Signalering op voertuigen van de Verkeerspolitie

Auteur Topic: Signalering op voertuigen van de Verkeerspolitie  (gelezen 123181 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

s.strijk

  • BOA Domein 1 (niet beëdigd)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,316
Reactie #220 Gepost op: 11 januari 2012, 18:37:01
Ziet er strak uit!

Komen 4 van deze V70 T6 varianten (vandaar waarschijnlijk ook het nummer 01 op de motorkap). Staan gestationeerd in Driebergen en zijn tbv de nachtdienst. Ook met dat oogmerk zijn deze voertuigen zeker voldoende voorzien van Optische signalen.

Verder is het wel afwachten of de V70 D5 van dezelfde signalering word voorzien (zal waarschijnlijk wel want de eerste serie V50 heeft ook slechts een enkele Pit en 2 grill flitsers). Slechts 2 grill flitsers zijn volledig volgens de regeling Optische & Geluidssignalen.
De enkele pit voldoet ook aan de eisen, Geel/Blauw. En overdag in combi met de grootlicht schakeling volgens mij gewoon voldoende!

Mochten de kleine rondjes in de bumper trouwens ondersteunende led's zijn dan kunnen het zeer felle zijn trouwens. Kijk maar naar de led's die door de KMAR in sommige voertuigen zijn geplaatst in de spiegelkappen (niet volgens de regelgeving trouwens).

Verder ben ik benieuwd of Dirk ook foto's heeft van de binnenzijde/inrichting.

De voertuigen zullen voorlopig wel overdag gespot kunnen worden bij de aanvullende rij-instructie voor de medewerkers. Kan dus nog even duren wanneer ze inzetbaar rondrijden.

Grill flitsers allemaal blauw? Moet zat licht opleveren dan toch?


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #221 Gepost op: 11 januari 2012, 18:45:41
Gelukkig kom je als verkeersdienst die voornamelijk op de snelwegen opereert nooit fend-off te staan op een rijstrook i.g.v. een ongeval, want dan is die signalering naar zij- en achterkant toch vrij karig...

... Oh wacht.. :-\


HGL

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 660
Reactie #222 Gepost op: 11 januari 2012, 19:27:00
Gelukkig kom je als verkeersdienst die voornamelijk op de snelwegen opereert nooit fend-off te staan op een rijstrook i.g.v. een ongeval, want dan is die signalering naar zij- en achterkant toch vrij karig...

... Oh wacht.. :-\

Snap niet geheel het probleem. Voor de aanpassing van de regeling optische en geluidssignalen zaten er ook extra blauwe flitsers in de achterzijde, nu mag dat niet meer. Verder zijn de keren met een aanrijding van achteren zeer schaars..... Als mensen zo'n afzetting niet zien zijn het mensen die niks zien (en ook inrijden op een pijlwagen bij een grote afzetting). Er is gewoon gekozen voor zo min mogelijk geluid en overlast en zichtbaarheid binnen de grenzen dat het mag....

Verder is er volgens mij een apart topic over signalering voor deze discussie, wellicht dat een mod dit kan aanpassen!


RS6

  • HAP - AA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 989
  • Audi - Vorsprung durch Technik
Reactie #223 Gepost op: 11 januari 2012, 22:20:45
Hier de nieuwste Volvo:

http://www.flickr.com/photos/nikondirk/6673487065/#in/photostream/

topsnelheid 250 km/p

Mooie auto!
Hopelijk kan iemand spoedig een filmpje maken van een prio rit.
Het zal mij benieuwen hoelang men met deze set-up blijft rijden... 8)


HGL

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 660
Reactie #224 Gepost op: 11 januari 2012, 22:52:56
Weet iemand de exacte naam van de Geel/Blauwe lamp op de nieuwe Volvo (zag ergens iets over Federal Signal Vama Polaris) Kan deze lamp echter nergens vinden op internet. Moet toch enig fabrikant op de foto/film hebben staan!



Bron: NikonDirk


htcdesire

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #225 Gepost op: 11 januari 2012, 23:00:13
Ik vind de signalering zeer zwak, zeker in gebieden waar 's avonds weinig tot geen verlichting is, is dit gewoon te weinig


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #226 Gepost op: 11 januari 2012, 23:17:33
Ik vind de signalering zeer zwak, zeker in gebieden waar 's avonds weinig tot geen verlichting is, is dit gewoon te weinig

Volgens mij rijden deze auto's alleen in de nachtelijke uurtjes. Als ze dan al blauw-blauw nodig hebben, weet ik zeker dat het genoeg opvalt.
Als je 's Nachts één blauwe pit al niet ziet, let je echt niet op. Zeker op een plek waar weinig verlichting is, valt een pit al genoeg op. Bovendien zitten er 4 flitsers aan de voorzijde, ik denk dat als je in je spiegel kijkt en dit voertuig zit achter je met blauw-blauw, dat je echt niet twijfelt of ze aanstaan of niet.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #227 Gepost op: 11 januari 2012, 23:35:39
Het nut van de flitsers op de bumper, voorop gesteld dat het flitsers zijn, ontgaat mij geheel. Wie moeten ze attenderen, overstekend wild ?
In ieder geval geen voertuigen die voor de Volvo rijden. De bumper loopt daar schuin en zo te zien zijn de objecten "plat" op de bumper gemonteerd en stralen dus niet recht vooruit. Voorts zitten ze veel te laag. De signalering is idd bedroevend weinig. Kijk naar de ruimte tussen de grill-flitsers en het lampje op het dak, daartussen zit niets. Het KLPD kon destijds de enkele draailamp handhaven omdat er allerlei ondersteunende verlichting was gemonteerd, en dat mag niet meer, en dus moet je dit niet willen. Want waarom moesten ze ook alweer van de enkele lamp af en kwam er de dakset ?

Dit is een nieuw type behuizing die het licht veel meer spreidt en niet alleen maar ''recht-uit''. Ook een ander model dan in de nieuwe RAVU ambulance's. Heb het op een CvD-Brandweer Volvo S60 ook gezien. Ik denk dat het allemaal wel mee valt en dat het voertuig goed zichtbaar is !


Ik vind de signalering zeer zwak, zeker in gebieden waar 's avonds weinig tot geen verlichting is, is dit gewoon te weinig

Waar hebben we het nou over? Tot voor kort reed het KLPD en zo'n beetje elke verkeersdienst in den lande met een dergelijke set-up  ::)

Slechts 2 grill flitsers zijn volledig volgens de regeling Optische & Geluidssignalen.

Er wordt gesproken over set's signalering, niet over stuk's  ;). De ambulance's met vier flitsers (twee in de grill en twee op de spiegels) voldoen ook gewoon aan de eisen  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


htcdesire

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #228 Gepost op: 11 januari 2012, 23:56:50
Er is altijd al geklaagd over het feit dat de verkeersauto´s weinig blauwe verlichting hadden. Zelf meerdere malen met spoedritten mee gemaakt dat mensen je gewoon niet zien.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #229 Gepost op: 12 januari 2012, 05:27:22
Weet iemand de exacte naam van de Geel/Blauwe lamp op de nieuwe Volvo (zag ergens iets over Federal Signal Vama Polaris) Kan deze lamp echter nergens vinden op internet. Moet toch enig fabrikant op de foto/film hebben staan!
 

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=53287.msg967643#msg967643

Het betreft hier de LP400 van de firma TM-CS.

http://www.tm-cs.nl/nieuws/ledbeacon-blauwamber.html