geflitst

Auteur Topic: geflitst  (gelezen 4029 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Merijn

  • Gast
Gepost op: 22 november 2004, 18:02:40
Beste allemaal,

De volgende vraag werd me gesteld:

Wat moet ik doen als ik ben geflitst voor het door roodlicht rijden als ik een politieauto, brandweerauto of ambulance voorrang verleend als deze met zwaailicht en sirene rijdt.

Degene die dit vroeg heeft dit meegemaakt en heeft bezwaar aangetekend tegen zijn bekeuring. Al met al duurde het erg lang en heeft hij nog steeds geen geld terug.

Is er een simpelere manier om onder deze, onterrechte boet uit te komen. Ik kon even geen passend antwoord geven maar misschien weet iemand hier de oplossing wel.

groeten
Merijn




Lukas074

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 22 november 2004, 18:47:08
Gewoon bezwaarschrift indienen en de dan gewoon afwachten.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #2 Gepost op: 22 november 2004, 18:57:01
Ik lees in jou bericht dat deze persoon al betaald heeft. Is het niet zo dat zodra je betaald hebt je geen bezwaar meer kan indienen?? Zoiets heb ik een keer gehoord. Betaling wordt dan als erkenning van de gemaakte overtreding gezien en kan niet meer worden teruggedraaid.  ???


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 22 november 2004, 19:17:19
Je mag nooit en te nimmer door rood rijden. Ook niet als er een politieauto, ambulance of brandweerauto met toeters en bellen achter je staat.
dus dan moeten ze maar over je heen,wat zou jij vinden als jij dringend hulp nodig hebt.En ze komen te laat omdat ze voor rood licht stonden, >:(
dat persoon kan dan gewoon bij de betreffende instantie vragen of zij een verklaring willen schrijven.Dat doordat zij met een voertuig met prio1 door het rode gingen de betreffende automobilist is geflitst.In het geval van de brandweer zijn er uitrukrapporten waarin staat hoelaat er met prio1 is gereden en in welke gemeente.Dan wordt die boette gewoon vernietigt


Wilco Hogenbirk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 305
    • Brandweer Capelle aan den IJssel
Reactie #4 Gepost op: 22 november 2004, 19:41:37
Als de automobilist is geflitst omdat deze door rood reed, dan is dat toch ook het geval bij het hv-voertuig?

In dat geval kunnen de foto's toch gewoon opgevraagd worden en kan de boete toch worden kwijtgescholden?

Of zie ik dat verkeerd?


M.v.g.,
Wilco Hogenbirk


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 22 november 2004, 19:44:57
Als de automobilist is geflitst omdat deze door rood reed, dan is dat toch ook het geval bij het hv-voertuig?

In dat geval kunnen de foto's toch gewoon opgevraagd worden en kan de boete toch worden kwijtgescholden?

Of zie ik dat verkeerd?


M.v.g.,
Wilco Hogenbirk
nee dat zie je helemaal niet verkeerd ;)want op die foto zal ook duidelijk te zien zijn dat dat voertuig met prio1 reed.
maar een officieel briefje van de betreffende instantie doet wonderen


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #6 Gepost op: 22 november 2004, 23:40:08
Beste allemaal,

De volgende vraag werd me gesteld:

Wat moet ik doen als ik ben geflitst voor het door roodlicht rijden als ik een politieauto, brandweerauto of ambulance voorrang verleend als deze met zwaailicht en sirene rijdt.

Degene die dit vroeg heeft dit meegemaakt en heeft bezwaar aangetekend tegen zijn bekeuring. Al met al duurde het erg lang en heeft hij nog steeds geen geld terug.

Is er een simpelere manier om onder deze, onterrechte boet uit te komen. Ik kon even geen passend antwoord geven maar misschien weet iemand hier de oplossing wel.

groeten
Merijn

Volgens mij is inderdaad dit de enige manier.....
Het zou misschien nog via de verkeersdienst van de betreffende regio kunnen, maar dat kan dan alleen als het rolletje nog niet opgestuurd is....hoewel er volgens mij een beveiliging op die rolletjes zit.....




Ik lees in jou bericht dat deze persoon al betaald heeft. Is het niet zo dat zodra je betaald hebt je geen bezwaar meer kan indienen?? Zoiets heb ik een keer gehoord. Betaling wordt dan als erkenning van de gemaakte overtreding gezien en kan niet meer worden teruggedraaid. ???

Je moet juist bij een "mulder feit" eerst betalen voor dat je de bezwaarprocedure in kunt...



Citaat van:  Wet Administratiefrechtelijke Handhaving Verkeersvoorschriften
Artikel 11.
1) Het beroepschrift en de op de zaak betrekking hebbende stukken worden door de officier van justitie aan het kantongerecht ter kennis gebracht binnen zes weken nadat de indiener zekerheid heeft gesteld voor de betaling van de sanctie, dan wel nadat de termijn daarvoor is verstreken. 2) Indien de officier van justitie geheel of gedeeltelijk aan de indiener van het beroepschrift tegemoetgekomen is, kan de in het eerste lid bedoelde termijn zonodig met vier weken worden verlengd.
3) De zekerheid wordt door de indiener bij het Centraal Justitieel Incassobureau te Leeuwarden, bedoeld in artikel 1 van het Besluit Instelling Centraal Justitieel Incassobureau, gesteld, hetzij door middel van de aan betrokkene toegezonden accept-giro, hetzij anderszins door storting op de rekening van het Centraal Justitieel Incassobureau. De officier van justitie wijst de indiener van het beroepschrift na de ontvangst ervan op de verplichting tot zekerheidstelling en deelt hem mee dat de zekerheidstelling dient te geschieden binnen twee weken na de dag van verzending van zijn mededeling. Indien de zekerheidstelling niet binnen deze termijn is geschied, wordt het beroep door de kantonrechter niet-ontvankelijk verklaard, tenzij redelijkerwijs niet kan worden geoordeeld dat de indiener in verzuim is geweest.


De zekerheidssteling is dus de betaling...als je in het gelijk wordt gesteld krijg je je geld terug....maar dat kan ik ff niet in de teksten terugvinden, daar heb ik dus geen bron van :-[
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #7 Gepost op: 23 november 2004, 15:15:39
idd, ik heb ook een keer gehoord dat je dmv betaling de boete accepteerd (Bij Blik op de Weg en Wegmisbruikers) maar ik kan t ook fout hebben natuurlijk :D
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #8 Gepost op: 23 november 2004, 15:58:50
Was toen bij blik op de weg. En toen hadden ze het ook over een "Mulder" feit.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #9 Gepost op: 23 november 2004, 18:59:25
Foutje bedankt :-[

De beschikking hoef je dus als je bij de officier van justitie bezwaar aantekend nog niet te betalen, maar als die OvJ je bezwaarschrift afwijst en je gaat door naar de rechter moet je wel betalen....

Had ik het toch bijna in 1x goed ::) ;)


Citaat van: http://www.verkeershandhaving.nl/servicedesk/bezwaar.php
Procedure
Als je in beroep gaat, hoef je de sanctie nog niet te betalen. Zodra je beroep is ontvangen, krijg je een ontvangstbevestiging van de Officier van Justitie. De Officier van Justitie moet binnen 16 weken na ontvangst van het beroepschrift een beslissing nemen. Wordt de indiener van het beroepschrift om nadere informatie gevraagd, dan gaat de termijn van 16 weken pas in op de dag waarop de Officier van Justitie die informatie binnen heeft. De Officier van Justitie mag die termijn nog eens met 8 weken verlengen; daarvan krijg je bericht. De Officier van Justitie meldt schriftelijk of je beroep wel of niet gegrond verklaard wordt, en of de beschikking eventueel verlaagd of vernietigd wordt. Ook kan de Officier het beroep niet ontvankelijk verklaren.

Beroep bij de rechter
Ben je het niet eens met de beslissing van de Officier van Justitie, dan kun je binnen zes weken schriftelijk beroep instellen bij het kantongerecht. De procedure hiervoor staat ook vermeld op de achterzijde van de acceptgiro. Anders dan bij het beroep bij de Officier van Justitie moet je bij een beroep bij de kantonrechter wél het sanctiebedrag overmaken. Daarmee betaal je niet de boete; het is een zekerheidstelling. Als de rechter je beroep gegrond verklaart, krijg je dat geld dus weer terug. Als je geen zekerheid stelt, kan de rechter het beroep niet ontvankelijk verklaren. Ben je het niet eens met de beslissing van de kantonrechter, dan kun je in beroep gaan bij het gerechtshof in Leeuwarden. Overigens kan dat alleen als de sanctie meer dan € 70,- bedraagt.
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-