Kogelwerende vesten, gewapende functies

Auteur Topic: Kogelwerende vesten, gewapende functies  (gelezen 9884 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #10 Gepost op: 19 juli 2011, 02:16:29
DBBO-er,


De werkgever hoeft op zich geen kogelwerende vesten te verstrekken. Anderzijds mag je gezien je taak en het feit dat je een wapen draagt er vanuit gaan dat ze wel aanwezig zijn. Tot zover ik weet is er geen defensiebrede regeling voor.

Ik zou het in elk geval melden aan de commandant, maar de kans dat er nieuwe zaken worden aangeschaft in deze tijd is niet heel groot. Je zou eventueel contact op kunnen nemen met jullie medezeggenschapscommissie (MC), mocht de commandant niet meewerken, en vragen of er een actuele en volledige Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) is. Deze moet aanwezig en actueel zijn volgens de ARBO-wet. In deze RI&E zou kunnen staan dat personeel van DBBO in situaties terecht kan komen waarbij vuurwapens tegen ze gebruikt worden. Dit moet er haast wel in staan, want anders draag je ook geen vuurwapen.

Indien het vermeld staat in de RI&E dan vormt de afwezigheid van vesten automatisch een hoog risico (risico is immers dodelijk letsel en dat scoort veel punten bij de inventarisatie). De MC kan dan aandringen bij de commandant om tot aanschaf van vesten over te gaan. Indien het niet vermeld staat in de RI&E dan kan de MC het risico aandragen bij de commandant en/of KAM-functionaris, waarna de aangedrongen kan worden op aanschaf van vesten. Het kan ook zijn dat de RI&E niet aanwezig en/of niet actueel is. Ook dan kan de MC aandringen op aanschaf (los van het feit dat de MC werk moet gaan maken van de afwezigheid van een actuele RI&E).


KC

  • Rijksambtenaar
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
Reactie #11 Gepost op: 19 oktober 2011, 17:54:59
Heren heren,

een kogelwerend-vest is niet verplicht op locatie.
Als we van Alert States A naar D gaan, zal de werkgever zorg dragen voor een vest en helm op de man.
voor de locatie van de KL zal de Natres een deel van de taken overnemen
b.v. toegangs beheersing
het moet, dus het kan


sylvester1986

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 19 oktober 2011, 17:57:36
Verplicht of niet, ik ben maar wat blij dat het er wel ligt.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #13 Gepost op: 19 oktober 2011, 17:58:57
Heren heren,

een kogelwerend-vest is niet verplicht op locatie.
Als we van Alert States A naar D gaan, zal de werkgever zorg dragen voor een vest en helm op de man.
voor de locatie van de KL zal de Natres een deel van de taken overnemen
b.v. toegangs beheersing

Dat klinkt goed, maar in een acute situatie?


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #14 Gepost op: 19 oktober 2011, 22:05:23
@Dinges:
In feite dus niet anders dan een willekeurige politieman die een normale staandehouding doet en plotseling zou worden geconfronteerd met een vuurwapengevaarlijke verdachte.

@Hurkvanden:
Voor wat betreft de inzet Natres voor bewakingstaken: de criteria en procedures voor inzet Natres lijken mij niet bepaald geschikt voor publicatie op een openbaar forum.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #15 Gepost op: 20 oktober 2011, 10:01:04
@Dinges:
In feite dus niet anders dan een willekeurige politieman die een normale staandehouding doet en plotseling zou worden geconfronteerd met een vuurwapengevaarlijke verdachte.

Die hebben toch vesten op de wagens, of vergis ik mij lelijk? Wat ik ermee wilde zeggen is dat ze wel op de locaties zouden moeten liggen.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #16 Gepost op: 20 oktober 2011, 12:01:22
Daar liggen ze ook. Maar net als de politieman die "gewoon" een normale controle doet, heb je ze op het moment supreme niet bij de hand. Dan komt het simpelweg aan op je geleerde drills. Politiemensen trekken die dingen ook vooraf aan, als de situatie daartoe aanleiding geeft. Ze hebben ze alleen bij zich omdat terug naar het bureau best wel een eind kan zijn, dat is op een Defensiecomplex normaal gesproken niet direct het geval (mobiele surveillance even buiten beschouwing latend).
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #17 Gepost op: 20 oktober 2011, 12:13:03
Daar liggen ze ook. Maar net als de politieman die "gewoon" een normale controle doet, heb je ze op het moment supreme niet bij de hand. Dan komt het simpelweg aan op je geleerde drills. Politiemensen trekken die dingen ook vooraf aan, als de situatie daartoe aanleiding geeft. Ze hebben ze alleen bij zich omdat terug naar het bureau best wel een eind kan zijn, dat is op een Defensiecomplex normaal gesproken niet direct het geval (mobiele surveillance even buiten beschouwing latend).

De meeste agenten die ik ken, hebben hun vest altijd aan onder hun overhemd of trui. Ik heb hem altijd aan, behalve als ik binnen zit. In de vtgn liggen ook nog de zwarte vesten, die heb ik nu in 5 jr tijd pas een paar keer aanmoeten trekken. De laatste keer was bij de overval op Brinks.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #18 Gepost op: 20 oktober 2011, 17:41:18
Ik heb het over de wat de politie noemt "zwarte" vesten (ik ken het keurmerk niet precies). De "zware", dus. Defensie heeft alleen "zware" vesten met platen, zij kennen het wat de politie noemt "witte" vest niet (KMar uitgezonderd).
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #19 Gepost op: 20 oktober 2011, 18:10:24
Je bedoelt scherfvesten, inderdaad. Die grote, logge, zware camo-kleurige dingen. Hier en daar hadden we ze inderdaad tot onze beschikking.