SBS6 - Overtreders

Auteur Topic: SBS6 - Overtreders  (gelezen 70109 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #130 Gepost op: 16 november 2011, 02:24:36
"U bent in overtreding meneer. U mag hier niet verschijnen met een scooter. Daar ga je een bekeuring voor geven."
Opzich is de tekst die deze handhaver uitspreekt correct Nederlands, duidelijk en begrijpelijk. Dhr rijdt op een scooter in een voetgangerszone. Dat hij daar rijdend op zijn scooter niet mag verschijnen klopt. Het valt mij vooral op dat mensen soms erg traag van begrip zijn. Wij Nederlanders snappen alleen dat gene wat ons goed uitkomt. Als het niet in ons straatje past spelen we massaal de domme.

Een voorbeeld wat ik zelf al eens heb meegemaakt: Ik was als beveiliger werkzaam tijdens een evenement. Er staat een bezoeker te roken in de deuropening van de hoofdingang van een gebouw, terwijl het algemeen bekend en geaccepteerd is dat binnen roken niet toegestaan is. Het staat ook bij binnenkomst aangegeven.

Mijn collega heeft de bezoeker gevraagd om buiten te gaan staan om te roken en niet in de deuropening. Wat doet de bezoeker? Hij doet 1 stap naar voren en gaat "buiten" pal voor de deur staan roken.  Hierop vraagt die collega de bezoeker verderop te gaan staan. Het antwoord van de bezoeker was "meneer u zei net dat ik buiten moest gaan staan, ik sta nu buiten en ik blijf hier staan." Hierop heb ik het verzoek dat blijkbaar zeer onduidelijk was verder uitgelegd aan de bezoeker. Hij bleef vasthouden aan het feit dat hij al buiten stond. Zonder enige vorm van waarschuwing hebben we de bezoeker gevorderd het terrein te verlaten.

De bezoeker vond het erg vreemd dat hij eruit gezet werd om 1 sigaret, hij vond dat mijn collega en ik spijkers op laag water aan het zoeken waren. Maar wat deed deze bezoeker zelf dan? Was deze bezoeker dan zelf ook niet heel erg onredelijk in zijn interpretatie van datgene wat werd gezegd?

Wat ik met dit voorbeeld bedoel is dat er ook een beroep word gedaan op interpretatievermogen van mensen. Het is niet zo dat het altijd aan de ander ligt die zich niet perfect kan uitdrukken. Iets met de hand in eigen boezem steken...


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #131 Gepost op: 16 november 2011, 02:53:43
Wij Nederlanders snappen alleen dat gene wat ons goed uitkomt. Als het niet in ons straatje past spelen we massaal de domme.
Kan hier ook een heel boek over schrijven wat ik allemaal al op Schiphol heb meegemaakt. Veelal met mensen die verbaasd zijn dat wij een controle uitvoeren omdat zij net van het beveiligde terrein afkomen
("Dat is toch douanegebied")  098uo ::).
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #132 Gepost op: 21 november 2011, 19:50:56
Deze van de voice-over vond ik ook wel leuk gisteren. Ging over de aanhouding door de stadswachten van Haarlem: "... en de man is aangehouden voor verzet bij arrestatie." :)


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #133 Gepost op: 21 november 2011, 22:18:46
Volgens mij staat er iets heel ander in het proces verbaal? ;D


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #134 Gepost op: 21 november 2011, 23:18:06
Ik hoop het, anders is het een korte zaak.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #135 Gepost op: 25 november 2011, 13:03:22
Herkennen jullie het stukje nog van de oudere mevrouw met de BOA van ProRail? (aflevering 5?)

Je moest eens weten hoeveel klachten er zijn binnen gekomen bij ProRail, over het optreden van de BOA.
Hij had, aldus de kijkers, wel 1x met zijn hand over zijn hart moeten strijken.

Terwijl de directie het een goed optreden vond, want als je dit gaat doen, zeker voor de camera, krijg je allemaal mensen in het land die zeggen ja maar die mevrouw kreeg ook geen boete dus ik wil hem ook niet.. Regels zoveel mogelijk gelijk trekken..

Ook heb ik de BOA zelf gesproken en hij had heldere argumentatie om de boete uit te schrijven of er nu wel of geen cameraploeg bij stond..

Terugkomend op auto's een stopteken geven n.a.v. overtreding, dit staat wel in hun akte, maar vaak rijden auto's te snel en kunnen zij deze niet staandehouden, maar geven ze (bijna) altijd een boete op kenteken..
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #136 Gepost op: 29 november 2011, 10:55:36
In de aflevering van afgelopen zondag (http://www.sbs6.nl/programmas/overtreders/videos/seizoen-0/aflevering-9/overtreders-aflevering-9/)
zie je aan het eind van de uitzending, dat een persoon een van de bikers op de grond duwt (op de beelden niet echt goed te zien) (bij 41min.)

Hij krijg alleen maar een PV van €70-, voor openbare dronkenschap.
Is er geen zwaardere straf te geven? Hij duwt een agent tegen de grond, valt dat niet gewoon onder mishandeling?
(ik weet niet 100% zeker of dit misschien niet ook is gedaan, maar dat zegt het filmpje helaas niet).


Meneer

  • Vrijpol. Brabant (Zuid) Oost
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
    • Politieserie
Reactie #137 Gepost op: 29 november 2011, 18:00:37
In de aflevering van afgelopen zondag (http://www.sbs6.nl/programmas/overtreders/videos/seizoen-0/aflevering-9/overtreders-aflevering-9/)
zie je aan het eind van de uitzending, dat een persoon een van de bikers op de grond duwt (op de beelden niet echt goed te zien) (bij 41min.)

Hij krijg alleen maar een PV van €70-, voor openbare dronkenschap.
Is er geen zwaardere straf te geven? Hij duwt een agent tegen de grond, valt dat niet gewoon onder mishandeling?
(ik weet niet 100% zeker of dit misschien niet ook is gedaan, maar dat zegt het filmpje helaas niet).
Ik verwacht dat het 'Heel Nederland kijkt, hiervoor moet je thuis blijven, de fanastische show - SBS praat' is.
Ofterwijl, waarschijnlijk viel de agent door een botsing en valt het 'aanvallen' wel mee.
De voice heeft het in ieder geval wel vaker fout, dus ik kan me voorstellen dat dit het geval is.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #138 Gepost op: 29 november 2011, 20:40:50
Ik krijg meer het idee dat hij gewoon door een stuurfoutje op zijn plaat gaat. Geeft niet, kan gebeuren... maar kondig het dan niet zo aan. Als hij echt omgeduwd was dan waren er wel hele andere artikelen aan te pas gekomen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #139 Gepost op: 30 november 2011, 12:52:23
Ik krijg meer het idee dat hij gewoon door een stuurfoutje op zijn plaat gaat. Geeft niet, kan gebeuren... maar kondig het dan niet zo aan. Als hij echt omgeduwd was dan waren er wel hele andere artikelen aan te pas gekomen.

Oke, en stel dat hij wel geduwd heeft, wat is de gemiddelde straf? En valt dit onder mishandeling of onder iets anders?