GRIP 2 Explosie en grote brand (woning, 5 doden) Haya van Somerensingel - Hoofddorp 05-07-2011

Auteur Topic: GRIP 2 Explosie en grote brand (woning, 5 doden) Haya van Somerensingel - Hoofddorp 05-07-2011  (gelezen 21759 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Familie Hoofddorp kwaad op burgemeester
AMSTERDAM - De familie van het gezin uit Hoofddorp dat maandagnacht omkwam bij een woningbrand is woedend op burgemeester Theo Weterings van de gemeente Haarlemmermeer. Die zei volgens de familie dinsdag ten onrechte dat de brand door een van de familieleden is gesticht.
"De politie heeft ons verzekerd dat die conclusie absoluut nog niet getrokken mag worden", zegt een neef van het Iraaks-Russische gezin donderdag in De Telegraaf. De familie gaat een officiële klacht indienden tegen de burgemeester. "Wij laten het hier niet bij zitten."
Het Openbaar Ministerie zegt in een reactie dat wat de burgemeester heeft verklaard 'voor zijn eigen rekening' is. "Na anderhalve dag onderzoek zijn geen conclusies te trekken, zeker niet in zulke gevoelige zaken", stelt een persofficier.

Pijnlijk
Volgens de familie heeft Weterings 'door onjuiste informatie te verstrekken wilde speculaties en onjuiste verhalen in de media gevoed'. "Zeer pijnlijk en onverteerbaar voor ons als nabestaanden", aldus de familie.
Het gezin bestond uit een 43-jarige Irakese man, zijn 35-jarige vrouw en hun drie kinderen: twee meisjes en een jongen in de leeftijd van 11, 9, en 7 jaar oud.
http://www.nu.nl/binnenland/2558922/familie-hoofddorp-kwaad-burgemeester.html

Welke krant kwam als eerste met vermoedens, speculaties en verhalen?  :-X
Als ik de verslagen van de persconferenties lees is het de hoofdofficier van justitie die aangeeft dat er geen hulp van buitenaf is geweest. De persofficier en de hoofdofficier van justitie zitten blijkbaar niet op één lijn.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Familie: brandstichting onzin
door Jelmer Geerds

HOOFDDORP -  Burgemeester Theo Weterings van Hoofddorp lijkt ernstig te hebben geblunderd met zijn stellige aanname dat de brand, waarbij dinsdag vijf gezinsleden van de Iraaks-Russische familie Kabir om het leven kwamen, zeer waarschijnlijk is aangestoken.
 
„De politie heeft ons verzekerd dat die conclusie absoluut nog niet getrokken mag worden”, vertelt Rezgar Kabir, neef van het omgekomen gezin, woedend.

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/10154154/__Familie_Kabir_ontkent_brandstichting__.html?sn=binnenland
Daar valt het hele artikel ook te lezen.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Onderzoek brand Hoofddorp afgerond

HOOFDDORP, 08-07-2011

De politie Kennemerland heeft onder leiding van het Openbaar Ministerie een strafrechtelijk onderzoek verricht naar de tragische brand in Hoofddorp.
 Vandaag kan gemeld worden dat het onderzoek is afgerond. De nabestaanden zijn vandaag van de onderzoeksresultaten op de hoogte gesteld.
 Uit het onderzoek is gebleken dat er sprake is geweest van opzettelijke brandstichting. De bevindingen zijn dat de vader de brand heeft aangestoken.

De vijf slachtoffers zijn de vijf bewoners van de woning aan de Haya van Somerensingel 15 in Hoofddorp: de vader, de moeder en hun drie kinderen. Zij zijn alle vijf overleden ten gevolge van de brand, er is geen sprake van andere verwondingen.

Vast is komen te staan dat er sprake is van opzettelijke brandstichting. Deze conclusie volgt uit de navolgende constateringen:

- er zijn meerdere afzonderlijke brandhaarden gevonden

- op meerdere plekken in de woning is de brand aangestoken middels motorbenzine

- in de woning zijn 2 jerrycans aangetroffen

- een technische oorzaak kan worden uitgesloten

- er is geen braakschade aan de woning.

De bevindingen uit het forensisch en tactisch onderzoek zijn, dat de vader de brand heeft aangestoken en dat hij daarbij geen hulp van buitenaf heeft gehad.  
De brandweer was snel ter plaatse maar heeft helaas niet kunnen voorkomen dat alle 5 de gezinsleden de brand niet hebben overleefd.
 

www.politiekennemerland.nl
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Feder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 854
Hoewel door het onderzoek met waarschijnlijk 100% zekerheid lijkt vast te staan dat er sprake is van brandstichting van binnenuit, vraag ik me wel af op basis van welke gegevens men met 100% zekerheid kan stellen dat de vader de brandstichter is. Uit het artikel hierboven blijkt dat namelijk niet. Mogelijk heeft men de lichamen van de vrouw en de kinderen in hun bedden aangetroffen, terwijl het lichaam van de vader ergens anders in het huis gevonden is. Ook statistisch gezien is de kans groot dat de vader de brand heeft gesticht. Maar toch ben ik benieuwd hoe men met zekerheid kan stellen dat de vader de brandstichter is. (Ik wil nog wel even noemen dat ik het heel aannemelijk vind dat de vader hier terecht is aangewezen als dader/moordenaar, integendeel tot wat familieleden tot nu toe steeds hebben gesteld, die zich waarschijnlijk in hun familie-eer voelen aangetast toen de burgemeester de vader als dader had aangewezen.)


Bart S

  • Gast
Hoewel door het onderzoek met waarschijnlijk 100% zekerheid lijkt vast te staan dat er sprake is van brandstichting van binnenuit, vraag ik me wel af op basis van welke gegevens men met 100% zekerheid kan stellen dat de vader de brandstichter is. Uit het artikel hierboven blijkt dat namelijk niet. Mogelijk heeft men de lichamen van de vrouw en de kinderen in hun bedden aangetroffen, terwijl het lichaam van de vader ergens anders in het huis gevonden is. Ook statistisch gezien is de kans groot dat de vader de brand heeft gesticht. Maar toch ben ik benieuwd hoe men met zekerheid kan stellen dat de vader de brandstichter is. (Ik wil nog wel even noemen dat ik het heel aannemelijk vind dat de vader hier terecht is aangewezen als dader/moordenaar, integendeel tot wat familieleden tot nu toe steeds hebben gesteld, die zich waarschijnlijk in hun familie-eer voelen aangetast toen de burgemeester de vader als dader had aangewezen.)

Uit een artikel wat ik heb gelezen bleek dat de politie voor 100% heeft kunnen vaststellen dat de vader de dader is, maar in overleg met de nabestaanden maakt men niet bekend waaruit dat blijkt. Dus daar moeten we begrip voor hebben.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Inderdaad we hebben het te doen met de conclusies van het onderzoek. Verder speculeren daarover is niet de bedoeling.


sjonny20

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 51
en zo denk je je eigen familie te kennen zo als in de krant beschreven staat... maar helaas blijkt het toch anders te zijn.

tragisch wat er gebeurd is maar nog tragischer dat deze man zijn problemen dan wel andere zaken niet meer boven is gekomen en het op deze manier heeft opgelost.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Wijk herdenkt omgekomen gezin Hoofddorp

HOOFDDORP -  Zo'n tachtig inwoners van de wijk Toolenburg in Hoofddorp hebben vrijdagmiddag het omgekomen gezin Kadir herdacht. Dat gebeurde in de protestante kerk De Lichtkring in bijzijn van de Irakese ambassadeur, omdat de vader van het gezin Irakees was.
 
Het vijf leden tellende gezin kwam in de nacht van maandag op dinsdag in hun woning aan de Haya van Somerensingel door een brand om het leven. „Sinds de knal is Toolenburg voorlopig niet meer hetzelfde”, zei burgemeester Theo Weterings van Haarlemmermeer.

Verdriet, ontsteltenis, boosheid en angst zijn emoties die volgens de burgemeester in de wijk een rol spelen, zeker nadat bekend werd dat de tragedie in Toolenburg geen ongeluk was. De politie maakte vrijdag bekend dat de vader het huis in brand heeft gestoken. „Kennis over het ontstaan van de knal voegt nog emoties toe”, aldus Weterings

Bezoekers konden kaarsen aansteken en emoties op papier zetten. Dominee Wim Knoeff vond het een taak van de kerk om de deuren open te zetten om het verdriet en de schokervaring in de wijk te delen. Er had een minuut stilte plaats ter nagedachtenis aan de vijf omgekomen gezinsleden.


Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/10165819/__Wijk_herdenkt_gezin_Hoofddorp__.html?sn=binnenland


mvb

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,349


Meer foto's van de herdenking: HIER


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Vastgoedbedrijf aan de slag in uitgebrande woning aan Haya van Somerensingel

http://www.vandaag.nl/hoofddorp/nieuws/article12861043.ece/Vastgoedbedrijf-aan-de-slag-in-uitgebrande-woning-aan-Haya-van-Somerensingel
Gepubliceerd op 09 december 2011 01:30 PM

HOOFDDORP - Het hoekhuis aan de Haya van Somerensingel, waar enige tijd terug vijf gezinsleden om het leven kwamen door brandstichting, wordt momenteel flink opgeknapt. De bedoeling is dat het huis zo snel mogelijk wordt verkocht.

De gemeente wil af van de naargeestige aanblik van het pand. Sinds de vuurzee in juli waren de ramen van het huis dichtgetimmerd. Snoeks Real Estate (SRE) heeft het huis gekocht en gaat het na een fikse opknapbeurt weer verkopen. ,,Het is nu een beetje een spookhuis’’, zegt de eigenaar van het Vennepse vastgoedbedrijf. De ondernemer is een maand geleden ingeschakeld door de gemeente, maar door juridische rompslomp heeft de renovatie op zich laten wachten.

Momentaal zijn tien mensen druk in de weer het pand helemaal te strippen. ,,Alles van binnen is zwartgeblakerd’’, zegt de eigenaar van SRE. ,,De trappen waren weggebrand en ook de achterpui. Boven troffen we nog kleding aan en kinderspeelgoed. Het is echt dramatisch wat hier is gebeurd.’’

De werkzaamheden gaan hem niet in de koude kleren zitten. ,,We hebben alles leeggehaald. Alle bedjes zijn er uit en de foto’s hebben we van de muur gehaald’’, legt de ondernemer uit. ,,Ik kende de mensen niet en probeer er niet aan te denken wat hier is gebeurd. Je moet gewoon je verstand op nul zetten.’’

Lees meer in Haarlems Dagblad, editie Haarlemmermeer, van 9 december.
Samen sterk in de hulpverlening!