GRIP 2 Grote hulpverlening (ongeval 1 dode meerdere gewonden) A2 L 185,8 - Maarheeze 28-06-2011

Auteur Topic: GRIP 2 Grote hulpverlening (ongeval 1 dode meerdere gewonden) A2 L 185,8 - Maarheeze 28-06-2011  (gelezen 48880 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Dat is inderdaad al een hele verbetering.
Ik was ook niet op de hoogte van de informatie die je hier hebt gegeven. (dank daarvoor)

Ook bij vervoer in een bus is natuurlijk niet te voorkomen dat er slachtoffers vallen bij een dergelijke aanrijding.
Is ook onderzocht wat er gebeurd als er achterop deze wagen (YA-4400) een vrachtwagen knalt?
Volgens mij worden dan alle 14 man een stuk naar voren gedrukt in de richting van de bestuurder (harmonicaprincipe).
Is er ook communicatie mogelijk met de bestuurder van de YA-4400?
Kan altijd handig zijn in geval van een onwelwording e.d.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Cobra4

  • Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,476
Dat is inderdaad al een hele verbetering.
Ik was ook niet op de hoogte van de informatie die je hier hebt gegeven. (dank daarvoor)

Ook bij vervoer in een bus is natuurlijk niet te voorkomen dat er slachtoffers vallen bij een dergelijke aanrijding.
Is ook onderzocht wat er gebeurd als er achterop deze wagen (YA-4400) een vrachtwagen knalt?
Volgens mij worden dan alle 14 man een stuk naar voren gedrukt in de richting van de bestuurder (harmonicaprincipe).
Is er ook communicatie mogelijk met de bestuurder van de YA-4400?
Kan altijd handig zijn in geval van een onwelwording e.d.

De mensen achter in zullen dan inderdaad richting de voorkant van de wagen knallen. Maar door de tussenschotten is dat relatief weinig. En ja, er is een soort van communicatie mogelijk. Er zit een alarmknop in de achterwand van de laadbak.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Ok, alweer bedankt voor je nuttige informatie.  O0

Ik ben benieuwd of er naar aanleiding van dit ongeval wederom aanpassingen gedaan worden. (ik hoop het)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


kpl1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
En ja, er is een soort van communicatie mogelijk. Er zit een alarmknop in de achterwand van de laadbak.

Je mag bij ons komen kijken, die werken niet....


Cobra4

  • Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,476
Je mag bij ons komen kijken, die werken niet....

Dan doet de persoon die de roze lijst van het voertuig mag/moet invullen zijn/haar werk niet goed. Is toch een mankement aan het voertuig.

Hoe dan ook. Die knop is aanwezig en moet de chauffeur, na indrukken, alarmeren mocht er in de bak iets gebeuren.


Cobra4

  • Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,476
Ok, alweer bedankt voor je nuttige informatie.  O0

Ik ben benieuwd of er naar aanleiding van dit ongeval wederom aanpassingen gedaan worden. (ik hoop het)

Dat zal afhangen van het onderzoek.

Zat men in de gordels?  Ja, dan is aanpassen wel een noodzakelijk iets.

Was men net bezig met uitstijgen? Dan heeft een aanpassing geen nut. Aangezien men op dat moment de veiligheids middelen niet kan gebruiken.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
N.a.v. de vraag omtrent het vervoer van personeel achterin de YA-4442 viertonner:

Er speelt al jarenlang een discussie over het al of niet vervoeren van personeel in een viertonner. Cobra4 heeft terecht opgemerkt dat er dan alleen gebruik gemaakt mag worden van de zogeheten Walibi, de YAP-4442, waarin 14 personen onder relatief veilige omstandigheden worden vervoerd, mits iedereen zich houdt aan de veiligheidsregels (gordel om, geen handen/voeten tegen/op/over de laadschotten, etc.).
De laatste jaren is de discussie uitgebreid over het vervoer onder vredesomstandigheden over de weg, en of dat niet met "gewoon" personeelsvervoer (touringcar/combi's) moet gebeuren. Ik meen mij te herinneren dat er een regel/richtlijn is of was dat de Walibi voor een beperkte afstand mocht worden gebruikt, en dat er na een bepaalde tijd een verplicht rustmoment ingebouwd moest zijn (maar kan 'm niet terugvinden). Reden om vaker voor touringcar of combi te kiezen omdat je dan wel grotere afstanden in kortere tijd kan doen. Maar ook touringcars en combi's kosten geld, en in het kader van de bezuinigingen worden verplaatsingen dus weer uitgevoerd met de toch al aanwezige Walibi's. De extra tijd en stops worden dan weer op de koop toegenomen.

Overigens geldt nog altijd de uitzondering voor operationele inzet i.h.k.v. OPPlan10 en in uitzendgebieden: vervoer per Walibi is dan geen verplichting.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Cobra4

  • Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,476
@Lt.Col.me

Ik meen mij iets te herinneren van een max rit van 50km. Maar kan op het intranet er niks over terugvinden.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
@Lt.Col.me

Ik meen mij iets te herinneren van een max rit van 50km. Maar kan op het intranet er niks over terugvinden.
De door u genoemde afstand komt mij bekend voor. DP-40-10-3610 is de regeling waarin de Walibi's ("rolbeugel-unit") expliciet worden benoemd, maar ook hier niks over de afstand en rijtijd...
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Zo te zien enkel een heupgordel... Kan die een voorwaartse snelle verplaatsing voldoende opvangen?