Digitaal examineren

Auteur Topic: Digitaal examineren  (gelezen 8735 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rene112

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 7 december 2004, 22:40:43
Nou, heb de demo gezien. 8) Veel geld voor...... :-X :-X

(En dan wist ik niet dat het over een bedrag van 5 nullen ging :-\ :-\

Dat lijken mij de kosten voor het laten ontwikkelen van een totaal nieuw scenario (zeg maar een omgeving met gebouwen, voertuigen etc. waarin incidenten kunnen plaatsvinden).

Zo uit mijn hoofd zijn de jaarlijkse kosten voor het gebruiken van verschillende scenario's ongeveer € 200-250 per deelnemer. Dit is dan een abonnementsvorm.

Het lastige van een demo is dat je vaak alleen een indruk van het de grafische mogelijkheden krijgt, maar geen idee hoe dan een OvD- of bevelvoerders-training eruit komt te zien in de praktijk....

Ik heb een paar weken geleden bij de Gezamenlijk Brandweer (bij Rotterdam) twee dagdelen bevelvoerders getraind met VR. Dat was voor hun de eerste kennismaking, en daardoor hebben ze ook echt een idee wat je hiermee zou kunnen doen binnen je oefenprogramma.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


Rene112

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 7 december 2004, 22:44:59

Op deze manier heb je wel gelijk ja,een bevelvoerder of een OVD kan zich achter het scherm volledig over inzet buigen.En heeft hij niet ook nog eens in de praktijk manschappen in te zetten,maar kan hij dat zoals jij zegt in een afsluitende oefening doen.Dus beter beslagen ten ijs komen

Yes!  Jij gaat door voor de wasmachine....  ;D ;D ;)

Bevelvoerder leren in hun opleiding bijvoorbeeld vrijwel niet om op te treden bij grotere incidenten, het blijft vrijwel altijd beperkt tot kleine branden en ongevallen.
Daarnaast is ook de samenwerking met een OvD nadat er opgeschaald is, geen onderdeel van de (huidige) brandweeropleidingen.

Dit soort onderwerpen kan je heel goed 'droog' oefenen met VR en als je de werkwijze (procedures etc.) een aantal keer hebt getraind, kan je ze toepassen in een grote realistische praktijkoefening.

Zo nu krijg ik een acute rsi-aanval....  ;)

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


Rene112

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 7 december 2004, 22:46:41
Ja en dan 2 weken later herexamen doen als je gezakt bent..... ;D

Zover ik de opzet nu begrepen heb... wordt het dus mogelijk om als regio (opleidingsinstituut) op hele korte termijn herkansingen te regelen voor kandidaten die het niet hebben gehaald.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #13 Gepost op: 5 oktober 2009, 22:49:27
Om maar weer eens een topic uit het stof te halen:

Virtueel oefenen of examineren, wat vinden we daarvan. Onderstaand een filmpje van het NIFV:



Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #14 Gepost op: 5 oktober 2009, 22:51:29
Nog een paar:

&feature=channel_page

&feature=channel_page

&feature=channel_page


Tjin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 60
Reactie #15 Gepost op: 7 oktober 2009, 12:24:27
Je moet altijd het juiste middel voor je doel gebruiken, dat geld ook voor oefenen en examineren. Virtueel oefenen is vooral geschikt voor beeldvorming en daaruit vloeiende oordeel en besluitvorming (dus bevelvoerders, OvD's). Het is een tussen niveau onder een veldoefeningen, maar kost aanzienlijk minder voorbereiding en kosten. Enscenering optuigen in het echt voor een OvD oefening is toch vrij duur...  en viruteel kan je natuurlijk onveiligere situatie creeren dan in het echt. En voor examinering kan je eventueel meerdere scenario's snel achter elkaar draaien, zonder dat je steeds naar een andere locatie moet rijden en omgebouwd moet worden of dergelijke. Als de training alleen gericht is op BOB is het een prima middel.

Ook heeft het een voordeel bij locaties waarbij je weining of geen oefening kunt houden. Bijvoorbeeld traintrajecten en tunnels. De A2 tunnel en het spoorbocht bij Dordrecht is bijvoorbeeld virtueel nagebouwd, zodat het een alternatieve manier geoefend kan worden bij deze locaties.

Virtueel oefen heeft echter geen enkele zin voor handelingsoefening voor de brandweer. Tevens moet voorkomen worden dat mensen gaan denken in de mogelijkheden van het viruteel oefensysteem, ipv de werkelijkheid.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #16 Gepost op: 28 oktober 2010, 10:49:59
Bijna 3 miljoen euro voor virtuele training hulpverleners

De Maatschappelijke Innovatie Agenda Veiligheid (MIA-V) roept ondernemers op om innovatieve projecten in te dienen, zodat professionele hulpverleners, zoals politie, brandweer of ambulancepersoneel, eenvoudig virtueel kunnen trainen en meer trainingen kunnen volgen om zich voor te bereiden op adequaat en gezamenlijk optreden. Dit kunnen optredens zijn op verschillende terreinen, zoals preventie, opsporing en vervolging van criminaliteit of rampenbestrijding. Voor deze oproep is in totaal 2,85 miljoen euro beschikbaar.

SBIR Simulatie en serious gaming
De MIA-V maakt voor deze oproep gebruik van het SBIR-principe (Small Business Innovation Research) van Agentschap NL. De ondernemers met de beste voorstellen krijgen maximaal 40.000 euro om de haalbaarheid van hun idee te onderzoeken. Na de haalbaarheidsonderzoeken volgt een tweede beoordelingsronde, waarna de beste voorstellen de opdracht krijgen om hun virtuele training en bijbehorend platform te ontwikkelen.

Voor grootschalige incidenten moeten hulpverleners goed getraind zijn. Innovatie kan uitkomst bieden, aldus Hans Versnel (hoofd Afdeling Operationele Voorbereiding en Bijstandteams bij de Landelijke Faciliteit Rampenbestrijding): Stel dat je met een brandweerauto door de stad rijdt, dan krijg je via de boordcomputer de vraag hoe je in het gebouw aan jouw rechterhand een incident zou bestrijden. Zo ben je continu bezig om jouw kennis bij te spijkeren. Dat is een mooie aanvulling op de basiskennis van vakmensen.

Projectvoorstellen kunnen tot en 17.00 uur op donderdag 2 december 2010 worden ingediend bij Agentschap NL. Meer informatie is te vinden op www.agentschapnl.nl/sbir/oproepen.

De MIA-V roept tegelijkertijd ook ondernemers op om innovatieve projecten in te dienen die de fysieke bescherming en belasting van de individuele hulpverlener verbeteren. Voor meer informatie zie www.agentschapnl.nl/sbir/oproepen.

Maatschappelijke Innovatie Agenda Veiligheid
MIA-V is een samenwerkingsverband van de ministeries van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Defensie, Economische Zaken, Landbouw en Innovatie én Veiligheid en Justitie. De SBIR Simulatie en serious gaming is een initiatief van de MIA-V. Agentschap NL voert deze SBIR uit.

http://pressrelease.perssupport.nl/pressrelease/detail.do?pressId=47770&languageId=NL&searchKey=1&


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #17 Gepost op: 12 januari 2011, 20:37:08
Vroeger had je een hoop proefexamens die rondzwierven. Is dat nog steeds zo met de nieuwe wijze van examineren?  ??? :)


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #18 Gepost op: 12 januari 2011, 21:07:21
Vroeger had je een hoop proefexamens die rondzwierven. Is dat nog steeds zo met de nieuwe wijze van examineren?  ??? :)

De examens heb ik inderdaad nog zien rondzwerven, maar zijn volgens mij gebaseerd op de ouden papieren versie's. Ik heb nog wel vragen daarvan zien terugkomen in het digitale examen maar vermoed dat dit steeds minder wordt.
Bij een recent examen (brandweerchauffeur) werden de examens echter (of juist daarom?) niet meer als examentraining gebruikt maar als zelftoets en behandeling van de stof.
Risico is wel dat je rekening moet houden dat de stof zich ook doorontwikkeld en dat sommige oude vragen/antwoorden tegenwoordig niet meer kloppen.


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #19 Gepost op: 17 januari 2011, 06:02:40
Mij is voor m'n examen uitgelegd dat het NBBE geen examens meer vrijgeeft. Dit met de achterliggende gedachte : 'je moet de stof beheersen, geen examenvragen in je hoofd stampen'. Wat ik op zich een goede redenering vind.

Voor de examens vroegen onze instructeurs wel of we wat vragen wilden onthouden, zodat zij deze konden overnemen. Dit om te analyseren waar het NBBE de drukpunten op legt. Creatieve manier, maar het werkte wel! ;)

Overigens staan op de NBBE website wel wat proeftoetsen, maar deze zijn vooral bedoeld om door te krijgen hoe het examen in elkaar steekt.