GRIP 4 Ongeval na overval op geldtransporteur Amsterdam | Rijksweg A2 - Waardenburg 29-06-2011

Auteur Topic: GRIP 4 Ongeval na overval op geldtransporteur Amsterdam | Rijksweg A2 - Waardenburg 29-06-2011  (gelezen 69311 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Hoe snel kan de DSI eigenlijk ter plaatse zijn?
Dat is tactisch gevoelige informatie en zul je daarom op dit forum niet aantreffen ;) Althans, niet iemand die je dat concreet gaat vertellen. Komt het uit de media o.i.d., dan is het een ander verhaal...

Maar als je meer over die club wilt weten, raad ik je aan om dit topic eens door te lezen: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=7968.0
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


HGL

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 660
Dat is tactisch gevoelige informatie en zul je daarom op dit forum niet aantreffen ;) Althans, niet iemand die je dat concreet gaat vertellen. Komt het uit de media o.i.d., dan is het een ander verhaal...

Maar als je meer over die club wilt weten, raad ik je aan om dit topic eens door te lezen: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=7968.0

Hieronder een link met uitgebreide info:

http://www.arrestatieteam.nl/eenhedenbinnenland/dienst_speciale_interventies-DSI.php

Zoals je leest is de DSI al eigenlijk een politie/defensie eenheid. Dus iedereen die roept dat het een defensie taak is (inclus de vice-premier) die weten niet wat ze roepen. De DSI is er voor de zware gevallen (opoffering, zware wapens (explo/vuurwapens). Ook het eea aan ander materieel en parate heli.
De inzet tijd afhankelijk van locatie e.d. De basis is centraal gelokaliseerd in NL. Echter het blijft afhankelijk van de locatie waar nodig en hoe snel uit je bed in je auto zullen we maar zeggen.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Jij bent denk ik niet op de hoogte van het aantal KLPD auto's in een normale nachtdienst? Als er in Groningen een zware aanrijding is, kun je het strategisch opstellen wel vergeten. En als er 250 gereden wordt, wordt strategisch opstellen al helemaal erg moeilijk, helemaal met alle op- en afritten en knooppunten die er zijn.

Dat is al waarheid. En dat zal het ook nog wel blijven, in ieder geval op heterdaad. Reken maar dat deze zaak hoge prioriteit krijgt bij de recherche.

En NL is in deze niet uniek, ook België en Frankrijk maken dit zo mee. Enige tijd geleden is in Frankrijk een geldwagen klemgereden op de snelweg met vrachtwagens die in brand gestoken werden. Ook bewapend met automatische wapens etc. De eerst ter plaatse gekomen politie auto heeft er toen voor gekozen om op veilige afstand het verkeer tegen te houden om slachtoffers te voorkomen.

Wanneer we niets kunnen doen om dergelijke overvallers op heterdaad te kunnen aanhouden (en dit is geen kritiek op de werkwijze van afgelopen week, die is gezien de omstandigheden en beschikbaarheid van middelen prima verlopen), slaat mij de angst om het hart.

Dat zou dus een "vrijbrief" zijn om maar bruut geweld te gaan gebruiken bij overvallen. Deze keer is het allemaal zonder slachtoffers (met lichaamlijk letsel afgelopen), maar een garantie dat er de volgende keer wederom geen slachtoffers zullen vallen is het zeer zeker niet.

Het leger lijkt me ook geen reële optie. De opkomsttijd is daarvoor te lang.
Middelen die defensie heeft om de daders te volgen zijn voor een groot deel ook in EC135 van het KLPD ingebouwd. Bewapening van de heli's van defensie is toch niet in te zetten op burgers in het Nederlands recht. Daar zit dus ook geen meerwaarde in. Bovendien met het weer van afgelopen dinsdag heeft defensie net zoveel problemen om een heli in de lucht te krijgen als de politie. Per definitie vlieg je niet in de omgeving van onweersbuien. Het gevaar is dan te groot. Niet alleen de bliksem, maar ook de evt hagelstenen, downbursts en updrafts zijn te gevaarlijk. Daar waagt geen vlieger zich vijrwillig aan.
Het was voor luchtsteun gewoon totaal ongeschikt weer, wie die steun ook zou kunnen bieden. Daar doe je helemaal niets aan.

Gezien de hoeveelheid reacties hier in het forum, en dat zal op andere plekken niet anders zijn, zal er uit deze casus vast lering getrokken worden.

Nogmaals petje af voor alle mensen die er dinsdag bij betrokken waren.


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Dat is tactisch gevoelige informatie en zul je daarom op dit forum niet aantreffen ;) Althans, niet iemand die je dat concreet gaat vertellen. Komt het uit de media o.i.d., dan is het een ander verhaal...

Maar als je meer over die club wilt weten, raad ik je aan om dit topic eens door te lezen: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=7968.0

Dutch CT Unit: Dienst Speciale Interventies (DSI) pt.1/2
user: benatsch

Citaat @ 0.41: " De DSI heeft een wettelijke verplichting gekregen om binnen een uur overal in Nederland ter plaatse te zijn, daar waar zij nodig is"


TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
maar ja...  als de 'brug' van de KLPD vol ligt met kraaienpoten.

Omschrijving
UPDATE 3 (6 juli): Overvallers gebruikten kraaienpoten om politie-auto's te hinderen
De overvallers hebben gebruik gemaakt van zogenaamde "kraaienpoten" (zie foto's hieronder). Dat zijn pvc-buisjes met daar doorheen een aantal parkerschroeven. Als auto's over dergelijke "kraaienpoten" heen rijden veroorzaakt dat lekke banden. Politie-auto's zouden daardoor een achtervolging moeten staken. Deze "kraaienpoten" lagen in ieder geval op de toe- en afrit van de vestiging van het KLPD. De overvallers hebben op nog een aantal plekken dergelijke "kraaienpoten" op de weg gegooid. De officier van justitie heeft nu toestemming gegeven foto's (zie hieronder) van de aangetroffen kraaienpoten naar buiten te brengen. Het rechercheteam wil graag weten of er mensen zijn die meer informatie hebben over deze "kraaienpoten".




Bron: http://www.depolitiezoekt.nl/gezocht/zaak/2011164906/overval-brinks-in-zuidoost


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Aan deze kraaiepoten zie je maar dat er een gedegen voorbereiding is geweest aan de kant van de overvallers.
Dit soort dingen maak je niet even onderweg naar je kraak, die zijn vooraf klaar gemaakt met het doel al voor ogen.

Hopelijk pakken ze deze lieden snel.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Dit soort dingen maak je niet even onderweg naar je kraak, die zijn vooraf klaar gemaakt met het doel al voor ogen.

Scherp!  ::) (en die kraaienpoten ook)  ;D

Ik snap dat het in het belang van het onderzoek wordt gepubliceerd, maar ik vrees dat bepaalde lieden een voorbeeld nemen aan dit mooie knutselwerk.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Ik snap dat het in het belang van het onderzoek wordt gepubliceerd, maar ik vrees dat bepaalde lieden een voorbeeld nemen aan dit mooie knutselwerk.

Tsja, als men de zin ''fysieke barriëre, met als doel politievoertuigen tijdens de vlucht tot stilstand te dwingen'' niet voldoende vind ...

Vraag me dan af wat ze hier uit hopen te gaan krijgen? Wie heeft er spaanplaatschroeven en wat ''blaas'' -pijp gekocht ?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Ik had buiten mijn eigen kraaienpoten een heel andere voorstelling van kraaienpoten.
(meer de traditionele vorm)
Dit is een knap stukje denkwerk van het internet afgeplukt of zelf bedacht.
Geeft wel aan dat ook aan werkelijk alles gedacht was, geen kleine jongens dus.
Mijn laatste opmerking doet me gelijk denken aan de Donald Duck (met de Grote Jongens).
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.