Kogelwerende vesten, gewapende functies

Auteur Topic: Kogelwerende vesten, gewapende functies  (gelezen 9883 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

DBBO-er

  • Beveiligingsbeambte DBBO
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
  • Train hard, Fight HARDER!
Gepost op: 27 juni 2011, 11:54:16
Goedemiddag,

Na mij voorgesteld te hebben op het forum, en hier en daar wat gelezen te hebben, dacht ik dat ik hier wel een vraag kon stellen.

Ik ben werkzaam als beveiligingsbeambte bij DBBO en wij zijn vuurwapen dragend. Onze hoofdtaak is (op ons veld) interventie.

Nou was ik benieuwd of de baas voor dit soort werkzaamheden verplicht is om het personeel kogelwerende vesten te verschaffen als PBM (lees persoonlijke beschermingsmiddelen)

Is hier een regeling voor? Of kan ik dit ergens terug vinden?

Hoe is dit bij andere overheidsinstellingen geregeld, b.v. Gewapende functies Douane en b.v. DV&O (Justitie)

Mochten er collega's zijn van DBBO die hier meer over weten dan hoor ik het ook graag,

Mvg




sylvester1986

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 27 juni 2011, 12:00:38
Wij hebben tot op heden nog steeds scherfwerende vesten(met die zware platen) op de posten liggen.


DBBO-er

  • Beveiligingsbeambte DBBO
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
  • Train hard, Fight HARDER!
Reactie #2 Gepost op: 27 juni 2011, 12:03:12
Wij hebben oude afgekeurde scherfvesten van de luchtmacht liggen, maar die zijn niet te gebruiken, zou toch fijn zijn om kogelwerende vesten te hebben (ipv scherfvesten waarvan niet zeker is of ze wat tegen houden....)


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #3 Gepost op: 27 juni 2011, 17:28:48
Beste pinda.

Zolang we in deze alert state zitten kan je er gerust van uit gaan dat er geen vesten verstrekt worden.
Mocht je verder nog vragen hebben van operationele aard dan zou ik eerst eens de lijn naar boven in duiken.

Bovendien is het zo dat als materiaal afgekeurd is dit niet gebruikt kan en mag worden.
Denk even na voordat je iets op een openbaar forum zet kerel.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


DBBO-er

  • Beveiligingsbeambte DBBO
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
  • Train hard, Fight HARDER!
Reactie #4 Gepost op: 27 juni 2011, 20:30:42
Begrijp me alsjeblieft niet verkeerd, het materiaal word om desbetreffende reden ook niet gebruikt. Daarom was ik benieuwd of er geen speciale regeling voor was


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #5 Gepost op: 27 juni 2011, 23:05:02
Wat douane betreft is de lijn van het landelijke kantoor dat de lokale kantoren voor de veiligheid
van de werknemers zorgen en daarvoor ook de juiste maatregelen c.q. trainingen geven.
Dit betekend dat er onderling diverse verschillen zijn.

Zo krijgen de collega's van Rotterdam op de man het wel bekende witte vest,
en als de situaties dusdanig zijn kunnen ze ook de zwarte vesten mee nemen.
Daarnaast krijgen deze ook vervolg opleiding betreffende rijopleidingen en aanhoudingstechnieken.
Op mijn afdeling krijgen alleen de hondegeleiders witte vesten welke niet op de man zijn, ivm inzetten die
ze soms samen doen met AT, AE etc. Ze krijgen ook een kleine extra rijopleiding aangezien ze met een
hondenbus rijden die anders reageerd dan de gewone auto.

De overige collega's op kantoren Schiphol, A'dam en Nijmegen krijgen verder geen rijopleidingen of bescherming
uitgerijkt. Dit levert regelmatige vreemde situaties op als we samen met of Kmar of politie controles uitvoeren.
Zeker nu de Kmar hun vesten met een beschermhoes over hun uniform dragen.

Overige kantoren weet ik niet hoe het daar geregeld is en durf ik dan ook niet te zeggen.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #6 Gepost op: 28 juni 2011, 09:31:28
Witte vesten maar niet op de man... lekker hygiënisch :-X
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #7 Gepost op: 28 juni 2011, 13:22:23
Witte vesten maar niet op de man... lekker hygiënisch :-X

mompelt iets over beslissing vanachter een tafel
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #8 Gepost op: 8 juli 2011, 18:19:11
Topic is weer teruggeplaatst. Na overleg met de topicstarter zijn een paar kleine aanpassingen in de openingspost gedaan. Gaat u hier gerust verder :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Falcor

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 50
Reactie #9 Gepost op: 9 juli 2011, 17:50:09
In het voertuig of de post waarbij je werkzaam bent moet een kogelwerend vest liggen.
Dit ivm de Alert States.

Is dit niet het geval gelijk aankaarten bij je district commandant.

(Die scherfvesten van de Klu waar jij het over hebt zijn nog prima. Hier zitten gewoon 2 platen in die ik in afghanistan nog even lekker heb mogen testen :D Shotgun, 9mm 5,56mm gaan er in ieder geval niet doorheen, (in tegenstelling met de helm  :-\). )