GRIP 4 Ongeval na overval op geldtransporteur Amsterdam | Rijksweg A2 - Waardenburg 29-06-2011

Auteur Topic: GRIP 4 Ongeval na overval op geldtransporteur Amsterdam | Rijksweg A2 - Waardenburg 29-06-2011  (gelezen 68434 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Ten eerste weten we niet wat de eerste melding is geweest, en zal de eerste melding waarschijnlijk niet zijn geweest van zwaar
bewapende personen. Ten tweede heeft het AT voor zover ik weet 's nachts een piket regeling wat dus wil zeggen dat zie niet
A la minute TP kunnen zijn. Ten derde als je google maps rekend (welke uitgaat van normale snelheden) doe je over het stuk
A'dam - Knp Deil 40 min  en A'dam - Eindhoven 1 uur. Gezien de snelheden ver boven het max is (meer als verdubbeling) kan je denk
ik daar dan ook wel de helft vanaf halen. Zeker als je weet dat er diverse Knp op de weg lagen (Oudenrijn, Everdingen, Deil) dan
zou ik het ook wel begrijpen als ze niet weten waar de daders heen zouden vluchten. En om nu alle AT's in de regio randstad,
brabant, gelderland en limburg op te trommelen lijkt me ook weer erg overdreven.
Misschien dat dit, helaas te laat, de diverse korpsleidingen toch laat zien dat een touran niet de meest ideale wagen is voor het
politiewerk. En zeker niet dit werk.

Waarom is het overdreven om alle AT's in te schakelen, is dit misdrijf niet zo schokkend?
Vind je het niet overdreven om voor een incidenteel extreem voorval het wagenpark van de nederlandse politie te veranderen in auto's die een rs6 kunnen bijhouden?   :-\
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Lijkt me niet meer dan logisch dat je de burgers niet in de buurt laat, als dat ik ook nog moet gaan uitleggen.
We zijn veels te lief voor criminelen

En waar laat je dan het overige verkeer??? Ook 's nachts rijden er nog genoeg auto's die dus ook in de door jou voorgestelde fuik rijden.


AnneJan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,516
  • Geïnteresseerde; ter land, ter zee en in de lucht!
    • 112 Fotografie uit Leeuwarden e.o.
Wat ik me dan weer zit af te vragen als we het over criminelen hebben van een dergelijk caliber, dus volk met automatische wapens die er lustig op los schieten, waarom er niet voor soortgelijke situaties de mogelijkheid komt om één of meer apaches te laten assisteren. En wat mij betreft dan met een 'license to kill', u schiet gericht en bewust op ons en daarmee vervallen al uw rechten. Weinig risico voor politie en omstanders en een grote hitkans met een maximum aan preventieve werking richtin de volgende zieke geest die dergelijke ideeen mocht hebben.  O0

Zoals al eerder gezegd, was het voor politie zeer moeilijk te bepalen waar de daders heen vluchtte in hun vluchtauto. Bovendien betwijfel ik of een politiehelikopter/apache deze bandieten wel had kunnen vinden (met de vele vluchtroutes die de daders konden nemen).

Bovendien: schieten op deze bandieten zou "weinig risico voor politie en omstanders" zijn? Als de overvallers 'normaal' al met machinegeweren schieten, durf ik niet te voorspellen wat ze zouden doen als er geen uitweg meer is...  :-\

Ik hoop dat de collega's die zijn beschoten en de persoon wiens auto is gestolen het goed maken.
Amen!
Het enige wat je zeker weet, is dat je niets zeker weet.


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
En waar laat je dan het overige verkeer??? Ook 's nachts rijden er nog genoeg auto's die dus ook in de door jou voorgestelde fuik rijden.
Als je 1 of 2 opritten volledig afsluit op het moment dat je hoort dat ze jouw richting opkomen en bij die zelfde oprit, het verkeer er bij de afrit af laat gaan om voorbij je fuik er weer op te gaan. Misschien dat ik teveel Amerikaanse praktijken in mijn hoofd haal maar ik vind het als burger onacceptabel dat een stel debielen in een dikke auto ons hele politiekorps voor lul zetten dmv hard rijden en schieten met groot geschut . Natuurlijk snap ik dat een agent met zijn walther niet gaat uitrichten, maar het moet toch verdorie wel mogelijk zijn om een stel "gangsters" op te pakken / uit te schakelen
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Ik denk dat deze achtervolging goed geëvalueerd moet worden, zodat in de toekomst dit soort figuren niet meer zo makkelijk kunnen wegkomen. En mocht er geen politiehelikopter zijn ingezet, zou dat echt onbegrijpelijk zijn

Je vergeet dat het weer gisteravond nu niet echt top was. Daarnaast heeft de Eurocopter EC-135 een maximale snelheid van 259 km/u. Dat is onder gunstige omstandigheden. Er staat dat de overvallers snelheden van 250 km/u halen. Dat betekend dat je met een helikopter nauwelijks op ze inloopt. Het enige voordeel van een heli is dat deze stukken kan afsnijden maar als de overvallers geen logische route rijden kan je daar ook geen peil op trekken. En dan kom je er na het tijdsverschil voor alarmering, opstijgen enzovoort gewoon niet meer bij.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
De eerste melding:

p2kflex
03:44:22 29-06-11GROUP-1PRIO 1 A2 R 91,4 WAARDENBURG Autobrand p.auto ROEPNAAM 6131
0903574BRW Geldermalsen (Beesd) (Korpsalarm)

De overval was om 3.00. De melding van de autobrand om 3.45. De achtervolging heeft tot Eindhoven geduurd, dus ieder geval langer dan een uur. Dat is een behoorlijk lange tijd voor een achtervolging. Dus in dat uur wordt toch alles uit de kast getrokken om de overvallers te stoppen lijkt me. Zoveel mogelijk eenheden oproepen, afritten blokkeren etc... Voor de toekomst lijkt het me verstandig dat arrestatieteams sneller kunnen worden ingeschakeld en wel 24 uur paraat staan. Want het is een kwestie van tijd voordat de volgende geweldadige overal wordt gepleegd. En dat zal waarschijnlijk wel weer 's nachts gebeuren.


sylvester1986

  • Gast
Ik ben benieuwd wanneer er weer zo'n gewelddadige overval plaatsvindt en of de daders weer gaan ontkomen :(


sylvester1986

  • Gast
'Overval uit het topsegment'

TILBURG -  Geprofessionaliseerde projectcriminaliteit. Zo is de overval van woensdag op Brink's in Amsterdam te omschrijven, vindt Cyrille Fijnaut, hoogleraar strafrecht en criminologie van de Universiteit Tilburg. „Dit waren geen amateurs, dit is er eentje uit het topsegment van overvallers.”

Over de herkomst van de daders is nog niets bekend, maar Fijnaut vindt dat niet te snel moet worden uitgegaan van buitenlanders. „In het Amsterdamse zijn ook lieden die dit kunnen”, zegt hij. „Er wordt soms te snel gedacht dat dit soort dingen niet door Nederlanders gedaan kan worden. Ons zelfbeeld sluit niet altijd aan bij de werkelijkheid.”
Dat de overvallers mogelijk naar het buitenland zijn gevlucht, zegt volgens Fijnaut niet zo veel. „De A2 naar het zuiden is een door criminelen veelgebruikte route. Het is voor hen eigenlijk een soort dorpsweg. Drugsrunners gebruiken de A2 bijvoorbeeld ook vaak.” Overigens sluit Fijnaut ook niet uit dat het om buitenlandse criminelen gaat. „Jaren geleden gebeurde het wel dat criminelen uit België in Nederland hun slag sloegen.”

Bron:telegraaf


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
De overval was om 3.00. De melding van de autobrand om 3.45. De achtervolging heeft tot Eindhoven geduurd, dus ieder geval langer dan een uur. Dat is een behoorlijk lange tijd voor een achtervolging. Dus in dat uur wordt toch alles uit de kast getrokken om de overvallers te stoppen lijkt me. Zoveel mogelijk eenheden oproepen, afritten blokkeren etc... Voor de toekomst lijkt het me verstandig dat arrestatieteams sneller kunnen worden ingeschakeld en wel 24 uur paraat staan. Want het is een kwestie van tijd voordat de volgende geweldadige overal wordt gepleegd. En dat zal waarschijnlijk wel weer 's nachts gebeuren.

Is goed, gaan we allemaal invoeren. Ik neem aan dat je het niet erg vindt volgend jaar 100 euro per maand meer belasting te gaan betalen toch?

Weet je, dit soort overvallen gaan we nooit helemaal voorkomen. Het meest effectief is nog te zorgen dat de daders zo weinig mogelijk met hun buit kunnen doen (registratie serienummers, gebruik plofkoffers, DNA-douches, etc.). Dat zal veel goedkoper en meer effect hebben dan op iedere straathoek een AT 24 uur per dag paraat te hebben staan.


sylvester1986

  • Gast
Is goed, gaan we allemaal invoeren. Ik neem aan dat je het niet erg vindt volgend jaar 100 euro per maand meer belasting te gaan betalen toch?
Dan koop ik liever voor 1200 euro een wapen om mijzelf te verdedigen en laat ik minder aan de politie over ::)