positie & vertegenwoordiging van de HAP chauffeur

Auteur Topic: positie & vertegenwoordiging van de HAP chauffeur  (gelezen 7499 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Gepost op: 26 november 2004, 13:32:03
Beste HAPchauffeurs,

Wat ik mij afvraag (en vergeef mij als dit onderwerp al in een recent verleden is besproken), wie vindt dat wij als beroepsgroep voldoende worden vertegenwoordigd bij de vakbonden e.d. ?

Ik ben zelf van mening dat het beroep huisartsenchauffeur niet voldoende wordt vertegenwoordigd. Misschien deels wel begrijpelijk, gezien de vele verschillen bij posten en werkgevers onderling, maar voor onze positie niet goed natuurlijk.

Wellicht is het een idee om bijvoorbeeld een landelijke beroeps vereniging huisartsenchauffeur op te richtten?

Ik ben erg benieuwd naar jullie ideeën hierover.

Met vriendelijke groet,

Erwin


Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


senseihomer

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 26 november 2004, 15:58:57
Dag

Ik denk niet dat de chauffeurs van de Hap vertegenwoordigd worden.

Wel zijnde als onderdeel van de taxi-branche maar niet specifiek als zijnde hap-chauffeurs.

Ik weet van het bedrijf Medi-taxi dat ze hier wel mee bezig zijn, aparte cao enzo .Maar dat het nog lang kan duren.

De moeilijkheid blijft dat er nog steeds geen duidelijke visie en eenheid tov de functie. Bij de ene post zijn het chauffeurs die de arts van A naar B brengen.Op andere posten zijn het chauffeurs/assistenten van de arts.

En dat maakt het moeilijk om eenduidigheid te creeeren.
(wat op zich logisch is).

Er zou allereerst eenduidigheid moeten komen over de functie


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #2 Gepost op: 26 november 2004, 17:53:46
Beste Senseihomer,

Ik ben het met je eens dat door de diversiteit in het land het héééél moeilijk is om (o.a.) een goede, sluitende CAO voor de HAPchauffeurs van de grond te krijgen.

Aan de andere kant denk ik wel dat een beroepsvereniging voor HAPchauffeurs kan bijdragen aan de ontwikkeling van deze beroepsgroep.
De vereniging kan een platform van expertise en kennis zijn en daarin een adviserende functie vervullen.
Daarnaast kan zij een rol spelen in bijvoorbeeld het beter profileren van het beroep en de mensen op zich.

grt Erwin
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Jean

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
  • Laot gaon dae wage !
Reactie #3 Gepost op: 27 november 2004, 21:15:41
Beste Strongbow,

Met je idee om een landelijke beroeps-overleggroep van
huisartsen-chauffeurs op te richten, ben ik het van
harte eens, ik had al langer mijn gedachten hierover.
Uit een enquete van FNV taxi blijkt dat ca. 2 % van de
deelnemers hieraan vindt , dat er een aparte HAP-CAO
zou moeten komen, of op z'n minst een toeslag.
Verder is bekend dat er in ons land ca. 700 Hap-chauff.
zijn. Het moet dus mogelijk zijn om ons te organiseren.
In verband met "meelezers" van werkgeverszijde lijkt
het me echter wenselijk om dit via prive-mail te doen. :-X

Wat denk je hiervan ?

Groeten, Jean.
EHV-er NRK Sigma lid Lotus  lid


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #4 Gepost op: 28 november 2004, 17:57:25
Beste Jean,

Het is toch eigenlijk ook triest dat we zo voorzichtig moeten zijn in wat wij op dit forum melden, alleen omdat werkgevers meelezen.
Terwijl elke werkgever blij zou moeten zijn met een kritische werknemer, mits deze werknemer natuurlijk zijn kritiek op een goede, volwassen wijze ventileerd. Het kan de kwaliteit van het geleverde produkt toch eigenlijk alleen maar ten goede komen?
Helaas blijkt het toch zo te zijn dat werkgevers dit forum niet alleen met argusogen volgen, maar ook dat zij bepaalde personen openlijk weren, bijvoorbeeld bij sollicitaties.

Ik zal binnenkort per privé-mail contact met je opnemen.

Ik roep ook andere chauffeurs op om zich te melden, mogelijk kunnen wij ons in 2005 op een professionele wijze gaan organiseren in een beroepsvereniging.  :D

grt Erwin
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Tino

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 28 november 2004, 21:33:49
Werkgevers zouden inderdaad blij moeten zijn met een werknemer die met een kritische blik aan het werk is. Niets is echter minder waar!  Mij is letterlijk te verstaan gegeven dat ik dankzij mijn opmerkingen hier in het forum een baan in de branche wel zou kunnen vergeten! Alleen omdat ik wel eens aangaf dat een goede CAO met een juiste inschaling in salaris wenselijk zouden zijn. Een beroepsgroep vertegenwoordiging zou dit soort zaken kunnen voorkomen denk ik. Je kunt je ideeen daar dan kwijt. Voor een werkgever is dan een stuk moeilijker na te gaan waar het idee of de kritische kanttekeniing vandaan komt.
Ik heb aan den lijve ondervonden wat het is om je mening openlijk naar buiten te brengen: Geen baan als HAP chauffeur meer voor mij. Ik heb echter nooit spijt gehad van mijn posts hier op het forum, (gebruikersnaam: Dokterswacht) en zou het in een voorkomend geval precies zo doen. Wees echter voorzichtig, je ziet maar dat ook in dit werk vrijheid van meningsuiting maar betrekkelijk is.......

Tino
t.n.broekstra@hccnet.nl


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #6 Gepost op: 28 november 2004, 21:38:44
Bovenstaand bericht is van mij, kon alleen even niet inloggen, nu weer wel :o


Karim

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 29 november 2004, 00:46:27
Zolang er nog zoveel verschil in HAPdiensten en HAPchauffeurs is zie ik zoiets nog niet van de grond komen.

Dat er eerst maar 's uniforme regels komen voor heel Nederland.

Want nu zie je in elke gemeente andere kleding, auto's met blauw zwaailicht en sirene, auto's met blauw zwaailicht dat niet gebruikt mag worden, auto's met oranje zwaailicht, zijn er diensten waar de chauffeur bijna nooit mee naar binnen gaat en maar 'n beetje assisteerd, diensten waar de chauffeur altijd mee naar binnen gaat en veel mag dien, worden in sommige plaatsen alleen ambulance-chauffeurs gebruikt, vallen sommige diensten wel onder een taxi-branche en andere weer niet.

Kortom, nog heel veel verschillen in 1 beroep.

Overigens staan wij hier in 't zuiden helemaal los van de taxibranche.
Wij vallen ons eigen CAO en de HAPchauffeurs hier zitten 1 schaal onder de ambulance-chauffeurs.


Jean

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
  • Laot gaon dae wage !
Reactie #8 Gepost op: 29 november 2004, 14:02:27
Hallo Karim,

Je opmerking dat de HAP in het zuiden helemaal los staat van de taxi-branche, klopt niet helemaal.
Ik meen te weten dat de HAP Maastricht en omstreken
ook door een taxibedrijf gereden wordt,
in Noord Limburg trouwens ook.

Groeten,  Jean.
EHV-er NRK Sigma lid Lotus  lid


jeroen Mercx

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 29 november 2004, 14:25:40

Overigens staan wij hier in 't zuiden helemaal los van de taxibranche.
Wij vallen ons eigen CAO en de HAPchauffeurs hier zitten 1 schaal onder de ambulance-chauffeurs.

Beste Karim,

Twee vraagjes voor jou:

Is dat dan een CAO puur voor HAPchauffeurs?
Welke ondersteuning kunnen en mogen jullie huisartsen verder geven?

Ik val bij mijn werkgever onder een TAXI cao, maar er wordt aardig meer van ons verwacht dan van A naar B rijden;

*rijden met optische- & geluidssignalen
*reanimeren/gebruik AED
*toepassen zuurstoftherapie
*zonodig verplaatsen van de patiënt
*communiceren (i.o.v. arts) met CPA

Verder krijgen wij les in ondersteunende vaadigheden als glucosemetingen, pols tellen, medicatie klaar zetten voor de arts (injecties voorbereiden, e.d.), etc.
Alleen deze vaardigheden passen wij in de praktijk weinig toe.

Nou weet ik dat ik zelf mijn handtekening onder mijn contract heb gezet :-[ , toch blijf ik het niet terecht vinden dat wij dan nog steeds onder een taxi cao (zonder fooi  ;D ) vallen....

Jeroen