GRIP 4 Ongeval na overval op geldtransporteur Amsterdam | Rijksweg A2 - Waardenburg 29-06-2011

Auteur Topic: GRIP 4 Ongeval na overval op geldtransporteur Amsterdam | Rijksweg A2 - Waardenburg 29-06-2011  (gelezen 68993 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

orthello

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Om even een controversieel tegengeluid te laten horen:
Daar houd ik van. Soms even heel doel bewust de advocaat van de duivel spelen.
Ik ben dan ook erg blij met deze reactie.
Doe ik ook even mee...

Er wordt gesproken over dat dit incident door de politie goed geëvalueerd moet worden. Uiteraard! Maar waarom zo stellig door de politie? Waarom niet vooral door Brinks?
Blijkbaar wisten deze zware jongens donders goed dat op dat moment op die plek een kwetsbaar waardetransport te vinden was.
Tuurlijk... een filiaal van Brinks kan je niet elke 10 minuten verhuizen. Maar blijkbaar was het aan- en afrijden van de transporten voorspelbaar en(of) frequent genoeg om zonder op te vallen een wagen op te wachten.

Er zijn dus een aantal dingen die ik zo uit mijn stuurmans duim kan zuigen waar zwakke plekken in zitten. (en dat vanaf mijn virtuele wal)
1) het filiaal van Brinks staat op een vaste plek (kan je niets aan doen, dat is gewoon een feit)
2) aanrijden en afrijden van waardetransporten zijn (te) frequent en/of voorspelbaar
3) voertuigen/personen die zich langdurig (en/of verdacht) in de omgeving ophouden worden niet gezien/herkend
4) transportroutes kennen te weinig variatie waardoor onderschepping eenvoudig is

Dit zijn slechts stellingen hè. Dit is geen waarheid.
Stelling 2 en 3 vormen een zeer kwetsbare combinatie

Je kan 2 op orde hebben, maar als 3 dat niet is, dan kan iemand alle tijd nemen om een transport op te wachten.
Heb je 3 op orde maar 2 niet, dan hoeft iemand niet eens te posten, dan zorgt deze gewoon dat hij/zij op het juiste moment in de buurt is.
2 en 3 gaan dus hand in hand.

Ik heb er alle vertrouwen in dat de politie alles heeft gedaan wat in haar macht lag, i.c.m. de aanwezige risico's voor personeel en burgers, i.c.m. met de absurde snelheden, i.c.m. de aanwezigheid vaan zeer zware wapens, i.c.m. de gesteldheid van het weer, i.c.m. de wetenschap dat de zware jongens niet schuwen om de trekker over te halen, i.c.m. de wetenschap dat je met alleen een kogelwerend vest nog steeds dodelijk gewond kan raken aan hoofd, hals, kruis en bovenbenen.

Ik heb er ook alle vertrouwen in dat dit voorval veel onderzoek en evaluatie aandacht gaat krijgen, zowel van de politie als van Brinks.
Want langzaam aan ontstaat er een beeld wat lijkt op "jammer, ze zijn ontkomen, dat was het dan." of "Ach dit is zo extreem en zo incidenteel dat gebeurt voorlopig niet meer".
Nee natuurlijk is dat niet de werkelijkheid. De werkelijkheid is dat dit goed onderzocht gaat worden. Maar Brinks en de politie zijn echt niet gek. Die gaan daar niet uitgebreid over berichten. Jammer voor de sensatie belust stuurlui aan wal. Maar wel beter, want door er wel uitgebreid over te berichten gooi je alleen maar je eigen glazen in. Je wil de zware jongens ook niet wijzer maken dan ze al zijn.

Zo.... eens even zien wie er gaat happen.  98uiye


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Hap 098uo

Ik ben als medewerker van een bedrijf wat voor veel klanten over de hele wereld allerhande goederen opslaat en vervoerd werkzaam. Dit gaat van spijkerbroeken tot high-value medicamenten.

Beide partijen dienen dit goed te evalueren.

Het begint met het plaatje dat wij als buitenstaanders nog altijd niet weten, en ook nooit te weten zullen komen wat er zo waardevol was. Dit geldt ook voor dat we niet weten hoe de achtervolging daadwerkelijk gegaan is. Ja, volgens de media chaotisch.

Wat de daadwerkelijke redenen zijn voor iemand in commando om tot het stoppen van de achtervolging over te gaan weten we ook niet.


Terugkomende op mijn kijk op het gebeuren:

- Het hoeft niet zo te zijn dat dit een gerichte actie is geweest op één specifiek doel, het kan ook een actie zijn "op goed geluk" en hopen dat je wat aantreft. Zo is er bij ons een tijd terug ingebroken in een gedeelte van een pand waar kleding opgeslagen ligt, terwijl in een andere hal van het pand computeronderdelen liggen.

- In hoeverre beveilig je de omgeving van je pand. Wat is de directe omgeving en tot waar ga je? Iemand met een telescoop op een balkon van een appartementencomplex een stuk verder weg kan net zo goed observeren als iemand in een auto in de straat.

- In hoeverre ga je de veiligheid ten koste laten gaan van je operationele taak? Winkels willen hun geld hebben tijdens openingstijden. Supermarkten en banken hebben vaak een sluis waardoor er niemand aanwezig hoeft te zijn.

Maar ga je winkeliers verplichten om iedere keer op verschillende tijden te bestellen, verschillende hoeveelheden?

- Ga je je transportroutes iedere dag veranderen? Wij hebben dagelijkse vertrekken naar verschillende vliegvelden. Dan is het wel handig om redelijk in een rechte lijn te rijden via de snelweg. Kostentechnisch gezien, maar ook operationeel gezien. Direct rijden is later vertrekken is meer tijd (in ons geval) om orders te accepteren.

Natuurlijk gaan zowel Brinks als de politie dit evalueren en zoals Maarten ook al aangeeft, dit gaat intern gebeuren. Doen wij bij ons ook als er iets gebeurt. Interne evaluatie en heel summier naar de pers dingen geven. Krijg je berichten in de pers als "Brinks gaat naar aanleiding van dit incident hun beveiliging nog verder aanscherpen"

Om nog maar een knuppeltje in het hok te gooien:

- Zou Brinks niet in staat moeten zijn om de politie te vragen (op regelmatigere basis) te vragen voor begeleiding van transporten, net als de KMAR dit voor de Nederlande Bank doet:

KMar Beveiliging Nederlandse Bank transport
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Het weer was na 3.00 al een stuk beter, dus helikopters konden gewoon de lucht in. De helikopters staan op Schiphol, dus zeer dichtbij bij het incident.

Ik heb nu zo'n beetje alles bij gelezen en kom wederom tot de conclusie dat je verschrikkelijk kortzichtig denkt en totaal geen enige kennis hebt van zaken ....

Puur gebaseerd op allerlei stukjes ''ik denk, ik vind en zo moet het''.

Neem van mij aan dat vannacht alle registers open zijn getrokken en dat er alles gedaan is om die gasten te pakken.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


orthello

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Kijk... Spijker op de kop Scaniafan. Heel fijn.
Precies waar ik mensen over wil na laten denken.

We weten niet alles, we krijgen niet alles en we zullen ook nooit alles te weten te komen.
Het heeft dus totaal geen zin om te (ver)oordelen. Het heeft dus ook totaal geen zin om naar een zwarte piet te zoeken.
Er is hier namelijk maar één zwarte piet (nou ja... een groepje) en dat zijn die zware jongens.


Puur gebaseerd op allerlei stukjes ''ik denk, ik vind en zo moet het''.
En precies dit is het probleem met Roare (en veel andere deelnemers aan discussie als die politie wagen in Heemstede)...
...te veel onderbuik (sensatie) en te weinig feiten (kennis)


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Waarom niet het leger inschakelen in dit soort gevallen. Op vliegbasis GILZE EN RIJEN staan Apache toestellen
Voordat dat telefoontje is gedaan zaten die overvallers allang in het buitenland  ::)
Als je ziet dat een blushelicopter al een paar uur nodig heeft...

Enig realisme is bij sommigen vreemd geloof ik.


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Ik heb nu zo'n beetje alles bij gelezen en kom wederom tot de conclusie dat je verschrikkelijk kortzichtig denkt en totaal geen enige kennis hebt van zaken ....

Puur gebaseerd op allerlei stukjes ''ik denk, ik vind en zo moet het''.

Neem van mij aan dat vannacht alle registers open zijn getrokken en dat er alles gedaan is om die gasten te pakken.
Conclusie : Politie Nederland is niet in staat om échte criminelen te pakken.  :-X
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Conclusie : Politie Nederland is niet in staat om échte criminelen te pakken.  :-X

Die conclusie slaat als een l*l op een drumstel. Klinkt namelijk nergens naar.

Nogmaals:

Wij kennen de beweegredenen om over te gaan tot het staken van de achtervolging niet.
Wij kennen de daadwerkelijke acties die gedaan zijn niet
Wij weten niet welke teams (AT etc.) bij de achtervolging betrokken zijn geweest
Wij weten niet of er een helikopter heeft deelgenomen aan de achtervolging
Wij weten niet, als er geen heli heeft meegevlogen, wat de reden hier voor was

Denk dat Jerommeke misschien een kleine nuance in zijn opmerking aan had kunnen brengen.

"Neem van mij aan dat vannacht alle registers open zijn getrokken voor zover mogelijk op dat moment en dat er alles is gedaan om die gasten te pakken"

Hadden ze met Apaches de criminelen van de weg geschoten zoals sommigen wensen hier in dit topic, had dit topic vol gestaan met commentaar op "Buitensporig geweld van de politie" met het "risico om onschuldige omstanders te raken"

Kortom, het is ook nooit goed.

Ben blij dat mijn leidinggevende wat meer open-minded is t.o.v. sommige forumleden hier.
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Conclusie : Politie Nederland is niet in staat om échte criminelen te pakken.  :-X
Conclusie: Niemand was in staat deze criminelen te pakken.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Conclusie: Niemand was in staat deze criminelen te pakken.
Ik vraag me af of de politie die gasten wel wilde pakken. De A2 is rond dat tijdstip al behoorlijk druk aan het worden, de kans dat er onschuldige slachtoffers gaan vallen is niet ondenkbaar bij een confrontatie tussen de poltie en de overvallers. Hoe vaak gebeurt het niet dat die gasten later alsnog worden gepakt.


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Preventief zou je bijvoorbeeld bij een object als Brinks bewapende beveiligers moeten kunnen inzetten, honden op het terrein etc.

Aangaande AT's, deze hebben een opkomsttijd naar ik meen van 1 uur. Voor Zuid Nederland is de standplaats Eindhoven.