SBS6 - Overtreders

Auteur Topic: SBS6 - Overtreders  (gelezen 69518 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
Reactie #150 Gepost op: 12 december 2011, 01:31:51
Het valt me op dat best veel mensen netjes stoppen voor de boa's van Pro-Rail, maar stel je rijdt door als je fietst, mag hij je dan van je fietsen 'trekken'?


brandweerman511

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 273
Reactie #151 Gepost op: 12 december 2011, 01:35:49
Het valt me op dat best veel mensen netjes stoppen voor de boa's van Pro-Rail, maar stel je rijdt door als je fietst, mag hij je dan van je fietsen 'trekken'?
ik durf dat niet met zekerheid te zeggen ik denk het niet, maar ik heb de afgelopen keren wel gezien dat er een stukje verder een politie-eenheid staat voor het geval iemand vlucht of zich niet kan legitimeren.
er is geen mooier weer dan brandweer!  Niv 3 Politie Rotterdam


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #152 Gepost op: 12 december 2011, 01:36:35
Het valt me op dat best veel mensen netjes stoppen voor de boa's van Pro-Rail, maar stel je rijdt door als je fietst, mag hij je dan van je fietsen 'trekken'?

De BOA's trekken aan de bagagedrager, zodat de fietsen niet vooruit komen.
Of het officieel ook mag weet ik niet, maar ze doen het wel  ;)
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #153 Gepost op: 12 december 2011, 01:37:16
Het valt me op dat best veel mensen netjes stoppen voor de boa's van Pro-Rail, maar stel je rijdt door als je fietst, mag hij je dan van je fietsen 'trekken'?
Dat valt onder de definitie van geweld en ik weet niet of die BOA's bevoegd zijn om geweld te gebruiken.
Denk het niet namelijk, echter ben jij wel verplicht te stoppen indien de daartoe bevoegde ambtenaar jou dat teken geeft. Staat ook vaak al geregeld in de wet op grond waarvan dit teken tot stoppen (of tot stilhouden net hoe de wijze heer het genoemd heeft) is gegeven. Bij de vorige aflevering stonden ze samen met een agent te controleren (die daartoe wel is bevoegd) en stond er ook achter de bosjes een auto van de politie die er eventueel achteraan kon gaan. Dus ik denk Syl als jij gewoon door fietst dat er snel genoeg actie word ondernomen  0098

Edit: uit de ambsinstructie

art 3b. geweld: elke dwangmatige kracht van meer dan geringe betekenis uitgeoefend op personen of zaken
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #154 Gepost op: 12 december 2011, 01:39:24
De BOA's van Pro Rail zijn vanaf 1 januari a.s. geweldsbevoegd en krijgen (zeer waarschijnlijk) ook transportboeien..
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


sylvester1986

  • Gast
Reactie #155 Gepost op: 12 december 2011, 01:44:25
Dus ik denk Syl als jij gewoon door fietst dat er snel genoeg actie word ondernomen  0098
Ze vallen in ieder geval op met de Gele jas. Ik let dan sowieso wel op als ik een Gele jas zie.  ;D
In het verleden wachtte ik ook niet altijd tot het Rode licht helemaal uit was en als er dan iemand voor me was gesprongen, dan probeerde ik denk ik toch snel door te rijden. e050
Nu ben ik gelukkig wel wijzer  ;D ;D


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #156 Gepost op: 12 december 2011, 01:47:49
Ze vallen in ieder geval op met de Gele jas. Ik let dan sowieso wel op als ik een Gele jas zie  ;D

Dat horen/zien ze vaker :P

Tot ze een burger actie hebben, vaak i.c.m. KLPD en dan blijven ze schrijven..
Juist omdat ze dan niet opvallen..
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


sylvester1986

  • Gast
Reactie #157 Gepost op: 24 december 2011, 14:25:26
2x geen vervoersbewijs, maar wel 2 verschillende geldbedragen (€25/€39), waarom is dit?
Het is toch hetzelfde feit?
Overtreders - S01E12 - OV controle
User: overtreders


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #158 Gepost op: 24 december 2011, 14:31:39
2x geen vervoersbewijs, maar wel 2 verschillende geldbedragen (€25/€39), waarom is dit?
Het is toch hetzelfde feit?
Overtreders - S01E12 - OV controle
User: overtreders
25 euro is gelijk betalen en 39 euro is voor de mensen die in willen beroep gaan.

Maar de reden waarom er 14 euro verschil tussen zit, dat weet ik niet.. (Extra administratief werk..?)
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #159 Gepost op: 24 december 2011, 14:39:16
Het GVU in Utrecht is volgens mij ook een uitzonderling die dat hebben want Amsterdam / Den Haag of Rotterdam
heb ik dat ook nog nooit eerder meegemaakt. In Rotterdam kost het je gewoon € 38,50 als je geen geldig vervoersbewijs hebt.

Wat ik mij wel afvraag mogen zij je wel staande houden en om je ID en zo vragen en een boete opleggen want ik kan bij hun nergens enige vorm van herkenning vandaan halen dat zij BOA zijn of zo.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen