2011, 22:38:15
Allemaal bedankt tot dusver. Dit soort meldingen zijn natuurlijk erg lastig voor ons: je weet dat er iemand binnen is, en dat die kan komen te overlijden als er niet snel iets gebeurt. Daarom is het goed om een weloverwogen afweging te kunnen maken of het risico te groot is om naar binnen te gaan of niet. Als iemand nog aanvullingen heeft, hoor ik het graag!
We kennen het gevoel.  ;)

Ik heb zelf jaren geleden voor het dilemma gestaan met m,n maatje, een woningbrand met een slachtoffer. Dat slachtoffer heeft het helaas niet na verteld, ookal omdat het al erg heet was binnen.


Arnold van Leeuwen

  • Manschap, chauffeur, bevelvoerder, medewerker OTO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 271
Reactie #11 Gepost op: 19 juni 2011, 23:06:55
En dat is nu net het dilemma; "wij" brandweermensen zijn erin getraind dit soort zaken te herkennen, door weken, maandenlang theorie en praktijk te leren en dan nog duurt het even voor je voldoende ervaring heb.

Helemaal mee eens. Je kunt dat niet zo even uitleggen. Hulde als je iemand gered hebt door de beslissing te nemen de deur te openen.
Basis regels in mijn ogen, altijd laag blijven en altijd buiten blijven.
Deur of raam nooit zomaar openen maar alleen als je iemand erachter ziet of hoor zodat je deze persoon er zo kunt uit trekken.
Het kan ook fout gaan. Ik zeg bij bezoek van politie "aspiranten" gebruik je gezond boeren verstand. Schoenmaker bij je leest vind ik ook een hele goede. Maar we zijn allemaal hulpverleners. Laat je niet opfokken omdat je moet wachten, dan ga je fouten maken.

Een idee van de kracht die ontstaat als je een deur opent bij een binnenbrand.
Het gebeurt vaker niet dan wel, maar je zal hem maar net voor je koker krijgen.
Demo Backdraft Zweden Ploeg 6 film 2


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #12 Gepost op: 19 juni 2011, 23:09:36
Hete deur of hete deurklink is hoe dan ook een no-go zonder bescherming. De temperatuur in een ruimte is dan al zo hoog opgelopen dat het zeer aannemelijk is dat je een flashover krijgt (hete rookgassen die ontsteken, als een deur warm is zijn andere materialen zeker aan het uitdampen en dat heet dan weer pyrolyse). En zoals Peter aangeeft: een flashover is heel mooi om te zien onder gecontroleerde omstandigheden met beschermende kledij, maar ik kan je vertellen dat je werk uitvoeren met verbrande ingewanden hoogstwaarschijnlijk erg moeilijk wordt (is een beetje sarcastisch geschreven maar wel de werkelijkheid; als je die hete rookgassen inademt verbrand je gewoon van binnen). De kans dat je in zo'n situatie iemand nog levend naar buiten haalt is ook bijna nihil.

Voor de rest is het een eigen inschatting. Bij kolkende rook zou ik ook zeker niet meer naar binnen gaan, maar die inschatting kan je hopelijk zelf ook nog wel maken. Je moet sowieso oppassen, want er bestaat ook nog het onzichtbare gevaar van een CO-vergiftiging. Misschien is het een leuke aanvulling op het lespakket van de politie om eens wat aandacht aan het RSTV-model te schenken of gewoon eens een brandweerman/vrouw langs te laten komen om wat uit te leggen (voor zover dat nog niet gebeurt) ;)

Oja: bij het voelen of een deur heet is: gebruik de achterkant van je hand!
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #13 Gepost op: 20 juni 2011, 15:30:19
Flashover = ...............

Backdraft = ...............

Rookgas "explosie"ve verbranding =...........

Blijkbaar willen we de agenten wel iets uitleggen maar weten we zelf ook niet precies wat en hoe, klepel en klok horen luiden etc..
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #14 Gepost op: 20 juni 2011, 15:41:31
Blijkbaar willen we de agenten wel iets uitleggen maar weten we zelf ook niet precies wat en hoe, klepel en klok horen luiden etc..

Ik zou zeggen verbeter het dan  ;)


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #15 Gepost op: 20 juni 2011, 17:53:13
Citaat
Ik zou zeggen verbeter het dan
Ja dat zouden die andere wel willen, maar die krijgen de zelfde lessen als ik, en daarbij verdiep k me nog iets meer in de zaken. Nee nu mogen diegene die hier als eerste een agent iets proberen uit te leggen zelf eens hun berichten na lezen, onderzoek doen en de juiste informatie geven.
Ik lees wel mee vanaf de zijlijn. Overigens kunnen ze het hier gewoon terug vinden..........
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #16 Gepost op: 21 juni 2011, 01:03:32
Ik zou zeggen verbeter het dan  ;)
Kennelijk teveel moeite...... :|

Flashover = explosieve verbranding (hebben we die ook meteen gehad). Ontbranden van hete rookgassen door ideale combinatie zuurstof/rookgassen.
Backdraft = explosie. Ontstaat in smeulperiode en is een herontsteking van hete rookgassen die opeens weer zuurstof krijgen. Overigens zijn er verschillende soorten backdrafts (koud, warm, in andere ruimte), maar dat is hier toch niet interessant.

Zo hebben we het echt geleerd en ik heb in de voorgaande reacties eigenlijk niks 'fouts' kunnen ontdekken, maar misschien kan Towerladder nu met een verhelderend antwoord/zijn visie op deze termen komen e050
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding