Bekeuren/straffen aan de hand van een zelfgemaakte videofilm, Ja of nee?

Auteur Topic: Bekeuren/straffen aan de hand van een zelfgemaakte videofilm, Ja of nee?  (gelezen 9496 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
'Man die 308 reed lastig te bekeuren'
Laatste update:  20 juni 2011 08:18

AMSTERDAM - Het wordt moeilijk de man te bekeuren die met 308 kilometer per uur over de weg scheurde. Een proces-verbaal kan pas worden opgemaakt als de exacte plaats, het tijdstip en de werkelijke snelheid zijn gemeten
 
Dat zegt een woordvoerder van het Landelijk Parket Team Verkeer maandag in het AD.

Een filmpje alleen is vaak niet genoeg bewijs voor een veroordeling, zegt de woordvoerder. Hij wijst erop dat beelden gemakkelijk zijn te manipuleren. Zondag liet de politie al wel weten dat het filmpje wordt onderzocht.


Het filmpje veroorzaakte ophef toen het zondag op de website Geenstijl werd getoond. Daarop is eerst de 19-jarige man achter het stuur van een Nissan GT-R te zien. In dezelfde shot gaat de kilometerteller ruim over de honderdvijftig kilometer per uur terwijl de auto binnen de bebouwde kom rijdt.


Onverantwoord
Buiten de bebouwde kom gaat de teller naar 308 kilometer per uur. Op internet beweerde de man aanvankelijk dat hij toen ook achter het stuur zat, maar inmiddels ontkent hij dat. "Ik filmde toen", zegt hij in de krant. Hij geeft ook toe dat het onverantwoord was om zo snel binnen de bebouwde kom te rijden en zegt te hopen dat hij niet in de problemen komt.

Wel denkt hij dat de politie het niet kan bewijzen. Voor dergelijke overtredingen wordt doorgaans het rijbewijs en het voertuig afgepakt. De man zegt in het AD dat de bolide niet van hem is. Hij mocht van de eigenaar een stukje rijden.

De vader van de man reageert in de krant geschokt. Hij heeft zijn zoon echter nog niet gesproken omdat die niet bij hem woont. Ook vraagt hij zich af of het filmpje echt is. "Als ik ben bijgekomen van de schrik, ga ik eerst maar eens met hem praten."

Hij wil het volgens de krant niet hebben over zijn eigen rijgedrag.

Bron: http://www.nu.nl/binnenland/2543988/man-308-reed-lastig-bekeuren.html

Filmpje:
http://www.dumpert.nl/mediabase/1536231/efc2c275/308_km_u_in_een_nissan_botox.html




dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
ik zag dit artikel en flimpje.

Ik ben benieuwd wat de blauwe afdeling hiervan vind. Uiteraard ook de andere forumleden en/of gasten.

Mijn vraag is:

Moet of mag justitie/politie/OM hier wat mee gaan doen. Denk aan een proefproces om een uitspraak te ontlokken bij de rechterlijke macht. Heb je iig daarna jurisprudentie.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Tja, wat mij betreft moet er in ieder geval iets gedaan worden in zijn richting.

Het eerste deel van het filmpje kan hij niet ontkennen. Hij rijd binnen de bebouwde kom ongeveer 150? Aan de hand van de beelden kan je in ieder geval de locatie nog wel achterhalen. De datum en tijdstip etc zijn lastig/niet te achterhalen.
Ik heb geen idee hoe een rechter hier naar kijkt. Het tweede deel van het filmpje kan je niet bewijzen dat hij 300 reed. Laat hem dan maar met de naam van de bestuurder komen. Wat mij betreft mag hij gewoon zijn rijbewijs en auto inleveren....
Citaat
Artikel 181.

1. Indien een bij of krachtens deze wet als overtreding strafbaar gesteld feit wordt begaan door een bij de ontdekking van het feit onbekend gebleven bestuurder van een motorrijtuig, kunnen de op het feit gestelde straffen worden uitgesproken tegen de eigenaar of houder van dat motorrijtuig voor zover deze niet reeds naast de bestuurder voor dat feit aansprakelijk is.

2. Het eerste lid geldt niet, indien de eigenaar of houder:

a. binnen twee weken na daartoe door een der in artikel 159 bedoelde personen in de gelegenheid te zijn gesteld, de naam en het volledige adres van de bestuurder heeft bekend gemaakt;

b. uiterlijk op de dag vóór die der terechtzitting, schriftelijk en onder vermelding van de zaak en de dag der terechtzitting, de naam en het volledige adres van de bestuurder aan het openbaar ministerie bekend maakt;

c. tijdens de terechtzitting, dadelijk na de ondervraging, bedoeld in artikel 278 van het Wetboek van Strafvordering, de naam en het volledige adres van de bestuurder bekend maakt;

d. niet heeft kunnen vaststellen wie de bestuurder was en hem daarvan redelijkerwijs geen verwijt kan worden gemaakt.

3. Op straffe van nietigheid wijst de dagvaarding op het tweede lid, onderdelen b en c.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Politie onderzoekt filmpje snelheidsduivel van 310 km/u
 
De wegpiraat zette een filmpje van zichzelf op internet. De politie stelt een onderzoek in naar een filmpje van een automobilist die 310 kilometer per uur zou hebben gereden op de Heemsteedse Dreef (N205) in Heemstede. Website GeenStijl plaatste vandaag het filmpje van de snelheidsduivel.

De bijrijder heeft de man en zijn snelheidsmeter waarschijnlijk vastgelegd toen hij het gaspedaal flink intrapte. Wanneer de snelheidsovertreding plaatsvond, kon de politiewoordvoerster nog niet zeggen. De auto zou een Nissan GT-R zijn, die volgens een fabrieksopgave inderdaad een top van 310 kilometer per uur heeft. (Redactie)

Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/1014/Bizar/article/detail/2446799/2011/06/19/Politie-onderzoekt-filmpje-snelheidsduivel-van-310-km-u.dhtml


Nebh

  • Stagaire
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
Is het niet mogelijk om die bijrijder op te sporen die het filmpje gemaakt heeft?
neem aan dat het tijdstip of de datum op een mobiel/camera wel te achterhalen moet zijn.

er zullen wel regels aan vastkleven, maar zulk onverantwoord rijgedrag mag niet ongestraft gaan vind ik.
Wel heb ik destijds besloten, dat ik de harde weg ontwijk… Dus blijf ik lopen door de sloten, liefst in zeven tegelijk.


MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Hoe hard hij gereden heeft op die N-weg valt toch uit te rekenen aan de hand van de lantarenpalen en het aantal seconden ertussen ?
Denk dat het met wat grondig onderzoek uit te rekenen valt maar is het dusdanig bewijslast ?
Is er een kenteken bekent van de auto ?

Ik vermoed dat het onderzoek gauw ophoudt verder..

Desalniettemin een beest van een auto...
Verleiding is groot met zoiets  :D
Groetjes, Marco


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Ik weet niet of men bij de digitale recherche kan achterhalen of er met het filmpje is "geknoeid" of niet. Zover gaat mijn kennis niet(gelukkig) als blijkt dat er niet mee is "geknoeid" moet de bestuurder(in het eerste stukje) gewoon worden vervolgd. Het tweede stuk op de N205 is het niet te zien wie de bestuurder is. Dit is echter makkelijk op te vangen door de eigenaar/houder een artikel 165 wvw'94 vordering te sturen, waarna hij binnen tenminste 48 uur verplicht is de naam en het volledige adres van de bestuurder bekend te maken.

Citaat
Artikel 165
1
Indien een bij deze wet als misdrijf strafbaar gesteld feit wordt begaan door een bij de ontdekking van het feit onbekend gebleven bestuurder van een motorrijtuig, is de eigenaar of houder van dat motorrijtuig verplicht op vordering van een van de in art. 159 bedoelde personen binnen een daarbij te stellen termijn, die ten minste achtenveertig uren bedraagt, de naam en het volledige adres van de bestuurder bekend te maken.
2
Het eerste lid geldt niet, indien de eigenaar of houder niet heeft kunnen vaststellen wie de bestuurder was en hem daarvan redelijkerwijs geen verwijt kan worden gemaakt.



MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Ja dat artikel is allemaal wel leuk en aardig maar hoe kom je erachter van wie die auto is ?
Dan zal je mi. toch een kenteken moeten hebben...
Groetjes, Marco


Nebh

  • Stagaire
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
Hoe hard hij gereden heeft op die N-weg valt toch uit te rekenen aan de hand van de lantarenpalen en het aantal seconden ertussen ?
Denk dat het met wat grondig onderzoek uit te rekenen valt maar is het dusdanig bewijslast ?
Is er een kenteken bekent van de auto ?

Ik vermoed dat het onderzoek gauw ophoudt verder..

Desalniettemin een beest van een auto...
Verleiding is groot met zoiets  :D
aan het begin van het filmpje staat een foto van die auto met kenteken :)
Wel heb ik destijds besloten, dat ik de harde weg ontwijk… Dus blijf ik lopen door de sloten, liefst in zeven tegelijk.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
aan het begin van het filmpje staat een foto van die auto met kenteken :)

Er is wel een foto van de Nissan te zien echter is het kenteken onleesbaar gemaakt. O0

Het betreft iig de Drie Merenweg in Hoofddorp. Zal mijn ogen eens open houden in de Haarlemmermeer of ik er een zie rijden.