SBS6 - Overtreders

Auteur Topic: SBS6 - Overtreders  (gelezen 69904 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #210 Gepost op: 13 februari 2014, 15:44:10
Citaat van: kaasje link=msg=1243923 date=1392297343
Vind het een leuk programma omdat het een veel beter beeld geeft van het politiewerk dan menig ander programma (veel breder in ieder geval dan VHT programma's). Het laat ook mooi de ergernissen zijn en de irritaties waarmee je op straat te maken krijgt (bijvoorbeeld met de horeca jongeren). Ze mogen van mij echter soms wel wat betere toelichtingen geven. Bijvoorbeeld na aanhouding wet ID schreeuwt de V.E. dat hij niks heeft gedaan, de voice-over mag dan best nog even benadrukken (of de agent achteraf) dat je dus je i.d. bij je moeten hebben! moet kunnen tonen
>:D


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #211 Gepost op: 25 februari 2014, 19:57:01
Stukje overtreders gezien van afgelopen zondag (23/02) waarin een vervelend persoon werd gevorderd het plein te verlaten. Dit kan natuurlijk obv de APV (2.1, al moet je dat formeel bevelen ipv vorderen) maar nu werd erbij gezegd dat hij niet voor 7 uur terug mocht komen. Zelf heb ik daar nog nooit van gehoord, kunnen wij een tijd aan de vordering hangen of is dit gewoon bluf?
Wat als ik om 1 uur iemand vorder dat hij tot 7 uur weg moet blijven, en hij komt om 6 uur terug? Kortom, hoever kunnen we gaan?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #212 Gepost op: 25 februari 2014, 20:13:54
Is dit niet het dreigen met een tijdelijk kortdurend gebiedsverbod op grond van de APV / gemeentewet art 172?

Dit is vaak geregeld in de APV, in Amsterdam bijvoorbeeld in artikel 2.9 van de APV, het verblijfsverbod.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #213 Gepost op: 25 februari 2014, 20:21:21
Nee, de bevoegdheid in 172 ligt bij de burgemeester en niet bij ons. Volgens mij mogen wij in dit geval alleen vorderen om de verstoring van de openbare orde te laten beëindigen en kunnen we daar geen tijd aan hangen.
Anders vorder ik volgende week per 3 maanden  0098
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #214 Gepost op: 25 februari 2014, 20:25:24
Citaat van: silque link=msg=1246397 date=1393356081
Nee, de bevoegdheid in 172 ligt bij de burgemeester en niet bij ons. Volgens mij mogen wij in dit geval alleen vorderen om de verstoring van de openbare orde te laten beëindigen en kunnen we daar geen tijd aan hangen.
Anders vorder ik volgende week per 3 maanden  0098
Dat denk je....

In Amsterdam bijvoorbeeld is het als volgt geregeld:

Citaat
Verwijderingsbevelen
De politie heeft namens de burgemeester de bevoegdheid overlastgevende personen in eerste instantie voor de duur van 24 uur te verwijderen. Indien iemand binnen een periode van zes maanden, drie maal een 24-uurs verwijderingsbevel opgelegd heeft gekregen kan er een verwijderingsbevel voor de duur van 14 dagen worden opgelegd. In het geval dat iemand herhaaldelijk verwijderd wordt en als notoire overlastveroorzaker is aan te merken, kan deze persoon voor de duur van een maand of zelfs drie maanden uit het gebied verwijderd worden. Overtreding van het verwijderingsbevel is een strafbaar feit.
De meeste documenten vallen hier te lezen:
http://www.amsterdam.nl/wonen-leefomgeving/veiligheid/openbare-orde/overlast(gebieden)/overlastgebieden/overlastgebieden/

Dit gaat allemaal op grond van de APV artikel 2.8 en 2.9 in Amsterdam. Enige voorwaarde is dat er sprake is van een overlastgebied. Agenten zijn in dit gebied door de burgemeester gemandateerd om deze kortdurende verboden op te leggen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #215 Gepost op: 25 februari 2014, 20:28:59
Voor de duidelijkheid, dit zijn de relevante APV artikelen:

Citaat
Artikel 2.8 Aanwijzing overlastgebied
1. De burgemeester kan een overlastgebied aanwijzen als naar zijn oordeel sprake is van een ernstige verstoring of bedreiging van de openbare orde. Hij bepaalt daarbij of artikel 2.9, artikel 2.9A of artikel 2.9B van toepassing is.
2. Het is verboden zich in een overlastgebied op te houden in een groep van meer dan vier personen als dit leidt tot verstoring van de openbare orde.
3. De burgemeester trekt de aanwijzing in zodra de openbare orde in het overlastgebied naar zijn oordeel voldoende is hersteld.

Artikel 2.9 Verblijfsverbod
1. De burgemeester kan degene die in een op grond van artikel 2.8, eerste lid aangewezen overlastgebied:
a. artikel 2.2, eerste lid;
b. artikel 2.5, eerste lid;
c. artikel 2.7, eerste of tweede lid;
d. artikel 2.8, tweede lid;
e. artikel 2.12, eerste lid;
f. artikel 2.18;
g. artikel 2.21 overtreedt of
h. harddrugs koopt of verkoopt;
i. geweldsdelicten pleegt of diefstallen uit auto's op of aan de weg pleegt of
j. openlijk wapens als bedoeld in artikel 2 van de Wet wapens en munitie voorhanden heeft, bevelen om zich onmiddellijk uit dat overlastgebied te verwijderen en zich daar voor de duur van 24 uur niet meer te bevinden.
2. De burgemeester kan degene die in een overlastgebied een van de in het eerste lid genoemde overtredingen pleegt, bevelen om zich uit dat overlastgebied te verwijderen en zich daar niet meer te bevinden
a. voor de duur van 14 dagen als hem binnen een periode van zes maanden driemaal een bevel als bedoeld in het eerste lid is gegeven;
b. voor de duur van een maand als binnen een jaar, nadat hem een bevel als bedoeld onder a is gegeven, opnieuw een overtreding wordt gepleegd;
c. voor de duur van drie maanden als binnen een jaar, nadat hem een bevel als bedoeld onder b is gegeven, opnieuw een overtreding wordt gepleegd;
d. voor de duur van drie maanden als binnen een jaar, nadat hem een bevel als bedoeld onder c is gegeven, opnieuw een overtreding wordt gepleegd.
3. Degene die een bevel heeft gekregen als bedoeld in het eerste of tweede lid, is verplicht hieraan onmiddellijk te voldoen.
Er zijn veel gemeentes met uitgaansgebieden die dit op soortgelijke wijze geregeld hebben.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #216 Gepost op: 25 februari 2014, 20:56:45
Helder, gemeentes bij ons hebben deze artikelen niet. Toch kan ik me bijna niet voorstellen dat bekende uitgaangsgebieden worden aangewezen als 'overlastgebied', m.i. is dit meer voor plaatsen waar bijvoorbeeld veel hangjeugd samen komt, gedeald wordt etc.
Maar het geeft je een mooie stok om mee te slaan inderdaad!
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #217 Gepost op: 25 februari 2014, 21:13:58
Citaat van: silque link=msg=1246407 date=1393358205
Toch kan ik me bijna niet voorstellen dat bekende uitgaangsgebieden worden aangewezen als 'overlastgebied', m.i. is dit meer voor plaatsen waar bijvoorbeeld veel hangjeugd samen komt, gedeald wordt etc.
Juist wel! In Amsterdam valt zo ongeveer de hele binnenstad er onder. Juist in die gebieden vinden vaak kleine verstoringen van de openbare orde plaats.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #218 Gepost op: 26 februari 2014, 11:40:26
OK! dit was in Purmerend dus zou idd goed kunnen. Wij kennen dat artikel in ieder geval niet in onze APV, vorderen dat ze tot 7 uur weg blijven kan bij ons dan ook niet.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


PWB

  • Senior GGP A’dam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,079
Reactie #219 Gepost op: 2 maart 2014, 23:32:48
Lijkt erop dat dit seizoen Overtreders na 5 afleveringen plaats gemaakt heeft voor Gestalkt van Alberto Stegeman
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.