BRANDWEERscooters/brommers

Auteur Topic: BRANDWEERscooters/brommers  (gelezen 8094 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Smitfire

  • Gast
Gepost op: 24 november 2004, 01:47:26
Gezien de drukte op de Nederlandse Binnenwegen;

Als Vrijwillige Brandweer sponsoren zoeken (en uiteraard de gemeente zelf die een bijdrage doet) die mee willen betalen om ervoor te zorgen dat de brandweermensen zich kunnen verplaatsen op een brommer/scooter (al dan niet voorzien van striping enzo)??

Lost volgens mij een aardig probleem op voor collega's die door het verkeer niet "normaal" door kunnen rijden.

Ben benieuwd naar jullie reacties !!! :)




mus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • veiligheid boven alles
Reactie #1 Gepost op: 24 november 2004, 08:13:41
Het uitvoeren in de kleur rood en met striping maakt het na de diefstal in ieder geval makkelijk om ze terug te vinden. Het voor heel vrijwillig nederland te doen heeft weinig zin. En of het de veiligheid ten goede komt betwijfel ik ook. Er zal best weer een rijvaardigheidstest aan vast zitten. Je mag er niet van uit gaan dat iedereen met een scooter kan rijden. In veel plaatsen zal het in ieder geval uitkomst kunnen bieden. Kost weer een hoop werk om hiervoor protocollen te schrijven.  ;D
Vergeet niet te leven, meer is er niet.  Het leven is mooi, je moet het wel willen zien.


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #2 Gepost op: 24 november 2004, 08:39:37
Foto 1 betreft de brandweerscooter uit Woudenberg, hier is maar 1 enkel exemplaar van en gebouwd door onze plaatselijke fietsenmaker, die tevens vrijwilliger is.

Foto 2 betreft de brandweerscooter uit het welbekende Zeist ;) Voor zover ik weet worden deze door meerdere vrijwilligers gebruikt om de opkomsttijd te verminderen.

[verwijderd door de admin ivm opschoning]


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #3 Gepost op: 24 november 2004, 09:36:49
Ook Brandweer Hellevoetsluis gebruikt scooters:



Bron en foto: www.brandweer-hellevoetsluis.nl

Gr
Erik


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #4 Gepost op: 24 november 2004, 16:12:54
ik denk dat als je verder weg woont dat je dan nooit op tijd kunt zijn vooral als je over grotere wegen moet rijden, een prive auto met bordje is ten eerste sneller ten tweede weet je dat hij of zij onderweg is naar de kazerne en ik denk ten derde dat je als vrijwilliger liever droog bij de kazerne komt met regen als zeiknat,
voor mensen binnen een straal van 5 km van de kazerne is het wel een uitkomst denk ik, woon je verder weg, niet doen

 ;D
ziet der wel mooi uit, die earox met brandweer
bestickering


het is wel een heel goed alternatief voor brandweer mensen die altijd op de fiets komen, sneller en je raakt minder vermoeid
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 24 november 2004, 16:40:28


Foto 2 betreft de brandweerscooter uit het welbekende Zeist ;) Voor zover ik weet worden deze door meerdere vrijwilligers gebruikt om de opkomsttijd te verminderen.
niet meer Peter,ivm dat al de vrijwilligers tegenwoordig 12 of 24 uur gekazerneert zijn ;)


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #6 Gepost op: 24 november 2004, 17:02:48
ik denk dat als je verder weg woont dat je dan nooit op tijd kunt zijn vooral als je over grotere wegen moet rijden, een prive auto met bordje is ten eerste sneller ten tweede weet je dat hij of zij onderweg is naar de kazerne en ik denk ten derde dat je als vrijwilliger liever droog bij de kazerne komt met regen als zeiknat,
voor mensen binnen een straal van 5 km van de kazerne is het wel een uitkomst denk ik, woon je verder weg, niet doen

Ook voor mensen die van grotere afstand komen kan het juist een alternatief zijn. Juist die doorgaande grotere (rond)wegen staan vaak volledig vast en je komt tig stoplichten tegen.

Bovendien denk ik dat een bordje 'brandweer' niet of nauwelijks van nut is als het gaat om sneller op de kazerne te zijn. Je blijft voor de gemiddelde weggebruiker immers een normale bestuurder. Dat bordje is in de achterspiegel van je voorligger nauwelijks of niet zichtbaar.

Een vrijwilliger op weg naar de kazerne is dus NIET herkenbaar en dus ben je in de perceptie van je voorligger alleen maar een irritante weggebruiker die de boel zit 'op te duwen' en agressief rijdt. Want die voorligger weet niet dat jouw pieper zojuist is gegaan voor een prio 1 melding woningbrand!

Ik denk dat die scooters zeker een goed alternatief kunnen zijn, ook voor de vrijwilligers die verder van de kazerne wonen.

Gr
Erik


paul32

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 24 november 2004, 17:04:34
haha dat ding heeft nog een roepnummer ook ;D
zit er ook mobilofoon op?
hahah


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #8 Gepost op: 24 november 2004, 17:36:04
haha dat ding heeft nog een roepnummer ook ;D
zit er ook mobilofoon op?
hahah

Haha 30 scooters met roepnummers in Hellevoet...ut zou wat wezen zeg ;D

Maar het zijn mooie scooters ;D

[verwijderd door de admin ivm opschoning]


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #9 Gepost op: 24 november 2004, 20:08:56


Ook voor mensen die van grotere afstand komen kan het juist een alternatief zijn. Juist die doorgaande grotere (rond)wegen staan vaak volledig vast en je komt tig stoplichten tegen.

Bovendien denk ik dat een bordje 'brandweer' niet of nauwelijks van nut is als het gaat om sneller op de kazerne te zijn. Je blijft voor de gemiddelde weggebruiker immers een normale bestuurder. Dat bordje is in de achterspiegel van je voorligger nauwelijks of niet zichtbaar.

Een vrijwilliger op weg naar de kazerne is dus NIET herkenbaar en dus ben je in de perceptie van je voorligger alleen maar een irritante weggebruiker die de boel zit 'op te duwen' en agressief rijdt. Want die voorligger weet niet dat jouw pieper zojuist is gegaan voor een prio 1 melding woningbrand!

Ik denk dat die scooters zeker een goed alternatief kunnen zijn, ook voor de vrijwilligers die verder van de kazerne wonen.

Gr
Erik


in aalsmeer is dit zeker niet het geval, als je onderweg bent moet je vaak meerdere binnen wegen rijden en / of de grote weg n201, hier staat wel vaak file maar met een scooter doe je er toch zeker vaak langer over dan met de auto (dit hoor ik van vrienden) ik denk dat dit vooral in de '''kleinere'' gemeentes een goede uitkomst is, bij ons zou het niet zo goed werken met vrijwilligers uit de hele gemeente denk ik
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !