Bij welke snelheid word een scooter / certificaat in beslag genomen ?

Auteur Topic: Bij welke snelheid word een scooter / certificaat in beslag genomen ?  (gelezen 21731 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

bartbev

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 332
  • bevelvoerder aspiranten-- 2010 beste jun. bev. nl.
    • www.blusgroeploppersum.nl
Hallo ,

Ik merk dat er mensen uit de blauwe sector hier ook actief zijn op het forum , en nu heb ik een vraagje voor jullie :

Bij welke snelheid word een scooter / certificaat ingevorderd?

Ik haal binnen kort mijn scooter op en die loopt ong. 85  0098 mocht ik op een roller komen , word die dan in beslag genomen ?

Had al even op forum gezocht en kon zo snel niet deze vraag ergens anders vinden.




s.strijk

  • BOA Domein 1 (niet beëdigd)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,316
Wat ik zeker weet is dat je je scooter/brommerrijbewijs niet kan kwijtraken op de rollerbank, alleen je kenteken bewijs bij mankementen.
Als dit gebeurd moet je volgens mij binnen een week je scooter afgevoerd laten zien op het bureau om je kentekenbewijs terug te krijgen..
Dit heb ik uit de praktijk, zit niet in de blauwe sector maar veel van mijn klasgenoten hebben nogal ervaringen ermee..


PWB

  • Senior GGP A’dam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,079
Volgens mij is het zo dat wanneer je gemeten wordt op 35 km/ph te hard gereden, dan weer onder bepaalde omstandigheden, binnen/buiten bebouwde kom, dat je certificaat wordt ingenomen. Rollerbank weet ik niet precies, Google geeft ook niet veel duidelijkheid  :-\

Misschien dat idd iemand uit de blauwe sector duidelijkheid kan geven  :D
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Bij een bromfiets/snorfiets wordt vanaf een overschrijding van 30 km/u het rijbewijs ingevorderd. Ongeacht of dit in de bebouwde kom is of niet.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
dus niet als een brommer op een rollerbank gezet wordt.

alleen bij een werkelijke snelheidsovertreding (heterdaad zeg maar) op de openbare weg.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Ten eerste we hebben geen certificaten meer maar een AM-rijbewijs.

Ten tweede na een meting op de rollerbank wordt/kan nooit je rijbewijs worden ingevorderd, dit daar je zelf niet heb gereden. Je rbw kan alleen worden ingevorderd na constatering op heterdaad. Dan moet de gecorrigeerde snelheid 30 km/u of harder zijn.

Ten derde na een meting op de rollerbank kan wel je kentekenbewijs worden in genomen en in ons geval worden opgestuurd naar de garagewerkplaats waar je dan binnen een 4 weken je brommer/scooter ter keuring moet aanbieden. Voldoet hij weer aan de wettelijke eisen krijg je de brommer/scooter weer mee met het kentekenbewijs.

Ten vierde een brommer/scooter kan eventueel inbeslag worden genomen als binnen 2 jaar een snelheidsoverschrijding wordt geconstateerd van 30 km/u of meer.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Ten vierde een brommer/scooter kan eventueel inbeslag worden genomen als binnen 2 jaar een snelheidsoverschrijding wordt geconstateerd van 30 km/u of meer.

Valt hier ook een te hoge constructiesnelheid op de rollenbank onder, of gaat het puur over geconstateerde snelheidsovertredingen tijdens het rijden?
Senior GGP / Oost-Brabant


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Valt hier ook een te hoge constructiesnelheid op de rollenbank onder, of gaat het puur over geconstateerde snelheidsovertredingen tijdens het rijden?

Citaat
7. Inbeslagneming

Als bij het meten van de snelheid met behulp van de bromfietsrollentestbank wordt geconstateerd dat niet bij voortduring wordt voldaan aan de door de constructie bepaalde maximumsnelheid, vermeerderd met 5 km/h, kan tot inbeslagneming van het gehele voertuig, worden overgegaan als is voldaan aan de volgende voorwaarden (cumulatief):

1.De geconstateerde maximumconstructiesnelheid van het voertuig bedraagt meer dan de op het kentekenbewijs of in het kentekenregister vermelde maximumconstructiesnelheid, vermeerderd met 5 km/h, terwijl de overschrijding van de maximumconstructiesnelheid onder het strafrecht valt.
2.De verdachte in kwestie heeft voor de derde keer binnen een tijdbestek van twee jaar een onder het strafrecht vallende overtreding begaan van artikel 5.6.8 RV.

Aan deze verdachte is (aan het door hem opgegeven adres) bij één van de twee voorafgaande overtredingen van artikel 5.6.8 RV een waarschuwingsbrief uitgereikt of toegezonden, waarin het in deze paragraaf geformuleerde beleid over inbeslagneming van brom- en snorfietsen wordt uitgelegd. Een afschrift van deze brief moet als bijlage bij het ter zake opgemaakte proces-verbaal worden gevoegd. Een voorbeeld van deze brief is als bijlage bijgevoegd.


Bij inbeslagneming moet een schatting van de waarde van het in beslag genomen voertuig op het beslagformulier worden vermeld. De officier van justitie moet over deze informatie beschikken als hij de rechter om een verbeurdverklaring of onttrekking aan het verkeer van de brom- of snorfiets verzoekt. (Zie voor inbeslagname snelheidsbegrenzer paragraaf 5 onder a).


Bron: http://www.om.nl/algemene_onderdelen/uitgebreid_zoeken/@155179/aanwijzing-maximum/


Voor de hele aanwijzing maximum constructiesnelheid brom- en snorfietsen even de link aanklikken, kan je alles lezen.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Voor de hele aanwijzing maximum constructiesnelheid brom- en snorfietsen even de link aanklikken, kan je alles lezen.

Thanks, duidelijk!  O0
Senior GGP / Oost-Brabant


bartbev

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 332
  • bevelvoerder aspiranten-- 2010 beste jun. bev. nl.
    • www.blusgroeploppersum.nl
Ten eerste we hebben geen certificaten meer maar een AM-rijbewijs.

Ten tweede na een meting op de rollerbank wordt/kan nooit je rijbewijs worden ingevorderd, dit daar je zelf niet heb gereden. Je rbw kan alleen worden ingevorderd na constatering op heterdaad. Dan moet de gecorrigeerde snelheid 30 km/u of harder zijn.

Ten derde na een meting op de rollerbank kan wel je kentekenbewijs worden in genomen en in ons geval worden opgestuurd naar de garagewerkplaats waar je dan binnen een 4 weken je brommer/scooter ter keuring moet aanbieden. Voldoet hij weer aan de wettelijke eisen krijg je de brommer/scooter weer mee met het kentekenbewijs.

Ten vierde een brommer/scooter kan eventueel inbeslag worden genomen als binnen 2 jaar een snelheidsoverschrijding wordt geconstateerd van 30 km/u of meer.

dank u zeer duidelijk  O0