munitieopslag

Auteur Topic: munitieopslag  (gelezen 3578 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Frank vd J

  • Gast
Gepost op: 23 november 2004, 13:35:13
Hallo collega's,

Wie van jullie heeft op gebied van preventie ervaring met gebruiksvergunningen in combinatie met munitie opslag?
Ik ben op zoek naar evt. brandveiligheids voorzieningen en eisen. Welke gelden voor munitieopslag, tot op heden heb ik nog niets gevonden.

Ik ben benieuwd naar de reacties.

Groeten.




Rene112

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 23 november 2004, 19:04:52
Hallo Frank,

Gaat het om munitie van schietverenigingen?

Ik heb daar in het verleden wel eens mee te maken gehad bij een gebruiksvergunning. Als ik het mij goed kan herinneren worden de veiligheidseisen rondom deze opslag vrijwel geheel afgedekt met de standaard voorschriften uit een milieu-besluit (AmvB) voor dit soort inrichtingen.

Daarom lijkt het mij verstandig om in dit geval 'samen op te trekken' met de milieu-inspecteur die dit in zijn/haar pakket heeft!

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


Frank vd J

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 23 november 2004, 21:07:45
Hallo Frank,

Gaat het om munitie van schietverenigingen?

Ik heb daar in het verleden wel eens mee te maken gehad bij een gebruiksvergunning. Als ik het mij goed kan herinneren worden de veiligheidseisen rondom deze opslag vrijwel geheel afgedekt met de standaard voorschriften uit een milieu-besluit (AmvB) voor dit soort inrichtingen.

Daarom lijkt het mij verstandig om in dit geval 'samen op te trekken' met de milieu-inspecteur die dit in zijn/haar pakket heeft!

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard

Hallo Rene,
bedankt voor je reactie,
Het gaat hier om een nieuw te bouwen politie-opleidingscentum. ik heb er in de MbV niets over kunnen vinden vandaar mijn vraag. Ik had inmiddels wel begrepen dat dit voornamelijk via de afd. milieu loopt, maar toch bedankt voor je reactie.
Groeten,
Frank


snowbully

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
  • Daar is van Lunteren.....
Reactie #3 Gepost op: 23 november 2004, 23:41:33
Informeer anders even bij de afdeling preventie van de brandweer Gouda.
Daar is vorige week een nieuw districtsbureau geopend.

succes


mus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • veiligheid boven alles
Reactie #4 Gepost op: 24 november 2004, 08:26:10
Het een en ander over munitieopslag is terug te vinden in het nato handboek beter bekent onder AASTP-1
Helaas heb ik dit niet in bezit of digitaal aanwezig.
In ieder geval is de munitiekluis in onze regio aangesloten op een brandmeldinstallatie. Voor de rest heb ik nog geen informatie.
Vergeet niet te leven, meer is er niet.  Het leven is mooi, je moet het wel willen zien.


Frank v d J

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 25 november 2004, 08:50:21
Informeer anders even bij de afdeling preventie van de brandweer Gouda.
Daar is vorige week een nieuw districtsbureau geopend.

succes

Oké  Snowbully,
bedankt voor het advies ga ik proberen.


Frank v d J

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 25 november 2004, 08:52:07
Oké Mus,
Ook bedankt voor je reactie!,
Ik ga kijken of ik hier wat verder mee kan komen.


Robin Bosch

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 24 december 2004, 20:20:34
Beste Frank,

Je vraag gaat over de gebruiksvergunning. Deze wordt afgegeven door de Brandweer. De Brandweer zal vaak naar de typische brandveiligheidsaspecten kijken en zal dat vaak doen op basis van algemene inzichten op dat gebied, met name die zijn vastgelgd in de Brandbeveiligingsconcepten. De kans bestaat dat de Brandweer vanuit zijn eigen expertise slechts ten dele raad weet over eisen die gesteld moeten worden i.v.m. de aanwezigheid van munitie. Ook Gemeenten hebben daar maar een beperkte kijk op en zullen, denk ik, voornamelijk afgaan op de visie van de Brandweer. Volgens mij is er nog geen Brandbeveiligingsconcept voor munitueopslag. Het Ministerie van VROM geeft milieuvergunningen af en heeft meer verstand van de eisen voor de opslag van munitie. In de plaats van de bal bij VROM neer te leggen kun je ook overwegen zelf een realistisch en vertrouwenwekkend eisenpakket te formuleren waar je je aan wilt conformeren.  AASTP-1 is inderdaad een goed en internationaal gezaghebbend document. Er is echter een Nederlandse variant, namelijk MP 40-21. Dit is de Ministeriele Publicatie van het Ministerie van Defensie zich aan moet houden en bevat een deel over de opslag van explosieve stoffen en munitie. Het Ministerie van VROM gebruikt deze norm voor de verstrekking van milieuvergunningen van Defensie-inrichtingen. Je kunt de hoofdstukken van dit document vinden op het internet. Als je het leest, zul je ook merken dat het is geschreven voor Defensie-inrichtingen. Je zult dus zelf de vertaalslag moeten maken voor je eigen bedrijf. Dat is te doen, al zal het een grote klus kunnen blijken te zijn.  Een schrale troost: ik verkeer in hetzelfde schuitje, heb mijn draai gevonden en kom er wel uit. Als je dus nog vragen hebt, mag je me gerust om advies vragen.

Vriendelijke groeten,

Robin