GRIP 4 Ongeval na overval op geldtransporteur Amsterdam | Rijksweg A2 - Waardenburg 29-06-2011

Auteur Topic: GRIP 4 Ongeval na overval op geldtransporteur Amsterdam | Rijksweg A2 - Waardenburg 29-06-2011  (gelezen 68726 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bas Witvliet

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,099
Hoe komt het eigenlijk dat er zo snel zo hoog is opgeschaald ? (Grip 4)


sylvester1986

  • Gast
Zo kun je zien hoe makkelijk je met een mitrailleur en explosieven NL in kan komen >:(


sylvester1986

  • Gast
Kunnen ze in de tussentijd dan geen back-up krijgen?
A2 dicht wegens achtervolging

RIJSWIJK -  De snelweg A2 is woensdagochtend bij knooppunt Deil in beide richtingen tot tien uur volledig afgesloten wegens een politieonderzoek. Een auto met voortvluchtige criminelen, die eerder op de nacht een geldvervoersbedrijf in Amsterdam hadden overvallen, crashte op de snelweg.

Overval op geldvervoer

De overvallers drongen het bedrijf Brink's aan de Kollenbergweg rond drie uur 's nachts binnen, vermoedelijk met behulp van explosieven. Onder bedreiging van vuurwapens maakten ze een onbekend geldbedrag buit.
Toen de politie ter plaatse kwam, begonnen de daders met automatische wapens te schieten. Ze gingen er in twee auto's vandoor en er volgde een lange achtervolging richting Gelderland.

Crash
Een van de vluchtauto's crashte op de A2 bij afslag Waardenburg en vloog in brand. De criminelen bedreigden een andere automobilist en gingen er met zijn auto vandoor. De politie staakte de achtervolging in de buurt van Eindhoven omdat gevreesd werd voor het leven van de agenten nadat er opnieuw gedreigd werd met wapens.
Tijdens de overval en de achtervolging raakte niemand gewond. De politie noemt dit „een wonder”. Dit onder meer omdat de criminelen de politie meerdere keren met automatische wapens onder vuur namen.

Verkeersinfarct
Wegens het politieonderzoek op de plek waar de auto crashte, werden de snelwegen A2 en A15 bij knooppunt Deil in beide richtingen volledig afgesloten. De A15 ging rond half zeven weer open, maar de A2 blijft naar verwachting nog tot 10 uur dicht.
Op de A59, A27, A16 en A58 zijn lange files ontstaan in beide richtingen. Dat meldde woensdag de ANWB. „Je kan wel spreken van een verkeersinfarct, zei een woordvoerster.

'Overvallers grens over'
De politie verwacht dat de overvallers naar het buitenland zijn gevlucht. Dat vertelt een politiewoordvoerder van het korps Amsterdam-Amstelland aan Radio 1.
Aangezien de Belgische grens makkelijk bereikbaar is vanuit Eindhoven is er inmiddels contact gelegd met de Belgische politie.
Begin april had een soortgelijke overval plaats op het waardetransportbedrijf SecurCash in Rotterdam. De daders kwamen ook die firma binnen met behulp van explosieven en maakten een fiks geldbedrag buit. Twee werknemers werden neergeschoten en raakten ernstig gewond.

Bron: telegraaf


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Nu weet ik dat het Nederland is waar we leven, maar men neme 2 vrachtwagen combinaties, zet die horizontaal over de weg en laat het achteropkomende verkeer stoppen. Geïsoleerd, zet er een helikopter boven en done. Maar goed, dit is natuurijk makkelijk te zeggen vanuit mijn bureaustoel.

Sowieso een erge impact voor de werknemers van het bedrijf, maar ook voor de achtervolgende agenten. Beschoten worden met automatische vuurwapens gaat je niet in de koude kleren zitten.
Hopelijk zijn er duidelijke beelden beschikbaar en worden ze alsnog gepakt.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Zo kun je zien hoe makkelijk je met een mitrailleur en explosieven NL in kan komen >:(

Beetje ongefundeerde uitspraak. Vergeet bijvoorbeeld niet de treinkaping van de Molukkers vorige eeuw. Toen waren de grenzen gesloten, maar beschikten toch over een wapenarsenaal.


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Is er een politiehelikopter ingezet? En zo ja als die ingezet zou zijn, hadden de overvallers dan wel gepakt geweest? Daarnaast is het zorgwekkend dat politie niet in staat is geweest de overvallers uit te schakelen. Moeten er meer eenheden van de politie zwaarder bewapend gaan worden om dit hoge geweldsniveau aan te kunnen?

Er bestaat een reële kans dat de overvallers op termijn ergens in Nederland weer een soortgelijke overval zullen uitvoeren. In mijn ogen zijn er geen belemmeringen (aangezien het om zeer vuurwapen gevaarlijke criminelen gaat) om bij de volgende overval op een geldvervoersbedrijf de criminelen direct uit te schakelen ipv eerst te proberen te arresteren. De Amerikaanse methode toepassen lijkt me de enige manier om dit te stoppen, hoewel het juridisch vast allemaal niet mogelijk is.


sylvester1986

  • Gast
Beetje ongefundeerde uitspraak. Vergeet bijvoorbeeld niet de treinkaping van de Molukkers vorige eeuw. Toen waren de grenzen gesloten, maar beschikten toch over een wapenarsenaal.
Ik zeg toch ook niet dat het vanwege de open grenzen is?
Als de Molukkers toen al aan uzi's konden komen, dan klopt mijn uitspraak toch?
Het is dan toch makkelijk om aan mitrailleurs/explosieven (Lees:wapens) te komen in NL?


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Is er een politiehelikopter ingezet? En zo ja als die ingezet zou zijn, hadden de overvallers dan wel gepakt geweest? Daarnaast is het zorgwekkend dat politie niet in staat is geweest de overvallers uit te schakelen. Moeten er meer eenheden van de politie zwaarder bewapend gaan worden om dit hoge geweldsniveau aan te kunnen?

Er bestaat een reële kans dat de overvallers op termijn ergens in Nederland weer een soortgelijke overval zullen uitvoeren. In mijn ogen zijn er geen belemmeringen (aangezien het om zeer vuurwapen gevaarlijke criminelen gaat) om bij de volgende overval op een geldvervoersbedrijf de criminelen direct uit te schakelen ipv eerst te proberen te arresteren. De Amerikaanse methode toepassen lijkt me de enige manier om dit te stoppen, hoewel het juridisch vast allemaal niet mogelijk is.
Dit heeft wel een beetje weg van de hollywood shootout, en deze heren waren ook niet makkelijk uit te schakelen door de bepansering
die ze bij zich hadden aangebracht. Daarnaast lijkt dit wel erg op de bende die al een tijdje in belgie bezig is geweest (en een klein uitstapje
heeft gemaakt toen naar limburg).
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Ik zeg toch ook niet dat het vanwege de open grenzen is?
Als de Molukkers toen al aan uzi's konden komen, dan klopt mijn uitspraak toch?
Het is dan toch makkelijk om aan mitrailleurs/explosieven (Lees:wapens) te komen in NL?

Volgens mij heeft het niets met makkelijk te maken. En al helemaal niet met Nederland. Voor geld is alles te koop en daar kan je niets tegen doen. ALs je de juiste mensen kent dan is alles mogelijk. Maar om nu te zeggen dat het makkelijk is.....
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Nu weet ik dat het Nederland is waar we leven, maar men neme 2 vrachtwagen combinaties, zet die horizontaal over de weg en laat het achteropkomende verkeer stoppen. Geïsoleerd, zet er een helikopter boven en done. Maar goed, dit is natuurijk makkelijk te zeggen vanuit mijn bureaustoel.


Strak plan, vuurwapengevaarlijke criminelen opsluiten achter een hele rij burgers  :-X