GRIP 4 Ongeval na overval op geldtransporteur Amsterdam | Rijksweg A2 - Waardenburg 29-06-2011

Auteur Topic: GRIP 4 Ongeval na overval op geldtransporteur Amsterdam | Rijksweg A2 - Waardenburg 29-06-2011  (gelezen 68414 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Is goed, gaan we allemaal invoeren. Ik neem aan dat je het niet erg vindt volgend jaar 100 euro per maand meer belasting te gaan betalen toch?

Weet je, dit soort overvallen gaan we nooit helemaal voorkomen. Het meest effectief is nog te zorgen dat de daders zo weinig mogelijk met hun buit kunnen doen (registratie serienummers, gebruik plofkoffers, DNA-douches, etc.). Dat zal veel goedkoper en meer effect hebben dan op iedere straathoek een AT 24 uur per dag paraat te hebben staan.

Dat hoeft helemaal niet zoveel geld te kosten. Het gaat erom dat ze sneller kunnen worden ingezet. Er zijn 100 en 1 manieren te bedenken die de opkomsttijd kunnen verlagen. En ze hoeven echt niet ergens te worden neergezet om te wachten tot er een ooit een oproep komt. Ze kunnen ook gewoon normale politietaken uitvoeren.


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Je vergeet dat het weer gisteravond nu niet echt top was. Daarnaast heeft de Eurocopter EC-135 een maximale snelheid van 259 km/u. Dat is onder gunstige omstandigheden. Er staat dat de overvallers snelheden van 250 km/u halen. Dat betekend dat je met een helikopter nauwelijks op ze inloopt. Het enige voordeel van een heli is dat deze stukken kan afsnijden maar als de overvallers geen logische route rijden kan je daar ook geen peil op trekken. En dan kom je er na het tijdsverschil voor alarmering, opstijgen enzovoort gewoon niet meer bij.

Het weer was na 3.00 al een stuk beter, dus helikopters konden gewoon de lucht in. De helikopters staan op Schiphol, dus zeer dichtbij bij het incident. Daarnaast kan ik me nauwelijks voorstellen dat een auto sneller kan dan een helikopter. Dat lijkt me toch erg onwaarschijnlijk. En die auto kan nooit de hele route 250 km per uur hebben gereden + het feit dat een deel van de overvallers later in een busje verder gingen wat zeker niet die snelheid had kunnen halen. Een politiehelikopter had eenvoudig dat busje moeten kunnen volgen.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Dat hoeft helemaal niet zoveel geld te kosten. Het gaat erom dat ze sneller kunnen worden ingezet. Er zijn 100 en 1 manieren te bedenken die de opkomsttijd kunnen verlagen. En ze hoeven echt niet ergens te worden neergezet om te wachten tot er een ooit een oproep komt. Ze kunnen ook gewoon normale politietaken uitvoeren.

Ik ben blij dat jij de oplossingen blijkbaar al kent. Ik zou zeggen soliciteer, kan de hele politietop naar huis en houden we hier nog geld aan over ook  :-X

Ik stop hier in dit topic met stuurlui, het enige wat ik nog kwijt wil is aan de betrokken politie-agenten:

"Goed gehandeld, geef als je vanmiddag wakker wordt je vrouw/vriendin/kinderen een extra dikke knuffel dat je nog leeft"


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Ik ben blij dat jij de oplossingen blijkbaar al kent. Ik zou zeggen soliciteer, kan de hele politietop naar huis en houden we hier nog geld aan over ook  :-X

Ik stop hier in dit topic met stuurlui, het enige wat ik nog kwijt wil is aan de betrokken politie-agenten:

"Goed gehandeld, geef als je vanmiddag wakker wordt je vrouw/vriendin/kinderen een extra dikke knuffel dat je nog leeft"

Hoe weet jij dat ze goed gehandeld hebben? Was jij erbij dan? We mogen blij zijn dat er geen gewonden zijn gevallen, maar dat hoeft niet te betekenen dat ze goed gehandeld hebben.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Wat er gebeurd is is gewoon te erg voor woorden.
Maar waarom niet bijvoorbeeld alle wagens van de verkeersdienst zowel regionaal als het KLPD allemaal voorzien
van spijkermatten net als in België bij de politie.

Het stomme gezeik in NL met al die in de weg zittende regeltjes die door het stropdassenvolk van achter een buro
worden bedacht begin ik steeds meer zat te worden.
De politie moet weer de baas worden op straat en niets anders.
En voor mijn part rust je de mensen van het KLPD allemaal uit met zwaardere wapens.
En als je daar mee een auto kan uitschakelen nog veel beter.

Jij als overvaller schiet op onschuldige burgers en agenten die hun werk doen.
Gevolg is dan zero tollerance en verliest op dat moment al je rechten behalve het recht om neergeschoten te worden
al dan niet dodelijk.
Maar aan die zachte toestanden moet nu maar eens gewoon per direct een halt worden toegebracht.

En ja er zullen er nu wel weer genoeg opstaan met het mag niet, kan niet, zal niet en je bent te aggressief het boeit
me niets dat soort opmerkingen.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Hoe weet jij dat ze goed gehandeld hebben? Was jij erbij dan? We mogen blij zijn dat er geen gewonden zijn gevallen, maar dat hoeft niet te betekenen dat ze goed gehandeld hebben.

Ik kan het niet laten.

Ze zijn weer levend thuis en er zijn geen onschuldige gewonden of doden gevallen. Dus ja, ze hebben wat mij betreft goed gehandeld.


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
De Arrestatieteams werken Interregionaal en beschikken dus ook over personeel uit diverse regios in hun verzorgingsgebied.Van de sectie die piket heeft moet dus een
deel van (ver) buiten Eindhoven komen voor dat men inzetbaar is vergaat wel wat tijd.
24 uurs inzetbaarheid zoals bij de eenheid Scorpion in Zurich kent men hier niet voor de AT s.


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
De Arrestatieteams werken Interregionaal en beschikken dus ook over personeel uit diverse regios in hun verzorgingsgebied.Van de sectie die piket heeft moet dus een
deel van (ver) buiten Eindhoven komen voor dat men inzetbaar is vergaat wel wat tijd.
24 uurs inzetbaarheid zoals bij de eenheid Scorpion in Zurich kent men hier niet voor de AT s.

Dan is het inderdaad een moeilijk verhaal, maar misschien kan in de toekomst bij de samenstelling van dat soort teams meer rekening worden gehouden met de afstand. Als iemand eerst 50 km moet afleggen heeft een inzet waarschijnlijk niet veel zin meer.

Maar één arrestatieteam in het midden van Nederland 24 uur per dag standby houden lijkt me toch geen overbodige luxe. Je kan ze ook stationeren bij Schiphol zodat ze snel kunnen worden ingevlogen per helikopter door heel Nederland.


jeffrey010

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 604
Dan is het inderdaad een moeilijk verhaal, maar misschien kan in de toekomst bij de samenstelling van dat soort teams meer rekening worden gehouden met de afstand. Als iemand eerst 50 km moet afleggen heeft een inzet waarschijnlijk niet veel zin meer.

Maar één arrestatieteam in het midden van Nederland 24 uur per dag standby houden lijkt me toch geen overbodige luxe. Je kan ze ook stationeren bij Schiphol zodat ze snel kunnen worden ingevlogen per helikopter door heel Nederland.

Dat zou inderdaad mooi zijn...... Alleen hoevaak heb je een AT zo snel nodig? Ik denk dat dat veel meer gaat kosten dan wat het opbrengt  ;)
Met Vriendelijke Groet.....


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Om even een controversieel tegengeluid te laten horen:

Misschien moet je als politie voor lief nemen dat je deze gasten niet op heterdaad gaat pakken en dat je het van het opsporingsonderzoek moet hebben om ze in een later stadium aan te kunnen houden.

Je kunt natuurlijk allemaal maatregelen bedenken om als politie een betere kans te maken tegen dit soort figuren, maar dat gaat sowieso een hoop geld kosten. Laten we vooral niet denken dat we hier de wijsheid in pacht hebben, binnen de politie wordt hier heus wel over nagedacht.

Het komt toch altijd weer neer op een rekensommetje. Gaan we alle AT's 'kazerneren' zodat ze binnen drie minuten op de weg kunnen zitten, voor de enkele keer dat een overval van dit kaliber plaatsvindt? Heli's op diverse bases plaatsen in het land, die direct de lucht in kunnen en snel ter plaatse zijn? Noodhulp uitrusten met MP5 pistoolmitrailleurs (die ze vervolgens vrijwel nooit zullen gebruiken)? Apache's als soort van 'Quick Reaction Alert' om dergelijke gasten uit te schakelen (hoe proportioneel is dat?)?

Zo kan ik er nog wel tig verzinnen, maar dat gaat 'm niet worden vanwege het financiele plaatje. Natuurlijk vind ik het ook zwaar kl*te dat deze gasten hebben kunnen ontkomen en moet er wat mij betreft wel meer aan veiligheidsmaatregelen georganiseerd worden, maar zo zijn er meer zaken in de maatschappij waar dringend geld voor nodig is... (de zorgsector zit dagelijks met tekorten bijvoorbeeld)

En dan zit je nog met het punt dat je je personeel niet in gevaar wilt brengen door ze achter dit soort gasten aan te sturen omdat dat heel veel risico's met zich meebrengt.


Bovenstaande weten die gasten natuurlijk ook; zij doen ook aan kansberekening.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s