Eten en drinken bij shock?

Auteur Topic: Eten en drinken bij shock?  (gelezen 13614 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

stammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 952
  • Het moet, dus het kan!
Reactie #10 Gepost op: 8 juli 2011, 02:11:10
Ik zie nergens op de instructiekaarten dat je ervan uit moet gaan dat je pas over 24 uur in een noodhospitaal bent...

De nieuwe regel zegt:

Controle C, Bepaal hartfrequentie.
Hartslag boven 100/min, én
bleke huidskleur of
snelle diepe ademhaling of
misselijkheid en braken of
bewustzijnsverandering of
dorst

= Shock -> Laat de gewonde drinken (mits goed bij bewustzijn.) :o

Ik doe dit gedeelte nog maar niet doceren.... :-X


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #11 Gepost op: 17 juli 2011, 13:14:12
Een van de uitgangspunten van de eh is "je moet voorkomen dat door jouw handelen de toestand het slachtoffer verergert.

Met alle onzekerheden over de werkelijke toestand van het slachtoffer die inwendig letsel zou kunnen hebben, moet je het slachtoffer zoveel mogelijk stabiliseren in de stand waarin hij wordt aangetroffen.

Laat de verdere behandeling over aan de ambulance bemanning .....


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #12 Gepost op: 5 oktober 2011, 13:47:14
Normaal gesproken is eten en drinken bij Shock, in de reguliere EHBO not done...

Echter als je kijkt naar remote gebieden, of dat je langer dan normaal voor een shock patient moet zorgen, kan je ook kijken naar de oorzaken van shock..

Als de oorzaak van de shock veel vocht en voedsel, (suikers) te kort is, kan voorzichtig eten en drinken geven (energie toevoegen) soms wel de juiste handeling zijn...

Deze discussie is een beetje aan mij ontgaan. Vandaar een wat late reactie. Toch heeft Rescue hier een interessant punt. De zorg voor een patient in shock is een geweldige uitdaging. In remote area's zal het meestal een vorm van hypovolemische- of distributieve shock betreffen. Die vragen een heel specifieke behandeling. In algemene zin is het onverstandig om een patient in shock te laten drinken. De argumenten die eerder werden aangevoerd zijn juist.

Echter.., in dit soort omstandigheden zou ik, mede afhankelijk van de toestand van het slachtoffer, voorzichtig laten drinken. Liefst een warme en zoete drank. Met het toedienen van voedsel zou ik uitermate terughoudend zijn.

Expert.