Digitaal examineren

Auteur Topic: Digitaal examineren  (gelezen 8758 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Gepost op: 25 november 2004, 17:33:46
Vandaag op de Vakbeurs Veiligheid en Hulpverlening. Was bij de NIBRA stand o.a. de nieuwe virtuele oefensimulator te bewonderen. Daar heb ik vernomen dat het onderdeel hulpverlening van de opleiding repressie onderbrandmeester digitaal geëxamineerd zal gaan worden. Waarschijnlijk zal dit in de toekomst bij nog meer onderofficiers opleidingen gebeuren.

Wat mij betreft heeft het enkele voordelen, maar  beslist ook enkele nadelen. Voordelen zoals:
  • Hoeft geen andere personen meer te belasten.
  • Voor OVD en hoger een uitstekend oefen middel
  • Realistische inzetten oefenen, die anders moeilijk te oefenen zijn.

Nadelen:
  • Het grootste nadeel is dat het communicatie-deel (met de manschappen) niet goed wordt gedekt. Bevelvoerder moet in mijn ogen veel meer te maken met de manschappen ( in verhouding tot een OVD) en moet hierdoor hier ook in vaardig zijn
  • Ook vind ik dat de inzet teveel beperkt wordt, door standaard concepten/handelingen (Al zal dit verder worden ontwikkeld).

Hoe staan jullie tegen deze ontwikkelingen? Is dit wel de juiste manier, en heeft dit onvoldoende effect tijdens de opleiding (en dus examen)?

NB: NBBE (examen organisatie) heeft weer een ander systeem aangeschaft, als dat het NIBRA nu aan het ontwikkelen is :-\


Brandwacht 1e klas + WVD


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 26 november 2004, 10:59:46
het zou best kunnen gaan werken,maar je gaat inderdaad het onderdeel van je manschappen inzetten missen.Heel leuk om dit op een beeldscherm te doen,maar daarmee gaat een heel stuk sociale vaardigheid weg


firemanr

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 7 december 2004, 18:58:30
Over een half uurtje hebbe we hier vergadering van Bevelvoerenden en daar zou een demonstratie van dat digitale gebeuren gegeven worden.....eens zien wat ze te missen hebben.... :-\


Rene112

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 7 december 2004, 22:17:47
Er worden op dit moment al praktijk examens afgenomen met behulp van virtual reality. Dat is voor de module duikploegleider.

Voor onderbrandmeester repressie hulpverlening wordt, zover ik weet, in de eerste helft van 2005 een pilot examen gedraaid. De ontwikkeling van het scenario met alle stappen (commando's) die de bevelvoerder kan zetten en de gevolgen daarvan, is al heel ver.

Even los van obm hulpverlening kan ik mij ook goed voorstellen dat vr-examens worden afgenomen voor obm gevaarlijke stoffen. Dit in plaats van het bekend 'spel' met de maquette.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


Rene112

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 7 december 2004, 22:24:15
NB: NBBE (examen organisatie) heeft weer een ander systeem aangeschaft, als dat het NIBRA nu aan het ontwikkelen is :-\

Het lijkt mij juist goed dat er niet 'maar' één programma wordt gebruikt in de brandweerwereld met maar één aanbieder (Nibra). Doordat 'wij' kunnen kiezen uit meerdere aanbieders, blijven de betreffende bedrijven scherp als het gaat om tegemoet komen aan de wensen van gebruikers. Daarnaast zullen, in de strijd om nieuwe klanten, de prijzen ook zo laag als mogelijk kunnen blijven...

Het Nbbe heeft gekozen voor E-Semble uit Delft met het programma Diabolo VR. Dit programma met bepaalde scenario's wordt ook gebruikt door bijv. de regio Utrechts Land (BRUL) voor multidisciplinaire oefeningen en al langere tijd door ICET en Trimension voor trainingen (o.a. ambulanceverpleegkundigen en OvD-G's). Daarnaast heeft brandweer Emmen, zover ik weet, een scenario met een woningbrand laten ontwikkelen.

En 'mijn' regio Noord-Holland Noord heeft vorig jaar de software met drie computers aangeschaft. In januari gaan wij starten met een serie van 25 dagdelen trainingen voor OvD's en bevelvoerders.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


Rene112

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 7 december 2004, 22:27:38
het zou best kunnen gaan werken,maar je gaat inderdaad het onderdeel van je manschappen inzetten missen.Heel leuk om dit op een beeldscherm te doen,maar daarmee gaat een heel stuk sociale vaardigheid weg

Een misverstand over het gebruik van virtueel oefenen is vaak dat het een vervanging zou zijn van (realistische) inzetoefeningen. De doelen van dit soort virtual reality oefeningen liggen (op dit moment nog) niet bij het leiding geven cq. omgaan met je manschappen, maar juist bij het goed verkennen, beeldvorming/inschatting en besluitvorming.

Je zou dit dus juist kunnen zien als een onderdeel van de oefencyclus voor bevelvoerders of OvD's waarbij uiteindelijk een afsluitende grote inzetoefening wordt gedraaid!

Dus niet in plaats van.... maar juist een aanvulling op! ;-)

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


firemanr

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 7 december 2004, 22:30:00
Nou, heb de demo gezien. 8) Veel geld voor...... :-X :-X

(En dan wist ik niet dat het over een bedrag van 5 nullen ging :-\ :-\

De meerwaarde van dit alles heb ik nog niet kunnen ontdekken, maar het ziet er verder wel goed uit.
Verder is het een "maquette-achtig" programma met weinig tot geen respons van je ploeg....je moet dus als bevelvoerder alles zelf doen en ontdekken.

Misschien een optie om Emergency toch nog maar eens boven water te halen...... ;D ;D


Rene112

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 7 december 2004, 22:33:52
Oja,

Daarnaast is er een ontwikkeling (in gang gezet door het Nbbe) waarbij wij binnen niet al te lange tijd de theorie-examens via internet kunnen gaan organiseren.

De kandidaten komen bij elkaar in een ruimte met diverse computers op een moment dat de regio vrij kan kiezen. Via internet wordt ingelogd en kunnen de kandidaten hun theorie-examen maken. De uitslag is dan direct na afloop beschikbaar....

Dit is dus ook digitaal examineren!  ;)

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


firemanr

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 7 december 2004, 22:36:49
Ja en dan 2 weken later herexamen doen als je gezakt bent..... ;D


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #9 Gepost op: 7 december 2004, 22:38:00


Een misverstand over het gebruik van virtueel oefenen is vaak dat het een vervanging zou zijn van (realistische) inzetoefeningen. De doelen van dit soort virtual reality oefeningen liggen (op dit moment nog) niet bij het leiding geven cq. omgaan met je manschappen, maar juist bij het goed verkennen, beeldvorming/inschatting en besluitvorming.

Je zou dit dus juist kunnen zien als een onderdeel van de oefencyclus voor bevelvoerders of OvD's waarbij uiteindelijk een afsluitende grote inzetoefening wordt gedraaid!

Dus niet in plaats van.... maar juist een aanvulling op! ;-)

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard
Op deze manier heb je wel gelijk ja,een bevelvoerder of een OVD kan zich achter het scherm volledig over inzet buigen.En heeft hij niet ook nog eens in de praktijk manschappen in te zetten,maar kan hij dat zoals jij zegt in een afsluitende oefening doen.Dus beter beslagen ten ijs komen