GRIP 4 Ongeval na overval op geldtransporteur Amsterdam | Rijksweg A2 - Waardenburg 29-06-2011

Auteur Topic: GRIP 4 Ongeval na overval op geldtransporteur Amsterdam | Rijksweg A2 - Waardenburg 29-06-2011  (gelezen 68738 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
@Uiltje,
Moeilijk wordt het je ook niet gemaakt lijkt het de laatste tijd en waarom heeft dit niets met NL te maken, het voorval, het genoemde voorbeeld en de vele misdrijven waarbij een (automatisch) wapen wordt gebruikt is toch redelijk groot lijkt me en gebeurd in NL.
Ook zeg je: Voor geld is alles te koop en daar kan je niets tegen doen. Als je de juiste mensen kent dan is alles mogelijk. Maar om nu te zeggen dat het makkelijk is......als je de juiste mensen kent en je hebt geld, dan wordt het toch alleen maar makkelijker?


GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Moeten er meer eenheden van de politie zwaarder bewapend gaan worden om dit hoge geweldsniveau aan te kunnen?

Er bestaat een reële kans dat de overvallers op termijn ergens in Nederland weer een soortgelijke overval zullen uitvoeren. In mijn ogen zijn er geen belemmeringen (aangezien het om zeer vuurwapen gevaarlijke criminelen gaat) om bij de volgende overval op een geldvervoersbedrijf de criminelen direct uit te schakelen ipv eerst te proberen te arresteren. De Amerikaanse methode toepassen lijkt me de enige manier om dit te stoppen, hoewel het juridisch vast allemaal niet mogelijk is.

Wat u beschrijft als de amerikaanse methode is nog steeds niet het gericht schieten om uit te schakelen. Ook in amerika probeert men aan te houden, niet te doden. Dat hun ambtsinstructie ietwat vrijer is dan de onze doet daar niets aan af. En dat is maar goed ook.

Het zwaarder bewapenen van politie is een optie. Met alle training/uitrusting die daar weer voor nodig is. Maar gevolg daarvan kan zijn dat criminelen zich ook weer zwaarder zullen bewapenen/verweren.  

Bendes als deze zijn gelukkig een uitzondering. Dit is een uitzonderlijke categorie met bijzonder weinig respect mensenlevens.

 Ik hoop dat de collega's die zijn beschoten en de persoon wiens auto is gestolen het goed maken.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Beelden net na de crash:

http://www.rtl.nl/xl/#/u/621f2fed-de08-4522-93be-6b96fee87643/

En ik begreep net van de politiewoordvoerder op 't journaal dat een achterop komende
burger het ongeluk zag wilde helpen en toen onder dreiging van een wapen zijn auto moest
af staan.

En je kan niet zeggen dat ze niet voorbereid waren (de overvallers dan) want ze schijnen de politie
te hebben opgewacht (hierdoor kan je ze volgens mij poging tot moord ten laste leggen) en de snelheden
schenen rond de 250 te hebben gelegen dus het waren geen kleine gezinsauto's waar ze mee reden.

Veel sterkte voor de collega's die het hebben meegemaakt, je bent er op getraind maar je hoopt het nooit
mee te maken. Zeker niet in deze context.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
@Uiltje,
Moeilijk wordt het je ook niet gemaakt lijkt het de laatste tijd en waarom heeft dit niets met NL te maken, het voorval, het genoemde voorbeeld en de vele misdrijven waarbij een (automatisch) wapen wordt gebruikt is toch redelijk groot lijkt me en gebeurd in NL.
Ook zeg je: Voor geld is alles te koop en daar kan je niets tegen doen. Als je de juiste mensen kent dan is alles mogelijk. Maar om nu te zeggen dat het makkelijk is......als je de juiste mensen kent en je hebt geld, dan wordt het toch alleen maar makkelijker?
Makkelijk is naar de winkel gaan en iets kopen. Zodra je moet investeren in het zoeken en het leren kennen van mensen is het niet meer makkelijk. Je moet er immers moeite voor doen.

Maar u zegt twee verschillende dingen. Eerst dat het makkelijk is met een wapen nederland IN te komen:
Zo kun je zien hoe makkelijk je met een mitrailleur en explosieven NL in kan komen >:(

Als er dan een opmerking over de open grenzen komt heeft u het over het aan wapens komen in nederland
 
Ik zeg toch ook niet dat het vanwege de open grenzen is?
Als de Molukkers toen al aan uzi's konden komen, dan klopt mijn uitspraak toch?
Het is dan toch makkelijk om aan mitrailleurs/explosieven (Lees:wapens) te komen in NL?

Dit zijn twee verschillende dingen. De eerste is het nederland in smokkelen en het andere is het kopen van wapens in Nederland. Het is niet mogelijk om beide uitspraken te koppelen aan dit incident. U weet immers niet hoe men aan de wapens is gekomen. Dus een volledig ongefundeerde uitspraak
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Ik denk dat de discussie over het, al dan niet, makkelijk verkrijgen van wapens het best beëindigd kan worden, aangezien er geen discussie mogelijk is.

Aan wapens komen, is altijd moeilijk. Men moet het immers ongezien doen. Wat automatisch inhoudt dat er moeite voor gedaan moet worden. Illegale activiteiten zijn bij voorbaat moeilijk.


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Ik denk niet dat een gemiddelde politieagent tegen deze zware criminelen opkan. Politieagenten hebben onvoldoende training om dit aan te kunnen en met eenvoudige handvuurwapens kunnen ze helemaal niks uitrichten. Daarom vraag ik me nog steeds of er een politiehelikopter in de lucht hing, want dan is het een kwestie van volgen,volgen............ net zo lang tot een zwaarbewapende eenheid deze figuren zou uitschakelen.

Maar ik snap niet, dat als de achtervolging al uren gaande is er geen zwaarbewapende eenheid gereed is gemaakt die deze criminelen had kunnen uitschakelen. Nederland is een klein land, dus het hoeft geen uren te duren voordat er een arrestatie team of andere eenheden op locatie kunnen zijn. Daarbij komt dat tegenwoordig arrestatieteams per helikopter kunnen worden ingevlogen.

Daarnaast heeft Zuid-Nederland een arrestatieteam, Midden-Nederland één en Amsterdam ook nog één (precies de route van de A2). Ik neem aan dat die 24 uur per dag standby staan.

Ik denk dat deze achtervolging goed geëvalueerd moet worden, zodat in de toekomst dit soort figuren niet meer zo makkelijk kunnen wegkomen. En mocht er geen politiehelikopter zijn ingezet, zou dat echt onbegrijpelijk zijn


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Maar ik snap niet, dat als de achtervolging al uren gaande is er geen zwaarbewapende eenheid gereed is gemaakt die deze criminelen had kunnen uitschakelen. Nederland is een klein land, dus het hoeft geen uren te duren voordat er een arrestatie team of andere eenheden op locatie kunnen zijn. Daarbij komt dat tegenwoordig arrestatieteams per helikopter kunnen worden ingevlogen.

Daarnaast heeft Zuid-Nederland een arrestatieteam, Midden-Nederland één en Amsterdam ook nog één (precies de route van de A2). Ik neem aan dat die 24 uur per dag standby staan.
Ten eerste weten we niet wat de eerste melding is geweest, en zal de eerste melding waarschijnlijk niet zijn geweest van zwaar
bewapende personen. Ten tweede heeft het AT voor zover ik weet 's nachts een piket regeling wat dus wil zeggen dat zie niet
A la minute TP kunnen zijn. Ten derde als je google maps rekend (welke uitgaat van normale snelheden) doe je over het stuk
A'dam - Knp Deil 40 min  en A'dam - Eindhoven 1 uur. Gezien de snelheden ver boven het max is (meer als verdubbeling) kan je denk
ik daar dan ook wel de helft vanaf halen. Zeker als je weet dat er diverse Knp op de weg lagen (Oudenrijn, Everdingen, Deil) dan
zou ik het ook wel begrijpen als ze niet weten waar de daders heen zouden vluchten. En om nu alle AT's in de regio randstad,
brabant, gelderland en limburg op te trommelen lijkt me ook weer erg overdreven.

Misschien dat dit, helaas te laat, de diverse korpsleidingen toch laat zien dat een touran niet de meest ideale wagen is voor het
politiewerk. En zeker niet dit werk.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Dimeg

  • Brandweervrijwilliger
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
Ten eerste weten we niet wat de eerste melding is geweest, en zal de eerste melding waarschijnlijk niet zijn geweest van zwaar
bewapende personen. Ten tweede heeft het AT voor zover ik weet 's nachts een piket regeling wat dus wil zeggen dat zie niet
A la minute TP kunnen zijn. Ten derde als je google maps rekend (welke uitgaat van normale snelheden) doe je over het stuk
A'dam - Knp Deil 40 min  en A'dam - Eindhoven 1 uur. Gezien de snelheden ver boven het max is (meer als verdubbeling) kan je denk
ik daar dan ook wel de helft vanaf halen. Zeker als je weet dat er diverse Knp op de weg lagen (Oudenrijn, Everdingen, Deil) dan
zou ik het ook wel begrijpen als ze niet weten waar de daders heen zouden vluchten. En om nu alle AT's in de regio randstad,
brabant, gelderland en limburg op te trommelen lijkt me ook weer erg overdreven.

Misschien dat dit, helaas te laat, de diverse korpsleidingen toch laat zien dat een touran niet de meest ideale wagen is voor het
politiewerk. En zeker niet dit werk.

iets met risico =  kans   x   effect


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Strak plan, vuurwapengevaarlijke criminelen opsluiten achter een hele rij burgers  :-X
Lijkt me niet meer dan logisch dat je de burgers niet in de buurt laat, als dat ik ook nog moet gaan uitleggen.
We zijn veels te lief voor criminelen
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


sylvester1986

  • Gast
Dat er geen heli is ingezet zal wel met het weer te maken hebben gehad.